Ropa je tak lacná, že dotácie pohonných hmôt strácajú zmysel

, quartz Foto: SITA/AP

Ak je cena ropy nízko, má to pozitívnu efekt pre množstvo vecí. Iste, globálna ekonomika bude vyvedená z rovnováhy a ropné spoločnosti budú náhle odstavené od ziskov, ale pre bežného smrteľníka bude lacnejšie natankovať si plnú nádrž.

Pozrime sa ale na zopár krajín, kde si spotrebitelia pravidelne užívali nízke ceny benzínu ešte predtým, než sa ropný trh zrútil. Bolo to vďaka štátnymi dotáciami. Problém je v tom, že tieto dotácie sú obvykle zaplatené z tržieb ropného sektora, a to buď prostredníctvom daní, alebo tým, že sektor je v plnom štátnom vlastníctve.

Dnes, keď sa palivo tankuje aj inde vo svete za nízke ceny, výnos z ropy pre ropné veľmoci, ako je Saudská Arábia a Venezuela, je čoraz menší. To znamená, že aj dotácie samé o sebe sú stále menej cenovo dostupné. Proti rastu deficitov a zmršťovaniu devízových rezerv, mnohé krajiny s veľkorysými dotáciami pomaly končia. Sú čoraz nižšie a v niektorých prípadoch už zmizli úplne.

Spojené arabské emiráty zastavili dotovanie paliva v auguste minulého roka. Nigéria sa rozhodla urobiť to isté. Saudská Arábia prijala opatrenia v januári, podľa výpočtov by ale ukončenie dotácií zvýšilo inflačné riziko. A Venezuela, kde sú spotrebitelia konfrontovaní s hlbokou recesiu a rastúcou infláciou, zvýšila ceny pohonných hmôt vo februári, je to prvý takýto nárast za posledných 20 rokov.

Dotačné škrty v minulosti vyvolalo protesty, ale napriek tomu, je to trend vítaný. Ekológovia sa už dlho sťažovali, že stláčanie cien pohonných hmôt podporuje väčšiu spotrebu, namiesto toho, aby sa dosiahol opak, čím stúpajú emisie a zrýchľujú sa klimatické zmeny. Aj mnohí ekonómovia sú proti dotáciám na pohonné hmoty, pretože ich považujú za plytvanie peniazmi, medzi inými to sťažuje presne určiť skutočné trhové ceny. Medzinárodný menový fond argumentoval v oboch týchto bodoch v správe z roku 2015, kde odhaduje, že 1,4 bilióna dolárov ročne, teda 1,7 % globálneho HDP, sa vynakladá na potlačenie ropných nákladov.

Iní kritici porovnávajú krajiny, kde majú náklady na dotácie pohonných hmôt s krajinami, kde neexistujú žiadne takéto dotácie. Napríklad v západnej Afrike, dotovaný benzín z Nigérie si našiel svoju cestu do Ghany, Mali, Burkina Faso, a Beninu, kde sa po prepašovaní bežne predáva. "Dotácie pohonných hmôt sú neuveriteľne neefektívny spôsob, ako pomôcť chudobným, pretože väčšina z výhod skončiť u tých najbohatších v spoločnosti," hovorí John Ashborne, ekonóm výskumnej spoločnosti Capital Economics.

Ian Parry, jeden z autorov správy MMF, navrhuje, že teraz je ideálny čas, aby krajiny znížili svoje dotácie. Ceny pohonných hmôt sú už prirodzene tak nízke, že to poskytuje určité množstvo ekonomického krytia pre zrušenie štátnej pomoci. "Ak krajiny nie sú ochotné urobiť niečo také práve teraz, tak potom kedy?" pýta sa Parry.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy