Jednotné mýto v celej EÚ: Brusel reaguje na Nemecko, chce platby za kilometre

, ČTK Foto: SITA

Prvé návrhy by mohli byť predložené už tento rok. Jednotný systém by mal nahradiť súčasný stav, keď má každá krajina dvadsaťosmičky vlastné pravidlá, a určovať výšku mýtneho v závislosti na najazdených kilometroch. Mnoho rozdielnych systémov podľa Komisie predstavuje prekážku v mobilite na vnútornom trhu. Podľa českého ministerstva dopravy ide o zaujímavú, ale ťažko realizovateľnú myšlienku.

Európska komisia chce vytvoriť jednotný systém diaľničného mýta pre všetky únijné krajiny. V denníku Die Welt to uviedla eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová.

Podľa denníka sa Bulcová snaží svojim návrhom urovnať spor o podobu spoplatnenia nemeckých diaľnic pre osobné autá, ktoré by podľa súčasného vládneho návrhu postihlo iba zahraničných vodičov. "Možno už v roku 2016 predložíme prvé návrhy, ktoré by mohli byť základom pre európsky systém pravidiel pre výber poplatkov za používanie ciest od nákladných i osobných áut vo všetkých krajinách EÚ, ktoré sa rozhodli zaviesť mýtne systémy," uviedla eurokomisárka. Vyzvala nemeckých  politikov, aby sa zapojili do prípravy únijného mýtneho systému.

Jednotný mýtny systém by mal podľa Bulcovej nahradiť súčasný stav, keď má každá krajina vlastné pravidlá. "Potrebujeme európske riešenie pre poplatky za využívanie ciest. Mnoho rozdielnych mýtnych systémov predstavuje prekážku v mobilite na vnútornom trhu," povedala.

Európsky systém by mal podľa eurokomisárky určovať výšku mýtneho v závislosti na najazdených kilometroch. V mnohých európskych štátoch, okrem iného v Rakúsku, Česku, či na Slovensku, si doteraz musia vodiči osobných áut kupovať časovo obmedzené diaľničné známky bez ohľadu na to, koľko po diaľniciach najazdia. Rovnaký systém chcelo zaviesť aj Nemecko.

V Nemecku v súčasnosti platia diaľničné mýto autá s hmotnosťou nad 7,5 tony. Vláda pôvodne chcela od začiatku tohto roka spustiť aj systém poplatkov pre osobné autá, ktorý by bol založený na ekologickej náročnosti prevádzky jednotlivých áut. Poplatky by však hradili len zahraniční vodiči, pretože Nemcom by sa o ich výške automaticky znížila daň z vlastníctva motorového vozidla.

Po výčitkách zo strany Európskej komisie Berlín zavedenie poplatkov pre osobné autá odložil na neurčito. Bulcová teraz uviedla, že nemecký plán na mýto považuje za diskriminačný voči zahraničným vodičom. "A trvám na tom, že nesmie dôjsť k diskriminácii na základe štátnej príslušnosti. To nie je zlučiteľné s európskym právom," uviedla. S nemeckou vládou o spornom mýtnom systéme stále rokuje, v decembri si od Berlína vyžiadala ďalšie podrobnosti o pláne na spoplatnenie diaľnic.

Súvisiace články

Aktuálne správy