Chceme platiť za obsah na internete?

Bežne sa hovorí o tom, že čitatelia nemajú záujem platiť za obsah v digitálnej podobe. Pozrime sa, čo na to hovoria čísla? Prieskum realizovala spoločnosť Mediaresearch Slovakia na vzorke tisíc respondentov vo veku pätnásť a viac rokov zo Slovenského národného panela.

Bežne sa hovorí o tom, že čitatelia nemajú záujem platiť za obsah v digitálnej podobe. Pozrime sa, čo na to hovoria čísla?

Prieskum realizovala spoločnosť Mediaresearch Slovakia na vzorke tisíc respondentov vo veku pätnásť a viac rokov zo Slovenského národného panela. A čo vyšlo z prieskumu? Prvá informácia je očakávaná. Významná väčšina ľudí (80 %) už platený obsah pozná a na stránkach slovenského internetu ho registruje. Dve tretiny predstaviteľov internetovej populácie na nich pozorujú stále častejší výskyt uzamknutých správ.
Koľko by sme zaplatili? Všeobecnej priazni ani širokej podpore sa zo strany verejnosti nedostáva žiadnemu navrhovanému spôsobu spoplatnenia. Najschodnejším sa ale podľa hodnotení respondentov zdá byť zasielanie dobrovoľných príspevkov od darcov. A koľko sú ľudia ochotní dobrovoľne prispieť? Často menované boli sumy z intervalov do 3 eur alebo do 5 eur, čo zhodne označilo po pätine opýtaných. Finančné hodnoty nad 10 eur uviedlo 13 % z reprezentantov internetovej populácie.
Najmenej čitateľov by zaplatilo najviac Rozloženie podľa peňažne deklarovanej vôle užívateľov dobrovoľne prispieť z nich umožňuje zostaviť dve početnosťou podobné a jednu menšiu skupinu. Prvú tvoria tí, ktorí proste spoplatnenie kategoricky odmietajú, možno pre nich publikovaný obsah ani v budúcnosti nemá žiadnu kvantifikovateľnú hodnotu. Do ďalšej skupiny treba zaradiť respondentov, čo by na báze dobrovoľnosti prispeli nižšou, či už symbolickou alebo zárobku primeranou sumou, ktorou by mali záujem vyjadriť podporu vydavateľovi za produkciu relevantných správ. Do tretej skupiny patria ľudia ochotní prispieť vyššími sumami, kde sa vyskytuje aj pomerne silná podskupina najprajnejších darcov (nad 20 €).

Platený obsah je jednou z tém, ktoré odznejú na konferencii Living on the edge. Bude sa konať 26. marca, hotel Carlton. Novinkou konferencie je, že tento rok bude okrem marketingovej časti bežať paralelne konferencia venujúca sa médiám.

Súvisiace články

Aktuálne správy