Luxusný tovar si našiel nový trh, málokto by uhádol kde

, qz Foto: SITA

V osemdesiatych rokoch minulého storočia bola Čína ďaleko od ekonomickej situácie, aká tam vládne dnes. Ale predsa už bola v strede rozbehnutých ekonomických reforiem, ktoré jej mali pomôcť urobiť z nej najväčšiu ekonomiku na svete.

Dnes je veľa predajcov, najmä luxusných značiek, ktorí zarábajú na čínskej novej triede spotrebiteľov. A napriek tomu, že stále existujú príležitosti pre rast predaja v krajine, značky si už hľadajú ďalšiu Čínu.

Región, ktorý s najväčšou pravdepodobnosťou zaplní toto miesto je subsaharská Afrika, tvrdí to podľa novej správy AT Kearney, globálna strategická a poradenská firma.

"Subsaharská Afrika bude veľký príbeh do roku 2040," uvádza sa v správe. Prirovnai ju k Číny v roku 1987. "Bude to náročná cesta sa tam dostať, ale v ďalších 30 rokoch by to mohol byť najväčší, najrýchlejší, najsilnejší , a najatraktívnejší región pre maloobchod vo svete. "

"Je to  určite bezprecedentné," potvrdil Mike Moriarty, partner AT Kearney, pre Quartz. Za viac ako desať rokov, čo A.T. Kearney zostavuje svoj Global Development Index pre maloobchod, ešte nikdy neukázala subsaharská Afrika, ktorá zahŕňa všetky africké krajiny na juhu Sahary, taký potenciál.

Index, ktorý vytvára rebríček TOP 30 rozvojových krajín pre drobných investorov, je založený na  kombinácii rôznych premenných, vrátane veľkosti trhu každej krajiny, ako je trh nasýtený, rýchlosť, s akou sa vyvíja, a nakoľko riskantné je tam investovať.

Subsaharská Afrika, ako sa v správe píše, "predstavuje vzrušujúce príležitosti, ktoré sa práve začínajú otvárať, podporujú rastúce príjmy domácností, rýchla urbanizácia a rastúca stredná trieda."

Známky luxusného sa v Afrike už začínajú objavovať. V roku 2013, Ermenegildo Zegna sa stal prvou luxusnou značkou , ktorá si otvorila predajňu v Nigérii. V tom čase sa generálny riaditeľ Gildo Zegna o regióne vyjadril, že by sa mohol stať "ďalším vedúcim trhom pre pre luxus."

V hlavnom meste Angoly, v Luande, sa pripravuje otvorenie nákupného centra, kde budú mať svoje predajne aj značky ako Zegna, Gucci, Prada, a Armani. Všetci sú pripravení využiť rozmach spotrebiteľských výdavkov  v Afrike. Poradensko-výskumná firma McKinsey odhaduje, že domácnosti v Afrike utratia v roku 2020 1,4 bilióna dolárov, ak zostane rast HDP konzistentný. Pre porovnanie, v roku 2008 to bolo 860 miliárd dolárov. Nigéria a Angola sú dva z afrických národov zo zoznamu AT Kearney, spolu s Botswanou. Správa konštatuje, že ďalšie tri krajiny, Zambia, Namíbia, a Ghana, sú na rozhraní, ale mohli by do trhu zasiahnuť. Ak by k tomu došlo, subsaharská Afrika by zahŕňala 20 % indexu AT Kearney pre krajiny s najväčším maloobchodným potenciálom.

Existujú ale námietky, že kým Nigéria a Angola majú jedny z najrýchlejšie rastúcich stredných vrstiev na svete, stále bojujú so značnou príjmovou nerovnosťou. Nehovoriac o tom, že ich ekonomiky sú silne závislé na rope, ktorá podlieha volatilite. Nigéria v súčasnej dobe bojuje s palivovou krízou, ktorá ochromila krajinu. Botswana má populáciu len niečo vyše 2 miliónov obyvateľov, čo nepredstavuje extra veľkú zákaznícku základňu. Politická nestabilita a ekonomická korupcia sú aj naďalej najvážnejšími problémami v mnohých krajinách subsaharskej Afriky. Napriek tomu, Moriarty hovorí, že oblasť by si šikovní obchodníci mali začať všímať.

Súvisiace články

Aktuálne správy