Autá aj televízory: Najviac tovaru vyvážame do Nemecka

, Poštová banka Foto: SITA

V roku 2014 boli hlavným ťahúňom slovenskej ekonomiky najmä domáci dopyt a spotreba, export tovarov a služieb zo Slovenska v minulom roku mierne ustál. Podpísala sa pod to najmä nie príliš priaznivá situácia spojená s neistým vývojom v Európe, ale aj geopolitickým napätím. Sankcie medzi Ruskou federáciou a EÚ tiež zohrali svoju úlohu.

Slovensko je malou, otvorenou ekonomikou. Vzhľadom na polohu našej krajiny a z nej vyplývajúcich obmedzení nielen v dostupnosti materiálových a surovinových zdrojov, ale aj vo veľkosti domáceho dopytu, je zahraničný obchod neodmysliteľnou súčasťou nášho hospodárstva. Vo veľkej miere sa podieľa na tvorbe HDP, a teda aj na celkovom ekonomickom raste našej krajiny. Na to, ako sa v minulom roku vyvíjal náš medzinárodný obchod, akými položkami bol najviac zastúpený a či došlo k zmene našich obchodných partnerov, sa pozrieme v nasledujúcom texte. 

V minulom roku sme zo Slovenska vyviezli tovary a služby v objeme 64 800,9 mil. EUR. Vzhľadom na to, že hodnota importu dosiahla v tom istom období objem 60 152,2 mil. EUR, sme vykázali opäť rekordne vysoký prebytok zahraničného obchodu (4 648,7 mil. EUR). Export sa tak na celkovom HDP podieľal  86 percentami.

Do zahraničia vyvážame v najväčších objemoch dva druhy tovarov. Najmä tri veľké automobilky, ktoré u nás v súčasnosti pôsobia, sa svojou výrobou a následným vývozom automobilov podieľajú na celkovom slovenskom exporte 17,4 %. V uplynulom roku sme vyviezli osobné automobily a iné motorové vozidlá v celkovej hodnote 11 264 miliónov EUR. Najväčšími odberateľmi „slovenských áut“ sú Nemci a Briti, ale aj Francúzi, Číňania a Američania. Do tejto pätice krajín odišla až viac ako polovica vyvezených vozidiel. V porovnaní s rokom 2013 tak USA predbehli Taliansko, ktoré vtedy obsadilo 5. priečku.

Druhou najvýznamnejšou exportnou položkou boli aj v roku 2014 monitory, projektory a televízne prijímače. Na celkovom exporte sa podieľali 8,4 percentami. Aj v tomto prípade smeroval najväčší objem tovarov, rovná pätina, do Nemecka. V porovnaní s rokom 2013 sa do prvej pätice najvýznamnejších exportných krajín nedostalo susedné Poľsko. Nahradilo ho Taliansko, aj keď ani v prípade tejto južanskej krajiny a ani v prípade piateho Francúzska objem vyvezených tovarov nedosiahol hodnoty spred dvoch rokov.

V objeme nad 1 mld. EUR sme v roku 2014 vyviezli aj ďalšie kategórie tovarov. Väčšina z nich je spojená práve s rozvinutým automobilovým priemyslom. Boli to najmä rôzne súčasti a príslušenstvo, karosérie a pneumatiky. Zastúpenie mali aj ropné oleje, valcované výrobky zo železa alebo z nelegovanej ocele, drôty a káble.   

Z hľadiska celkového objemu exportu podľa krajín vedie jednoznačne Nemecko s 22 percentným podielom. Druhým najvýznamnejším partnerom bolo Česko, nasledované našimi ďalšími susedmi Poľskom, Rakúskom a Maďarskom. Prvú desiatku dopĺňa Veľká Británia, Francúzsko, Taliansko, Ruská federácia a Holandsko. Do spomenutej „desiatky“ krajín putovali až tri štvrtiny celkovej hodnoty nami vyvezených tovarov. Tovary a služby v objeme nad 1 mld. EUR sme ale okrem spomenutých krajín vyviezli aj do Španielska, Číny, Rumunska, USA a Švajčiarska.    

Analitici Poštovej banky predpokladajú, že štruktúra zahraničného obchodu sa ani v nasledujúcich rokoch zásadne nezmení. Osobné automobily a elektrotechnika tvoria dlhodobo gro nášho vývozu a ani na strane najvýznamnejších obchodných partnerov pravdepodobne v najbližšom období nedôjde k významným zmenám. Práve Nemci sa tak budú našim výrobkom a službám aj naďalej tešiť, spomedzi všetkých krajín, najviac.   

 

Súvisiace články

Aktuálne správy