Najlukratívnejšia pre dopravcov je podľa analytičky dotovaná vlaková doprava

Liberalizácia železničnej dopravy, čiže príchod súkromných dopravcov na trate prináša cestujúcim lepšie a kvalitnejšie služby a zvyšuje záujem o verejnú dopravu. A to či už v rámci štátom dotovanej dopravy alebo nedotovanej. Myslí si to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.
Ale z pohľadu dopravcov je podľa jej slov najlukratívnejšia štátom dotovaná doprava. „Vtedy ekonomické prežitie dopravcu nezávisí len od počtu a spokojnosti cestujúcich a tržieb, ale hlavne od výšky štátnej dotácie,“ opísala. Zároveň však pri tomto type dopravy vznikajú pochybnosti, či štát neplatí za dotované vlaky príliš veľa. „Túto dilemu môžu vyriešiť súťaže, ktoré najlepšie ukážu, aká výška dotácie je naozaj potrebná,“ navrhla.
V rámci dotovanej dopravy sa pritom na Slovensku blíži prvá súťaž o vlakovú trať. Rezort dopravy totiž predbežne ohlásil vyhlásenie tendra na dopravcu, ktorý bude vypravovať vlaky na trase z Bratislavy do Banskej Bystrice. „Podstatné je, aby súťaž na rýchliky z Bratislavy do Banskej Bystrice bola férová a aby z nej vzišla reálna cena pre štát,“ uviedla Mertinková.
Aj keď už na jednej dotovanej trati jazdí súkromný dopravca, súťaž o túto trať neprebehla. Spoločnosť RegioJet totiž dostala trať z Bratislavy do Komárna priamym zadaním. Podľa Mertinkovej tak liberalizácia dotovanej dopravy na Slovensku doteraz viazla. „Štátna Železničná spoločnosť Slovensko momentálne zabezpečuje 97 % vlakových výkonov na základe priameho zadania,“ vyčíslila. V desaťročnej zmluve so štátom určenej na roky 2011 až 2020 sa pritom hovorí, že do súťaže môže ísť až 35 % výkonov. „Sme v polčase tohto obdobia a štát iba rozbieha prvú súťaž na 3 % objednávaných výkonov,“ konštatovala.
Čo sa týka štátom nedotovanej vlakovej dopravy, ak sa v nej chcú dopravcovia presadiť, musia si vybrať trate, kde je dostatok cestujúcich a kde môžu očakávať dostatočné tržby. Musia nimi totiž pokryť náklady na prevádzku.

Súvisiace články

Aktuálne správy