Nové značky, bez šoféra a na elektrinu: Takto vidí budúcnosť áut Goldman Sachs

, Goldman Sachs Foto: SITA

Analytik automobilového trhu Kota Yuzawa z Goldman Sachs so svojim tímom zostavil zoznam siedmich trendov, ktoré by v nasledujúcom desaťročí mali udávať smer automobilového priemyslu. Niektoré predikcie neprekvapia, iné vás ale vyvolajú údiv.

Automobilový priemysel sa podľa Yuzawa dostal do zásadného napätia vo vzťahu k moderným technológiám. Zatiaľ čo elektronika sa veľmi rýchlo a dramaticky vyvíja, tempo inovácií v automobilovom priemysle je slabé. Sú samozrejme aj výnimky, napríklad americká Tesla, zavedené automobilky sa ale držia osvedčených technológií a na poli inovácií postupujú opatrne.

Tento nesúlad podľa analytika nevydrží dlho. Nové technológie začnú skôr či neskôr prenikať aj za hranice svojho jadrového odvetvia a začnú sa využívať naprieč všetkými sektormi.

Odklon od fosílnych palív
Ide o trend, ktorý sa ako jeden z mála presadzuje už nejaký čas, je rozvoj elektromobilov. Sú to automobily, ktoré sa zaobídu bez benzínu, nafty či zemného plynu. Dôvod je zrejmý – ekológia. Problémom svetových metropol je stále častejšie smog, prechod k automobilom poháňaným elektrickou energiou a bez produkcie výfukových plynov je teda logickým krokom v boji za čistejší vzduch. Yuzawa odhaduje, že do roku 2025 bude elektrina poháňať každé štvrté nové predané auto.

Využívanie ľahkých materiálov
Ťažší automobil potrebuje na dosiahnutie rovnakej rýchlosti a sily silnejší motor a ten zase potrebuje viac paliva. Pritom pokles hmotnosti len o 50 kilogramov dokáže znížiť emisie oxidu uhličitého o jeden gram na každý kilometer jazdy. Jeden gram možno nepôsobí práve presvedčivo, ale ak spočítame všetky autá na celom svete, pozitívny vplyvy redukcie emisií je obrovský.

Zautomatizované riadenie
Keď sa malého dieťaťa opýtate, čo každé auto potrebuje, aby mohlo fungovať, určite vám povie, že kolesá a volant. To by sa ale podľa Yuzawa mohlo už čoskoro zmeniť. Technológiou budúcnosti sú autá s automatizovaným riadením, teda vozidlá vybavené systémom kamier a senzorov, ktoré posádku dokážu na určené miesto odviezť pomocou GPS. Technologický gigant Google tvrdí, že bude mať prvý 100 % automatické auto bez šoféra najneskôr v roku 2017.

Spájanie automobiliek a dodávateľov
Prísnejšie požiadavky na redukciu emisií by mohli automobilky do desiatich rokov stáť až 25 miliárd dolárov ročne. To Yuzawa považuje za príležitosť pre vznik obrích dodávateľov ekologicky šetrných komponentov pre automobily. Požiadavky na ekologickejšie autá by tiež mohli dať dohromady niektoré veľké automobilky, ktorým by spojenie s konkurenciou mohlo priniesť významné úspory nákladov.

Stieranie hraníc medzi sektormi
Rozvoj technológií potenciálne využiteľných v automobilovom priemysle zvyšuje záujem o autá aj vo firmách, ktoré sa doteraz zaoberali úplne iným biznisom. To je aj prípad Googlu, ktorý pracuje na vlastnom elektromobile s automatizovaným riadením. Odborníci si už nejakú dobu šepkajú, že by sa o autá mohol začať zaujímať aj Apple, a občas sa na trhu objaví špekulácia, že by firma s logom v tvare nahryznutého jablka mohla prehltnúť Teslu.

Komunikujúce automobily
Už dnes možno polohu auta sledovať v reálnom čase pomocou systému GPS. Do budúcnosti by význam tejto technológie mal posilňovať. GPS môže zmeniť dopravu od základov, o čom svedčí aj masívny nástup firmy Uber, ktorá na základe sledovania polohy áut spája "taxík" so zákazníkom bez asistencie dispečingu. Komunikujúce autá tiež môžu podporiť rozvoj zdieľanie dopravných prostriedkov.

Nástup rozvíjajúcich sa trhov
Individuálna automobilová doprava je doménou rozvinutého sveta pretkaného hustou cestnou sieťou. V poslednej dobe ale možno podľa Yuzawu pozorovať masívne investície do infraštruktúry aj v Číne a Indii, čo by v týchto krajinách malo vo výsledku ľudí presvedčiť, aby si auto kúpili. V Číne sa podľa analytika v roku 2025 bude predávať každý rok 35 miliónov nových automobilov a v Indii približne 7,4 milióna vozidiel.

Súvisiace články

Aktuálne správy