Poctivý zisk: Mladí si myslia, že zarobiť sa dá len na úkor druhých

, qz Foto: SITA

Čoraz menej mladých sa púšťa do podnikania. Ide o globálny problém, nesúvisí s daňovým zaťažením, ani škrtaním výhod. Tento segment sa z pracovného trhu nebezpečne rýchlo vytráca.

Nedávna analýza údajov Federálneho rezervného systému potvrdila, že veková trieda do 30 rokov má v súčasnosti najmenej podnikateľských aktivít za ostatných 24 rokov. Kým v roku 1989 malo takmer 11 % mladých Američanov podiely vo firmách, dnes je to menej ako 4 %. I ďalšia analýza US Census Bureau z roku 2012 poukazuje na pokles v oblasti podnikania. Kým v roku 1980 zabezpečovali start-upy 4 % zo všetkých pracovných miest v USA, v roku 1990 toto číslo kleslo na 3 % a d roku 2010 pokles pokračoval na 2 %.

Tieto čísla sú znepokojujúce. Kde vziať ľudí, ktorí majú dobrý nápad a dokážu vytvárať tovar a služby, ktoré spoločnosť potrebuje pre svoj lepší život? Práve toto sú pracovné miesta budúcnosti, kľúčové pre prístup k inováciám.

Mladým bráni v podnikaní nedostatok finančných prostriedkov a nedostatočné možnosti pôžičiek. Niektorí hovoria aj o tom, že generácia milénia má nízku chuť k riziku. Oba faktory tak zohrávajú negatívnu úlohu. V hľadaní príčin by sa dalo ísť ešte ďalej. však. Možno, že mladí ani netušia, že existuje niečo ako čestný zisk. Zisk považujú za niečo, čo škodí ich povesti. Ale prečo?

Pozrime sa na pozíciu obchodníka a lekára. Obaja sú profesionáli vo svojej oblasti, napriek tomu, keď lekár zarobí veľa peňazí, len málokedy sa od neho očakáva, aby zo zarobeného niečo "vrátil" späť do komunity. Keď je podnikateľ úspešný, tak je situácia opačná. Predpokladá sa totiž, že zarobil na úkor iných osôb, alebo spoločností.

Prečo sa ale zabúda na poctivý zisk? Keď máte chuť na voňavú kávu, zájdete do svojej obľúbenej kaviarne a za svoje peniaze dostanete kapučíno či latte. Vy získate kávu a majiteľ kaviarne dostane pár vašich centov, či euro. Je to hra s kladným súčtom, win-win. Je to čestný obchod a poctivý zisk. Prevažná väčšina obchodov v trhovom hospodárstve generuje poctivý zisk, pretože vyhrávajú obe strany.

Chybný koncept, kedy obchodník profituje na iných, je zhubný. Nemôže fungovať dlhodobo. V trhovom hospodárstve, prosperujú v dlhodobom horizonte tie spoločnosti, ktoré robia obchody z ktorých plynú výhody tak pre kupujúceho ako aj predávajúceho. Stále je obrovský priestor pre tento spôsob obchodovania, tak prečo to mladí nevidia? Vyplýva to z nedostatku dôvery? V roku 1974, približne 46 % dospelých Američanov uviedlo, že dôveruje väčšine ľudí. Do roku 2012 sa toto číslo scvrklo na 33 %, vyplýva to zo sociálneho prieskumu  University of Chicago.

Podľa odborníkov nemá zmysel podporovať jednotlivcov, aby pracovali pre druhých, ak tomu sami neveria. Mali by byť vedení k svojmu vlastnému podnikaniu. Druhý problém je nedostatočné vzdelanie. Mladí ľudia nemajú prehľad o trhových ekonomikách a poctivý zisk im nič nehovorí.

Z historického hľadiska je poctivý zisk len pomerne mladý pojem. Pre väčšinu histórie je dominantný výmenný obchod, či iná forma nadobudnutia majetku spôsobená pretrvávajúcim záujmom. Jednoducho povedané, máte niečo, čo ja chcem, tak to od vás získam. V priebehu rokov bolo takéto správanie oveľa častejšie, než honorovaný obchod. Celá rímska ríša bola na ňom postavená.  

Vzostup kapitalizmu po celom svete ale túto rovnicu len upravil. Tí, čo dokážu uspieť na trhu už negenerujú poctivý zisk. Ak firmy úspešne lobujú u zákonodarcov za úpravu právnych predpisov, alebo ochranu svojho podnikania, útočia tým vlastne na svojich koncových zákazníkov. Tento kapitalistický kamarátšaft narúša dôveru, ktorá je v systéme  kriticky dôležitá. Dôvera, ktorá má povzbudiť k účasti na trhu. Mladí ľudia sa musia zoznámiť so všetkými výhodami poctivého zisku. Musia pochopiť, že všetko, čo nie je poctivý zisk, je len ďalšia forma expanzívneho správania sa, ktoré je potrebné odstrániť. Prosperita si vyžaduje poctivý zisk. A generácia Y? Mala by čo najrýchlejšie pochopiť, že čestný obchod nielen vytvára výhodu, ale je aj inšpirujúci a ušľachtilý.  Aktívne sa ho zúčastniť  a zasvätiť mu svoj život, môže stáť za to.

Súvisiace články

Aktuálne správy