Spory pri nákupoch v e-shopoch: EÚ spúšťa jednotný web, cez ktorý ich budeme vedieť jednoduchšie riešiť

, ČTK;red Foto: thinkstock

Európska komisia v pondelok spustila platformu, prostredníctvom ktorej môžu spotrebitelia riešiť spory s obchodníkmi on-line. Uľahčiť má predovšetkým cezhraničné spory a odbúrať obavu z nakupovania u európskych obchodníkov.

Sťažnosti možno prostredníctvom stránok podať iba z krajiny EÚ na obchodníka so sídlom v EÚ. Sťažovať sa naopak môže aj obchodník na spotrebiteľov. Web ich presmeruje k subjektom pre riešenie sporov v jednotlivých členských krajinách. "Väčšina spotrebiteľov, ktorí pri nákupoch on-line narazia na problémy, sťažnosť nepodá, pretože si myslí, že celá procedúra je príliš zdĺhavá a nevedie k žiadnemu riešeniu," povedala pre ČTK komisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová. Nová platforma podľa nej pomôže zvýšiť dôveru spotrebiteľov pri nákupoch on-line a podporí podniky, ktoré predávajú do zahraničia.

Spotrebiteľ, či podnikateľ môže prostredníctvom platformy poslať protistrane sťažnosť. Ak sa nepodarí dohovoriť sa napriamo, vstúpi do procesu tzv. subjekt pre riešenie sporov, čo sú Európske spotrebiteľské centrá jednotlivých štátov. Projekt tak pomôže v prvom rade prekonať hlavne jazykové bariéry. Hoci členské štáty EÚ by mali podľa nariadenia o on-line riešení sporov určiť kontaktné miesta, za Slovensko je to napríklad Slovenská obchodná inšpekcia, či Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. Ku dňu spustenia platformy ich ale veľká časť chýba, v súčasnosti sú k stránkam pripojené úrady zo 17 krajín. Chorvátsko, Estónsko, Litva, Lotyšsko, Luxembursko, Malta, Nemecko, Poľsko, Rumunsko, Slovinsko a Španielsko sú podľa informácií na stránke krajiny, kde pomocný subjekt k riešeniu sporu stále chýba.
 


Mohlo by vás zaujímať: SOI už môže pomáhať spotrebiteľom s mimosúdnym riešením sporov


Podnikatelia majú po novom povinnosť informovať o platforme na svojich webových stránkach a v obchodných podmienkach. To by mohlo znamenať určitý prínos pre slovenské e-shopy, pretože dôvera zahraničných spotrebiteľov v on-line nakupovanie u nás by sa tým mohla posilniť. Prekážkou ale naďalej zostávajú rozdielne úpravy a zvyky pri riešení reklamácií, na jednotnej európskej úprave sa ešte len pracuje.

Súvisiace články

Aktuálne správy