Osud pozastavenej výstavby maďarskej diaľnice M4 je stále neistý

Maďarské a rakúske stavebné spoločnosti sa aj naďalej musia obávať o osud kontraktu na výstavbu tretieho úseku maďarskej diaľnice M4 medzi mestami Abony a Fegyvernek. Plány ďalšej výstavby, ktorú maďarská vláda pozastavila koncom marca, sú stále neisté. S odvolaním sa na maďarské médiá o tom informovala agentúra APA.
Problematický úsek doteraz zhltol 60 miliárd forintov (197,11 milióna eur). Ak sa výstavba obnoví, tak len s úspornými „škrtmi v súvislosti s prvkami bezpečnosti premávky“. Z diaľnice M4 by sa tak mohla stať cesta smrti, píše internetový portál NOL.hu patriaci denníku Nepszabadság. Vláda zváži dokončenie projektu, ktorý je hotový len na 30 %, pokiaľ cena zostávajúcich prác zostane nízka. Podľa portálu by sa mohlo upustiť od výstavby krajníc alebo mimoúrovňových križovatiek s cestami nižšej triedy, ktoré by tak diaľnicu mohli priamo križovať. Keďže zatiaľ nie je známe, akú sumu považuje vláda za prijateľnú, môže z projektu zostať akési „betónové torzo“.
Maďarská vláda v marci zastavila výstavbu po tom, čo Európska komisia vyjadrila obavy z možných nelegálnych cenových dohôd. Brusel považoval cenu 4 miliardy HUF za kilometer diaľnice v rovinatom teréne za príliš vysokú a odmietol zaplatiť faktúru z eurofondov. Súbežne so zastavením výstavby požadovala vláda od zúčastnených spoločností vrátenie zálohy viac než 22 miliárd HUF.
Okrem rakúskeho koncernu Strabag sa na projekte zúčastňuje rad ďalších firiem, napríklad Colas Hungaria a Swietelsky Magyarorszag. M4 mala spájať Budapešť s ukrajinskou hranicou a mala byť dlhá 233 kilometrov.

Súvisiace články

Aktuálne správy