Prešovský samosprávny kraj neschválil licenciu pre autobusy spoločnosti RegioJet

, TASR;ČTK Foto: SITA

Prešovský samosprávny kraj v pondelok (9. 2.) neschválil licenciu pre súkromného prepravcu spoločnosť RegioJet na prevádzku autobusov v kraji na linke Svidník – Prešov – Kysak a Bardejov – Prešov - Kysak.

Prešovský samosprávny kraj v pondelok (9. 2.) neschválil licenciu pre súkromného prepravcu spoločnosť RegioJet na prevádzku autobusov v kraji na linke Svidník – Prešov – Kysak a Bardejov – Prešov – Kysak. Poslanci krajského zastupiteľstva dnes chceli počuť od predsedu PSK Petra Chudíka vysvetlenie.
„V obidvoch prípadoch ide o konflikt s dotovanými spojmi, čiže s prepravou vo verejnom záujme. Druhý argument je ten, že negatívne stanoviská dali aj mestá Svidník a Bardejov s tým, že ide o dvojité spoje. Kladné stanovisko bolo len od obce Kysak, ale v tomto prípade bola nastolená otázka, čo s priestormi, ktoré v súčasnom stave nevyhovujú pre zvýšený počet autobusov a tiež je potrebné opraviť cestu tretej triedy v obci i parkovisko pri železničnej stanici,“ uviedol Chudík. Kysak však patrí už do Košického samosprávneho kraja.

Chudík tiež poznamenal, že na linke z Bardejova do Kysaku premáva aj vlak, ktorý po znížení cien lístkov či zavedení bezplatného cestovného spôsobil odliv cestujúcich na autobusových spojoch na tejto linke o sedem až 10 %. PSK by podľa neho nemal problém súhlasiť s linkou RegioJet-u, ak by išlo o diaľkový spoj, no v tomto prípade si musia chrániť spoje, ktoré sami dotujú.

Argumenty niektorých poslancov však stáli na tom, že keďže do Svidníka a Stropkova nepremávajú vlaky, ľudia nemôžu využívať napríklad cestovanie zadarmo a PSK by im mohlo vyjsť v ústrety aspoň tak, že by im zabezpečil priame autobusové spoje na vlakové prípoje do Kysaku.

Na to predseda povedal, že samosprávny kraj nemá problém posilniť autobusové linky tak, aby boli priamym spojom na niektoré rýchliky či iné vlaky, no musí prebehnúť prieskum, o ktoré vlaky by bol záujem. Nové linky by fungovali napríklad polroka a potom by sa rozhodlo, či sú efektívne, alebo nie.
Hovorkyňa PSK Veronika Fitzeková po skončení zastupiteľstva informovala, že dnes Úrad PSK dostal od spoločnosti RegioJet list, kde stiahol svoje žiadosti na licencie.

Parlament dnes odmietol uvoľniť podmienky pre vstup autobusových dopravcov na trh. Jednoduchšie pravidlá udeľovania licencií na prevádzkovanie autobusových liniek navrhovala opozícia v reakcii na ťažkosti českého dopravcu RegioJet so získaním povolenia na prevádzkovanie spojov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.

Dopravcovia musia v súčasnosti získať licenciu na bežnú autobusovú linku aj v prípade, že ju chcú prevádzkovať na vlastné komerčné riziko. K žiadosti sa vyjadrujú dotknuté kraje, ktoré môžu nové linky zablokovať.  Opoziční poslanci navrhovali, aby samosprávne kraje boli povinné udeliť povolenie po splnení stanovených podmienok a už nemohli subjektívne rozhodovať o vstupe nových dopravcov na trh. Opozícia predložila hneď tri návrhy novely príslušného zákona, žiadnu z nich ale poslanci vládnych sociálnych demokratov premiéra Roberta Fica pri hlasovaní nepodporili. "Podnikatelia v cestnej doprave budú naďalej odkázaní na svojvôľu úradníkov," povedal poslanec opozičnej strany Sloboda a solidarita Ľubomír Galko.

Podnikanie RegioJetu v oblasti diaľkovej vlakovej dopravy ovplyvnilo skoršie rozhodnutie Ficovej vlády ohľadom bezplatného cestovania detí, študentov a seniorov vo väčšine vlakov. Aj z tohto dôvodu Jančura opakovane označil Fica za  "najväčšieho korupčníka, pretože používa volebnú korupciu". Cestovanie zadarmo pre spomínané kategórie cestujúcich, ktoré štát dopravcom kompenzuje, je jedným z balíka opatrení, ktorými chce ľavicová vláda zvýšiť životnú úroveň obyvateľov.

Súvisiace články

Aktuálne správy