Podvod s emisiami CO2: Nemecko vyrubí majiteľom niektorých áut dodatočnú daň

, ČTK;TASR Foto: SITA

Kvôli nezrovnalostiam v údajoch o emisiách oxidu uhličitého (CO2) u vozidiel koncernu Volkswagen zrejme Nemecko tento rok nezískalo na daniach približne 1,8 miliardy eur. Ekologické hnutie Deutsche Umwelthilfe zakladá svoje tvrdenie na tom, že vyššie emisie CO2 naznačujú vyššiu spotrebu paliva, od ktorej sa odvíja daň z vlastníctva vozidla.

Štát tak bude musieť vyrubiť dodatočnú daň. Konzultačná firma LMC Automotive zároveň uviedla, že sa v októbri objavili prvé známky vplyvu škandálu s manipuláciami na odbyt áut koncernu.

Ekologická organizácia Deutsche Umwelthilfe je presvedčená, že priznanie Volkswagenu, že zhruba 800 tisíc vozidiel koncernu vypúšťa do ovzdušia viac emisií CO2, je len špičkou ľadovca. "Podľa našich meraní je reálna spotreba desiatich najpredávanejších značiek áut v Nemecku o 42 percent vyššia, než sú oficiálne údaje," povedal šéf Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch.

"Rozdiel znamená, že tento rok vyberie štát na dani z vlastníctva motorového vozidla o 1,8 miliardy eur menej, ako by mal," doplnil. Ak by sa nič nezmenilo, tak podľa Rescha príde Nemecko v budúcom roku na daniach o 2,2 miliardy eur.

Volkswagen teraz bude musieť oznámiť, u akých typov motora sú odchýlky v objeme emisií CO2. Štát následne vymeria majiteľom týchto áut dodatočnú daň. "V ideálnom svete by mal túto daň zaplatiť Volkswagen, ale neexistuje právny základ, ktorý by to automobilke nariaďoval," povedal Resch.

Škandál sa zatiaľ týkal údajov o emisiách oxidov dusíka a zahŕňal asi 11 miliónov naftových vozidiel. Novo zistené nezrovnalosti okolo emisií oxidu uhličitého sa podľa hovorcu firmy týkajú prevažne naftových automobilov, vrátane vozidiel Škoda Octavia. Zahŕňajú ale aj menší počet benzínových automobilov.

Odhaľovanie problémov u vozidiel automobilky Volkswagen a jej koncernových značiek už malo niekoľko následkov. Najnovšie mu medzinárodná ratingová agentúra Moodys Investors Service znížila hodnotenie úverovej spoľahlivosti automobilky zo známky A2 na A3. Volkswagenu to ale tiež prechodne zrazilo trhovú hodnotu podniku asi o tretinu, čo sa rovná sume asi 24 miliárd eur. Generálny riaditeľ musel odstúpiť, spoločnosť vyšetrujú po celom svete.

Na základe neúplných údajov z niektorých krajín a vlastných odhadov prišla konzultačná firma LMC Automotive s tým, že predaj automobilov nemeckej skupiny Volkswagen v západnej Európe v októbri klesol, zatiaľ čo celý trh mierne rástol. Registrácia nových áut sa zvyčajne uskutoční niekoľko týždňov od ich nákupov, takže vplyv škandálu môže byť zreteľnejšia v novembrových číslach.

Celkový počet registrácií nových osobných automobilov v západnej Európe sa oproti septembra zvýšil o 2,7 percenta na 1,06 milióna áut. Predaj vozidiel skupiny Volkswagen na piatich najväčších trhoch – v Nemecku, Británii, Francúzsku, Taliansku a Španielsku – naopak o 2,7 percenta klesol. "Je to zreteľná známka určitého vplyvu," povedal analytik LMC Emiliano Lewis.

Škandál súvisiaci s manipuláciou emisných testov zo strany nemeckej automobilky Volkswagen môže mať nepriaznivé ekonomické dôsledky pre Nemecko, ako aj niektoré ďalšie krajiny Európskej únie, varovala dnes Európska komisia. Informovala o tom agentúra DPA.

Kauza "by mohla mať negatívny vplyv na predaj áut, výrobný sektor a rast reálneho hrubého domáceho produktu v niektorých členských štátoch Európskej únie, najmä v Nemecku," uviedla Európska komisia vo svojej jesennej ekonomickej prognóze.

V Nemecku by sa kauza mohla podľa EK rozšíriť aj na ďalšie sektory hospodárstva, znížiť dôveru a zasiahnuť do firemných investícií. Okrem Nemecka môže škandál ovplyvniť aj produkciu v Maďarsku a oslabiť export zo Slovenska.

Súvisiace články

Aktuálne správy