Každý Pražan bude mať onedlho svoj štvorcový meter obchodnej plochy

V uplynulých 10 rokoch sa na území Prahy zdvojnásobila plocha nákupných centier. Informuje o tom portál iDNES a dodáva, že o pár rokov by sa zachovaním ich doterajšieho tempa výstavby mohlo stať, že na každého Pražana bude pripadať štvorcový meter obchodnej plochy.

V uplynulých 10 rokoch sa na území Prahy zdvojnásobila plocha nákupných centier. Informuje o tom portál iDNES a dodáva, že o pár rokov by sa zachovaním ich doterajšieho tempa výstavby mohlo stať, že na každého Pražana bude pripadať štvorcový meter obchodnej plochy. Tento rok a v nasledujúcich troch rokoch sa totiž v metropole sa otvorí najmenej ďalších päť veľkých obchodných komplexov.

V polovici roku 2013 mala Praha na 1000 obyvateľov 672 štvorcových metrov (m2) obchodnej plochy. To je dvakrát toľko než v Berlíne. Na druhej strane v Miláne alebo v Bratislave číslo prekračuje tisícku. Podľa nepotvrdených údajov za uplynulých 18 mesiacov rozloha predajnej plochy vzrástla takmer o 50.000 m2 na 730.000 m2.
Od roku 2011 rýchlosť výstavby centier klesá, ale prichádzajú nové návrhy na ich budovanie. Aj v Prahe sa začína hovoriť o nevyhnutnosti regulovať ich ďalší prírastok.

"Musíme sa začať zaoberať tým, či by Praha nemala regulovať množstvo a rozsah obchodných centier," uviedol námestník primátorky Matěj Stropnický. Podľa neho majú veľké komerčné centrá mnohé nevýhody. Ľuďom berú prácu tým, že zamestnávajú menej pracovníkov než pouličné obchody. Námestník poukazuje aj na to, že obchodné centrá sa často budujú na mieru nadnárodným spoločnostiam, čo vedie k eliminácií miestnych výrobcov a predajcov. Vytvárajú sa problémy aj v doprave, ktorá sa sústreďuje okolo nich, čo ovplyvňuje aj životné prostredie.

S námestníkom Stropnickým súhlasí aj Inštitút pre plánovanie a rozvoj hlavného mesta Prahy. Obchodné centrá síce do mesta patria, ale mali by vyrastať v lokalitách s dobrou dostupnosťou verejnej dopravy.

Súvisiace články

Aktuálne správy