Volkswagen údajne spolupracoval s bývalým diktátorským režimom v Brazílii

Prvého Chrobáka z dovezených dielov v roku 1953 zmontovalo 12 ľudí v jednej malej hale v Sao Paulo. Odvtedy sa Volkswagen do Brasil stal obľúbenou značkou, zamestnáva zhruba 20.000 ľudí a do marca tohto roka vyrobil celkovo 22 miliónov áut. Brazília s napätím sleduje vývoj súčasného škandálu, no aby toho nebolo málo, zdá sa, že VW dobehla jeho temná minulosť. Informovala o tom agentúra DPA.
Tento mesiac, konkrétne 22. septembra, pristála na jednom z brazílskych súdov hromadná žaloba týkajúca sa možnej spolupráce VW s vojenskou diktatúrou v rokoch 1964 až 1985. Trpela brazílska dcéra VW zatýkanie na pracovisku a transport ľudí do „pracovných“ táborov? Prípadne k tomu aktívne prispievala? Dostával režim od továrenských bezpečnostných zložiek čierne listiny? Na tieto a ďalšie otázky sa pokúša odpovedať hlavný historik koncernu Manfred Grieger. Podľa neho aj Ferdinand Porsche v roku 1944 využil dobré vzťahy s Heinrichom Himmlerom, aby pre fabriku získal väzňov z koncentračných táborov.
Brazílska tlač pozorne sleduje vývoj súčasného škandálu a zároveň diskutuje o historickej zodpovednosti. Najnovšia hromadná žaloba to len dokazuje. Agentúra DPA má k dispozícii viaceré dokumenty, napríklad, jeden s označením „dôverné“ z 9. septembra 1974. V ňom sú uvedení šiesti zamestnanci, ktorých pre podvratnú činnosť odsúdil vtedajší vojenský tribunál. Ďalšie materiály môžu dokazovať, že VW zakrýval represie voči zamestnancom. Koncern sľúbil prešetrenie minulosti a hlavným hráčom je práve Grieger.
„Volkswagen v najvyššej miere ľutuje utrpenie, ktoré ľudia počas vojenskej diktatúry zažili aj s pričinením zamestnancov Volkswagenu do Brasil,“ hovorí historik. Plánuje navštíviť poškodené rodiny, aby zistil viac a je odhodlaný zistiť, kto nesie zodpovednosť za takéto porušovanie ľudských práv.
Brazílska vláda vytvorila komisiu, ktorej úlohou je vyšetriť zločiny z čias diktatúry. Hoci dokumenty v archívoch sú často zaradené chaoticky a je zväčša ťažké ich overiť, komisia zistila, že meno Volkswagen sa v nich vyskytuje veľmi často. Pokiaľ príde k súdnemu procesu, v porovnaní s odškodným budú strata dôvery a renomé oveľa závažnejšie.

Súvisiace články

Aktuálne správy