Tender na rýchliky z Bratislavy do Banskej Bystrice trvá

Ministerstvo dopravy v súčasnosti stále vyhodnocuje žiadosti ôsmich uchádzačov o účasť v užšej súťaži na prevádzku štátom dotovaných rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Všetci, ktorí splnia základné podmienky na účasť v súťaži, postúpia do druhého kola a budú mať možnosť predkladať konkrétnu ponuku.

Víťaz trvajúcej užšej súťaže na prevádzku štátom dotovaných rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou bude známy až po voľbách. Môže ho tak vybrať súčasné, alebo už nové vedenie ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Rezort v súčasnosti stále vyhodnocuje žiadosti ôsmich uchádzačov o účasť v tendri. „Všetci, ktorí splnia základné podmienky na účasť v súťaži, postúpia do druhého kola a budú mať možnosť predkladať konkrétnu ponuku. Termín vyhlásenia víťaza závisí od procesu verejného obstarávania, preto ho nie je možné dopredu predikovať,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

O účasť v súťaži v lehote do 15. januára požiadalo podľa neoficiálnych informácií osem uchádzačov. Potvrdili to napríklad štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK), súkromní dopravcovia RegioJet, a.s., Leo Express, a.s. a Arriva, ale aj štátne České dráhy, a.s. Prihlásilo sa aj konzorcium Rakúskych spolkových železníc ÖBB a autobusovej spoločnosti Slovak Lines, a.s.

„Očakával som to a potešilo ma, že to tak je,“ povedal pre agentúru SITA k záujmu o súťaž minister dopravy Ján Počiatek. „Sme často kritizovaní, podľa mňa neobjektívne, že to robíme zle. Toto je presne ukážka, tak sa to má robiť. Súťaž ukáže, kto nám poskytne najlepšie podmienky a dúfajme, že ešte výhodnejšie, ako prevádzka železničnej spoločnosti. V tomto procese treba pokračovať ďalej a určite by sme v ňom aj pokračovali, keby sme možnosť mali,“ uviedol minister.

Poznamenal, že aj vlakový dopravca na trati Bratislava – Komárno, ktorú od marca 2012 prevádzkuje RegioJet, sa mohlo súťažiť sofistikovanejšie, pretože vždy je dobrá súťaž. Prepravca získal toto právo priamo bez riadnej súťaže.

Vybraný dopravca by mal počas desiatich rokov na trase Bratislava – Galanta – Šaľa – Šurany – Levice – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica a späť zabezpečovať približne 1,5 milióna vlakových kilometrov ročne. Ministerstvo dopravy vyhlásilo súťaž na diaľkovú osobnú železničnú dopravu na uvedenej trati vlani v novembri bez zverejnenia predpokladanej ceny dopravných služieb. Hodnota služieb by však podľa odhadov mala byť nad 10 mil. eur. Komplexný opis zákazky, ako aj technické a kvalitatívne podmienky budú súčasťou súťažných podkladov, ktoré ministerstvo dopravy zverejní vo svojom profile na portáli Úradu pre verejné obstarávanie a poskytne záujemcom, ktorí splnia podmienky účasti až po ich úplnom vyhodnotení.

Rýchliky na trati Bratislava – Banská Bystrica v súčasnosti prevádzkuje štátny prepravca ZSSK. Priame rýchlikové spojenie oboch miest každé dve hodiny s kratším trvaním cesty je jednou z hlavných noviniek nového grafikonu vlakovej dopravy 2015/2016, platného od 13. decembra. V pracovných dňoch na 230-kilometrovej trati premáva deväť párov rýchlikov, cez víkendy osem a v nedeľu navyše dva posilové spoje.

Súvisiace články

Aktuálne správy