Veľký biznis na pozadí klimatických zmien

, politico Foto: SITA

Sponzori konferencie COP21 v Paríži zaplatili približne jednu pätina jej nákladov. Vitajte na klimatickej konferencii , stretnutí globálnych vodcov a mnohých veľkých firiem, z ktorých niektoré patria zhodou okolností k hlavným znečisťovateľom ovzdušia.

Veľké korporácie, od bánk cez verejné služby až po automobilky sa buchli po vrecku. Zložili 170 miliónov  eur ako príspevok na financovanie vrcholného podujatia o klimatických zmenách. Je to značný výdavok, bez ktorého by francúzski organizátori nedokázali usporiadať stretnutie v tak veľkom meradle. Ale to, ako veľmi sa v tejto veci firemný sektor angažuje vyvoláva pálčivé otázky. Je to len  šanca spojiť svoje meno s elitným podujatím, alebo ide skôr o ideálnu príležitosť pre lobovanie a vyjednávanie dohôd slúžiacich korporátnym záujmom?

Odpoveď by mohla byť niekde uprostred, niektorí sponzori využívajú COP ako podporu nimi preferovaného spôsob boja proti zmene klímy. Tlačia na technologické riešenia, z ktorých mnohé ešte ani neboli vyskúšané, namiesto nákladnej stratégie znižovania emisií skleníkových plynov, ktorá by mohla ohrozovať niektoré z ich obchodných modelov.

Väčšina sponzorov odmietla odpovedať na otázku portálu politico, prečo sa rozhodli uvoľniť peniaze práve na toto podujatie. Časť ich investícií ale bola prítomná napríklad na väčšine staníc metra, čo stojí 81 100 eur na týždeň. Videli ste tam všeličo, istý francúzsky dodávateľ energie vsadil napríklad na roztomilé vôkol poskakujúce zvieratká s mottom: "Podeľte sa o svoje nápady pre ovzdušie."  Ale to je tak všetko ak nerátame veľký bilbórd s prehľadom všetkých firemných sponzorov pred konferenčným centrom, kde sa schádzajú delegáti.  

Posolstvo je jasné: veľké firmy chcú dať verejnosti na známosť, že prejavujú starostlivosť o životné prostredie. Alebo, nech to aspoň tak vyzerá, že to robia. V stávke je ich povesť. Čoraz viac spotrebiteľov si uvedomuje klimatické zmeny a nutnosť k tejto otázke pristupovať dôslednejšie. Navyše mnohí aktivisti aj politici čoraz zreteľnejšie  obviňujú veľké firmy zo skazy planéty prostredníctvom investícií do znečisťujúcich zdrojov energie.

V súboji, kto dokáže svoje argumenty lepšie predať verejnosti, zvyčajne ako víťazi vychádzajú bohaté firmy. Len zriedka sa aktivistom podarí zaujať verejnosť, aby sa stali súčasťou tohto problému.

Ale vráťme s ku konferencii. Je to ideálne miesto pre otvorené rozhovory priamo so zástupcami 196 vlád rokujúcich  o klimatickej dohode, rovnako ako s účastníkmi občianskej spoločnosti. Kým sponzori nemajú povolené vstupovať do rokovaní v Le Bourget, tvoria zďaleka najväčšiu účasť na "sprievodných programoch." Vrátane obrieho inovačného fóra , kde firmy svojou prítomnosťou úplne zatienia zástupcov vlád a neziskoviek. Práve tu sa s nimi dostanú do kontaktu, zatiaľ čo obdivujú ich nové čisté technológie. Firma BMW, ktorá tento rok vystavovala svoje elektrické auto oznámila, že jej hlavný záujem na parížskej COP nebol zviditeľniť sa, ale odkomunikovať  svoju "víziu" o znižovaní emisií. Okrem sprievodných podujatí majú firmy možnosť stretnúť sa s vládnymi predstaviteľmi na rôznych neformálnych miestach.

Francúzski úradníci, ktorí organizovali COP argumentujú, že firemné sponzorstvo je nevyhnutné, pretože len tak dokážu zaplatiť účet. Väčšina firiem zastúpená v Paríži, je podľa úradníkov na "správnej ceste", k zníženiu ich uhlíkovej stopy.

Aktivisti samozrejme nesúhlasia. Tvrdia, že firmy používajú marketingové peniaze na ovplyvňovanie pri vyjednávaní agendy smerom ku korporátnym záujmom. Hľadajú podporu pre vlastné, často nepreukázateľné technológie na zmiernenie emisií a pri tom sa snažia odpútať pozornosť verejnosti od svojho znečisťovania lesklými reklamnými kampaňami. "Sponzoring veľmi výrazne upozorňuje, ako blízko naše vlády sú k týmto firmám, ktoré znečisťujú podnebie," povedal Pascoe Sabido, z  Corporate Europe Observatory, bruselského think tanku.

Environmentálne skupiny sa zamerali na niektorých najvýznamnejších sponzorov COP21, vrátane francúzskej banky BNP Paribas, EDF, the utility Engie a BMW, a obviňujú ich z pokryteckého postoja v otázkach zmeny klimatického prostredia.

Banka BNP Paribas od roku 2004 bola najväčším svetovým financovateľom uhoľnej energie. Píše to vo svojej správe mimovládna organizácia Oxfam, vydanej začiatkom tohto mesiaca. Medzi rokmi 2011 až 2014 uhoľné investície banky prudko eskalovali, od roku 2009 dosiahli celkovo 55 miliárd eur.

EDF, ktorá prišla do Paríža so spomínanou „zvieratkovskou“ reklamou, vlastní dve z najviac znečisťujúcich uhoľných elektrární v Európe, tvrdí to správa od mimovládnej organizácie World Wildlife Foundation. Ak by sme uhoľné elektrárne EDF pridali k tým od Engi, bolo by ich dohromady 46, spoločne vyprodukujú 151 miliónov ton oxidu uhličitého ročne, čo je polovica z celkových emisií CO2 Francúzska.

Korporácie vystúpili proti obvineniam "greenwashingu" a pozornosť upriamujú, nakoľko sa sú aktívne  na poli rozvoja takzvaných udržateľných technológií. Claude Nahon z EDF pre politico povedal, že podporujú rozvoj technológie, ktorá dokáže odchytávať oxid uhličitý z továrenských a elektrárenských komínov a ukladať skleníkové plyny pod zemou. BMW poukazuje na svoje auto i3 na elektrický pohon, rovnako ako na továrne, ktoré sú už optimalizované tak, že dokážu fungovať aj s menšou spotrebou energie, zatiaľ čo energetické firmy spomínajú predovšetkým investície do veterných elektrární a ďalších obnoviteľných zdrojov energie.

Mnoho z techník, ktoré firmy presadzujú, vyžadujú dlhodobé riešenia a dnes nie sú pre nasadenie vôbec pripravené. Veľké projekty ako Mongstad v Nórsku, ktorý spustili v roku 2006, boli od vtedy zastavené, kvôli vysokým nákladom a zložitosti. Experti na klimatické zmeny hovoria, že takéto technológie pravdepodobne nebudú komerčne životaschopné pred rokom 2030. Napriek tomu firmy omnoho radšej vsádzajú na takéto postupy, než by sa mali zbaviť znečisťujúcich zdrojov energie.

"Vplyv veľkých podnikov na dohodu o klimatických zmenách vidíme od roku 1992. Všetky tieto záväzky inštitucionalizujú úlohu tých, ktoré sa na znečisťovaní ovzdušia zúčastňujú. A to je naozaj znepokojujúce," povedal Sabido.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy