25 rokov výkonu riadeného výskumom

, Fidelity Worldwide Investment Foto SITA

V tomto roku si pripomíname 25. výročie existencie vlajkovej lode nášho medzinárodného radu fondov: Fidelity Funds SICAV, ktorý bol spustený 1. októbra 1990. Trhy aktív sa odvtedy výrazne zmenili a naše výskumné procesy sa vyvíjajú s cieľom reagovať na výzvy a problémy, ktoré prináša informačná éra.

Kapitálové trhy sa za posledné štvrťstoročie výrazne zmenili. Trieda aktív rozvíjajúcich sa trhov v roku 1990 neexistovala a investori sa v tom období ešte len začínali prispôsobovať pádu komunizmu. Verejne obchodované fondy (ETF) sú veľkou inováciou tohto obdobia, pričom globálne aktíva ETF majú v súčasnosti hodnotu 2.6 bilióna USD (Graf 1) a viac ako 5,300 obchodovaní na svetových burzách. Hedgeové fondy sú ďalšou inováciou, spolu s ďalším rozširovaním podielových fondov a rozvojom vysokofrekvenčného obchodovania (HFT). Ďalšou veľkou zmenou je obrovské množstvo informácií, ktoré majú investori k dispozícii vďaka internetu. V porovnaní s rokom 1990 sa investori teraz stretávajú s neuveriteľnou škálou možností.

Korporátne postoje k akcionárom sa zmenili, najmä v Európe, kde manažéri boli vo všeobecnosti podozrievaví voči akcionárom a stretávali sa s nimi len veľmi zriedka (ak vôbec). V dnešnej dobe sa firmy veľmi zaoberajú akcionármi a to je jasná výhoda pre investorov s dlhodobým zameraním a časom tiež pákou na udržiavanie vzťahov s manažmentom. Manažéri sú oveľa viac zameraní na výnosy a tým sú viac prepojení so záujmami akcionárov.                   
 

Napĺňanie potrieb klientov

Nie veľa správcov aktív koncom 80-tych rokov klientom ponúkalo prístup k cezhraničným fondom. Rad Fidelity Funds bol spustený práve s cieľom uspokojiť túto potrebu. Fondy boli medzinárodne prístupné a klienti mali možnosť investovať vo svojich lokálnych menách. Fondy boli denominované v librách strelingov, amerických dolároch, švédskych korunách, francúzskych frankoch, nemeckých markách, španielskych pesetách a talianskych lírach. Obchodovanie bolo tiež dostupné v austrálskych dolároch, holandských guldenoch, írskych librách, Hong Kong dolároch, saudských riáloch a švajčiarskych frankoch. Rad z roku 1990 bol silno zameraný na európske a ázijské fondy, čo bolo v tom čase jedinečným prvkom medzi medzinárodnými hráčmi. Toto investorom umožnilo zameriavať sa skôr na krajinu a nie región.

Taktiež sme mali distribúciu v krajinách, kde boli tieto fondy dostupné. Boli sme jedným z prvých správcov aktív, uplatňujúcich tento prístup a aj napriek vývoju komunikačných technológií od tej doby stále veríme, že fyzická prítomnosť a osobná angažovanosť sú najlepším spôsobom ako pochopiť potreby klientov.

Rastúci rad fondu

Rad fondu od roku 1990 stabilne rastie. V súčasnosti máme 146 fondov a 818 tried aktívnych aktív je registrovaných na 34 krajín – po celej Európe a Ázii. Potreby našich klientov prešli evolúciou, pričom väčší dôraz sa teraz kladie na multi-assetové riešenia a fixné príjmy ako aj na stále sa rozširujúci rad stratégií vlastného kapitálu. Produkty generujúce príjmy sa po nástupe veľmi nízkych úrokových sadzieb počas finančnej krízy stali výrazne vyhľadávanými produktmi. Európske akciové fondy, ktoré celkove generujú vyššie dividendy v porovnaní s inými trhmi, sa ukázali veľmi populárne. Akcie rozvíjajúcich sa trhov v uplynulej dekáde zaznamenali nárast popularity u investorov, ale odvtedy ich obľúbenosť klesla. Bez ohľadu na prevažujúce investičné podmienky, rad Fidelity Funds SICAV klientom umožňuje uplatňovať celú škálu investičných prístupov a vyjadrovať široké spektrum názorov.

Meniaca sa tvár výskumu v informačnej ére

Náš výskum sa prispôsobil technologickým pokrokom, ktoré sa za uplynulých 25 rokov dosiahli. Internet sa ukázal ako najväčšia sila pri zvyšovaní objemu informácií, ku ktorým bol prístup v minulosti veľmi ťažký. V súčasnosti sa každý deň vytvorí 2,5 kvintilióna bytov dát.1 To môže viesť k zahlteniu informáciami, čo potenciálne vyústi v zmätok a inhibíciu efektívneho rozhodovania. V reakcii na to sme svoje zdroje zamerali na spracovanie informácií a generovanie hĺbkového porozumenia, keďže výhody získavané z jednoduchých asymetrií sa zmenšujú.

Pred 25 rokmi mohli investori získať informačnú výhodu v krátkom čase prostredníctvom účasti na firemných stretnutia v spojení so základnými analýzami. Navyše, bolo tu aj menej sofistikovaných účastníkov na trhu. Ale technická revolúcia a rast sofistikovaných peňazí (napr. hedgeové fondy) znížila krátkodobé informačné arbitrážne možnosti na nulu. Myslíme si, že arbitrážne možnosti sú skutočne dostupné len v časovom horizonte 3-5 rokov.

Hodnota dlhodobého myslenia

“Najradšej držím akcie navždy ” je často citovaný aforizmus od Warrena Buffetta. Napriek tomu väčšina kupcov akcií sú všetko len nie dlhodobí– pričom priemerná doba držania akcií klesla zo 4,5 mesiaca z roku1995 na približne 2 mesiace v súčasnosti (Graf 2). Podobne, počet predpokladaných maklérskych ziskov výrazne klesá už po troch rokoch (Graf 3). Krátkodobosť je hlboko zakorenená a je vážnou prekážkou pri dosahovaní dlhodobých výnosov, ktoré by boli trhovo významné.    


Základy časom poháňajú výnosy;  ziskové trendy vysvetľujú dlhodobé cenové pohyby skôr ako oceňovania (Graf 4, ďalšia strana). Uprostred všetkých zmien, ktoré sme zaznamenali za uplynulé štvrťstoročie je tu stále argument, že jedným zo spôsobov, ako prekonať trh je urobiť dlhodobejší výhľad ako trh. V spoločnosti Fidelity sú analytici a správcovia portfólií povzbudzovaní k tomu, aby robili dlhodobé výhľady a mysleli aj na príležitostné nutkanie obchodovať na základe krátkodobých informácií. Toto je zamerané na základný interný výskum s obmedzenou alebo selektívnou expozíciou voči maklérom, ktorí môžu mať sklon k optimistickým výhľadom alebo tým najpozitívnejším výhľadom na akcie vo svojej správe, bez ohľadu na kritériá absolútnej hodnoty.

Neotrasiteľne dávame prednosť používaniu vlastného výskumu, ktorý nie je brzdený šumom na trhu. Naši analytici a manažéri portfólií stále realizujú hĺbkové diskusie s CEOs, CFOs a členmi rady. Taktiež majú jednania s dodávateľmi a klientmi , aby naplno pochopili hodnotový reťazec. A často práve v tomto reťazci analýzy sa objavujú iné investičné príležitosti.

Analytik spoločnosti Fidelity bude sledovať jeden jediný sektor v jedinom regióne, ale stretáva sa ďalšími analytikmi, ktorí sledujú ten istý sektor v iných regiónoch. Získajú tak globálny obraz o tom , čo sa v ich sektore deje. Je tu tiež obrovský presah v spoločnostiach, ktoré naši analytici akcií a fixných výnosov skúmajú; táto integrovaná analýza akcií a fixných výnosov nám poskytuje holistické porozumenie potenciálu firmy. Ďalší manažéri portfólií, ktorí sa buď zameriavajú na akcie alebo fixné výnosy z tejto kombinovanej analýzy nemajú žiadny prospech. Navyše, naši analytici každé dva roky rotujú po jednotlivých sektoroch, čím sa nadobudne nová perspektíva a spochybňujú sa už zavedené názory.
 

Naša výskumná infraštruktúra v číslach

–             Vyše 400 investičných odborníkov – približne polovica sú špecializovaní výskumní odborníci – vo finančných centrách v 12 krajinách na celom svete

–             Priemerná dĺžka praxe našich analytikov je  9,5 roka

–             Viac ako 90% výskumu, ktorý využívajú naši manažéri portfólia vzniká interne a iným investorom nie je dostupný

–             Naši analytici majú viac ako 17,000 stretnutí so zástupcami firiem ročne a aktívne pokrývajú vyše 80% svetovej trhovej kapitalizácie a globálneho úverového priestoru investičného stupňa

–             Analytici robia stanoviská s 3-5 ročným výhľadom, pripisujúc ratingy ‘1’ a ‘2’ cenným papierom, u ktorých očakávajú nárast, a ‘4’ a ‘5’ tým, u ktorých predpokladajú pokles

–             Analytici v oblasti vlastného kapitálu, úverov a kvantitatívni analytici zdieľajú výskumnú platformu, ktorá je jediným zdrojom pre všetky výskumy spoločnosti Fidelity ako aj externý výskum ako aj relevantné údaje

–             V roku 2014 sme investovali 15m USD do našej vlastnej výskumnej IT platformy

–             Graf 5 ukazuje anualizovanú pridanú hodnotu ratingov analytikov oproti regionálnym benchmarkom; Graf 6 ukazuje to isté pre oblasť dlhopisov

Záver

Pre aktívnych manažérov je dnes dôsledný výskum oveľa dôležitejší ako kedykoľvek predtým. Pred 25 rokmi by jednoduchý informačný náskok viedol k  výhodám prvého ťahu, ale to už dnes neplatí. V dôsledku toho, použijeme slová Eisteina "informácia nie je znalosť”. Ide o to, čo urobíme s informáciami, na ktorých záleží. Základom nášho úspechu s akciami je dôsledné pochopenie odvetvia a demografických trendov a tiež o interakcii s odborníkmi a zástupcami spoločnosti. 

Napriek rastúcej móde pasívneho investovania naďalej výrazne obhajujeme aktívny prístup k investovaniu a trhy vnímame len ako čiastočne efektívne, čo znamená, že nezrovnalosti v oceňovaní je možné využiť. Naši manažéri portfólií a analytici môžu a aj pridávajú reálnu hodnotu, ako vidno z vyššie uvedených príkladov ako aj názory a výhľady z nášho Analytického prieskumu, ktorý vydávame každoročne na začiatku roka.  Výhľad tohtoročného prieskumu rozvíjal vedenie trhu, problémy na rozvíjajúcich sa trhoch a klesajúce hodnotenie energií – čo boli zatiaľ všetko presné rozhodnutia.

Sme hrdí na to, kam sa rad SICAV za 25 rokov dostal a veríme v jeho budúcnosť – budúcnosť postavenú na vlastnom výskume, aktívnom manažmente a rastúcej škále fondov pre našich klientov.

 

Referencie

1.            IBM.com, 10.október 2015

2.            International Diabetes Federation, 14.november 2015

3.            Novonordisk.com, prezentácia investorov I, Q1 2015

4.            Bloomberg, október 2015

 

 

 

 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy