SBA uzavrela zmluvu na dozor nad kampaňou za pochybných okolností (4)

Pološtátna agentúra Slovak Business Agency (SBA) uzavrela podľa opozičného KDH ďalšiu zmluvu za pochybných okolností. Strana dnes upozornila, že firma, ktorá má pre SBA zabezpečiť dozor pri realizácii informačnej a mediálnej kampane, jej vystavila faktúru za svoje služby len pár dní po uzatvorení zmluvy.
Predseda poslaneckého klubu KDH Pavol Abrhan poukázal na to, že agentúra uzavrela zmluvu o poskytovaní dozoru pri realizácii diela so spoločnosťou Dynamic Relations 2000. Jej obsahom je dozor nad zabezpečením informačnej a mediálnej kampane. „Už toto je podľa mňa nezvyklé, lebo ak si niekto zadá nejakú kampaň, dokáže si ju odsledovať aj sám,“ uviedol na dnešnej tlačovej konferencii v parlamente.
Ešte viac sa však hnutiu nepozdávajú termíny, ktoré našlo v centrálnom registri zmlúv. Zmluva bola podpísaná v stredu 5. augusta tohto roka a zverejnená v piatok 7. augusta. Z prehľadu prijatých faktúr na internetovej stránke SBA zase vyplýva, že Dynamic Relations doručila agentúre faktúru v pondelok 10. augusta, a to na sumu 150.000 eur. Celá zmluva je pritom vo výške 240.000 eur.
„To znamená, že títo páni chcú tvrdiť, že v sobotu a v nedeľu odviedli prácu, odovzdali a v SBA prebrali prácu za 150.000 eur. Preto touto cestou vyzývam premiéra, aby dal pokyn ministrovi hospodárstva, aby konal. Aby ďalej nekryl takéto šafárenie pána Šafárika (generálneho riaditeľa SBA Branislava Šafárika, pozn. TASR) s verejnými prostriedkami,“ vyhlásil Abrhan.
Spoločnosť Dynamic Relations 2000 v stanovisku odmietla pochybnosti okolo výsledku výberového konania na kampaň na podporu internetovej ekonomiky. „Zvíťazili sme v súťaži návrhov, ktorá sa začala v januári 2015 a skončila v apríli. Následne sme boli v priamom rokovacom konaní ako víťaz súťaže vyzvaní na detailné dopracovanie návrhu, čo sme aj do augusta urobili a po riadnom odovzdaní diela aj podľa zmluvy riadne vyfakturovali. Čiže sme nepracovali v sobotu a nedeľu na to, aby sme mohli v pondelok poslať faktúru, ale viac ako pol roka,“ opísal jej výkonný riaditeľ Karol Wolf.
Agentúra podľa neho odovzdala detailný koncept kampane nastavený do roku 2017. Ten budú produkčne realizovať subjekty, ktoré musia byť vysúťažené v ďalších výberových konaniach. „Zmluvnou povinnosťou agentúry je podieľať sa na dozore výkonu týchto kampaní počas celého ich trvania a ich obsahovej náplne tak, aby zodpovedali víťaznému návrhu,“ doplnil Wolf.
Slovak Business Agency konštatovala, že v lehote do 30. januára predložili súťažný návrh štyria účastníci. Z nich dvaja boli vylúčení pre nesplnenie zadania. „Sedemčlenná komisia následne anonymne, čiže bez možnosti identifikovať autora súťažného návrhu, posudzovala dva súťažné návrhy, z ktorých vybrala víťazný súťažný návrh,“ napísala jej hovorkyňa Dominika Bizíková. S víťazom agentúra rokovala od konca apríla do konca júna, kedy jej Dynamic Relations predložila záväznú ponuku.
SBA už niekoľko týždňov čelí kritike verejnosti, médií aj viacerých opozičných strán za príliš vysoké náklady na usporiadanie a nezrovnalosti pri obstarávaní startupovej konferencie TechMatch Slovakia 2015, ktorá sa uskutočnila v dňoch 12. až 16. októbra v Bratislave. Agentúra trvá na tom, že žiadne pravidlá neporušila. V súčasnosti prebieha audit jej činnosti, na základe jeho výsledkov minister hospodárstva Vazil Hudák avizuje možné vyvodenie zodpovednosti.
„Minister hospodárstva v súvislosti s činnosťou SBA okamžite konal a priebežne koná bez toho, aby ho k tomu museli vyzývať politické strany,“ reagovala pre TASR jeho hovorkyňa Miriam Žiaková. Pripomenula, že audit hospodárenia v SBA sa začal 19. októbra a naďalej platí dočasné obmedzenie konania jej riaditeľa.
„Na to, aby mohol vyvodiť prípadné konzekvencie, však musí najskôr poznať závery kontroly, ktoré k dnešnému dňu k dispozícii ministerstvo ešte nemá,“ dodala Žiaková s tým, že o výsledkoch kontroly bude Hudák informovať na spoločnej tlačovej konferencii.

Súvisiace články

Aktuálne správy