Opozícia chce zmeniť vydávanie licencií pre diaľkové autobusy

Spoločnou rozpravou k trom opozičným návrhom noviel zákona o cestnej doprave sa skončil ôsmy deň 46. schôdze Národnej rady SR.

Správa „NR SR: Opozícia chce zmeniť vydávanie licencií pre diaľkové autobusy“, rozšírená o ďalšie informácie v treťom a štvrtom odseku.

BRATISLAVA 6. februára (SITA) – Opozícia predložila v parlamente tri novely zákona o cestnej doprave, ktorými chce zmeniť podmienky vydávania licencií prevádzkovateľom v diaľkovej autobusovej doprave. Ako v spoločnej rozprave k návrhom v prvom čítaní povedal poslanec Miroslav Beblavý (Sieť), na vydanie licencie by mal mať prevádzkovateľ nárok po splnení podmienok. Samosprávne kraje totiž podľa súčasného zákona licenciu môžu vydať, ale nemusia. Zároveň sa podľa poslanca majú v zákone vypustiť kritériá, ktoré krajom a mestám dávajú právomoc vyjadrovať sa subjektívne. Rokovaním o návrhoch na zmeny zákona o cestnej doprave skončil v piatok ôsmy deň 46. schôdze Národnej rady SR.

„Už by nebolo na primátorovi Nitry pánovi Dvončovi, županovi Nitrianskeho kraja pánovi Belicovi, aby rozhodovali o tom, či môže byť väčšia či menšia súťaž na nedotovaných autobusových linkách,“ povedal Beblavý. „Malo by to byť rozhodnutie, ktoré budú robiť občania tým, u koho si kúpia svoj lístok, a za akú cenu,“ uviedol. Beblavý tvrdí, že jeho cieľom nie je podporovať žiadneho konkrétneho prevádzkovateľa autobusovej dopravy. Pripomenul problémy súkromnej spoločnosti RegioJet so získaním licencie na prevádzku autobusovej linky z Bratislavy cez Nitru do Banskej Bystrice, ale aj zo Svidníka a Bardejova do Kysaku. Ak sa tento problém nevyrieši zmenou regulačného režimu, bude podľa neho existovať naďalej.

Poslanec Martin Chren chce v zákone o cestnej doprave presadiť, aby udeľovanie licencie v diaľkovej autobusovej doprave bolo automatické. Týkalo by sa to len prepravcov, ktorí sa zaviažu, že nebudú žiadať žiadnu dotáciu od krajov, miest alebo štátu na prevádzkovanie linky. „Umožniť niekomu automaticky získať licenciu, a tým aj štátnu dotáciu a zarábať na dotovanom produkte by určite nebolo správne. Ak niekde premávajú linky, ktoré dotáciu dostávajú, neexistuje žiadny legitímny dôvod, aby tieto linky nemohli byť nahradené spojmi, ktoré budú lepšie, lacnejšie a bez nároku na dotácie,“ povedal Chren. Samosprávy tak podľa neho budú môcť presmerovať dotácie na iné linky, ktoré nie sú pre konkurenciu také zaujímavé.

Zámerom návrhu poslankyne Jany Kiššovej a poslanca Ľubomíra Galka je odstrániť v zákone niektoré deformácie, ktoré bránia podnikať v autobusovej doprave a likvidujú konkurenciu skôr, ako vznikne. Najpodstatnejšia je zmena zameraná na presné určenie podmienok, kedy sa licencia neudelí, kým v ostatných prípadoch bude na ňu nárok. „Zákon vytvára priestor pre subjektívne posudzovanie žiadateľov, pre bránenie vstupu konkurencie na trh. Je tak prekážkou a brzdou v slobodnom podnikaní a vytvára aj priestor pre korupciu a klientelizmus,“ uviedla Kiššová. Pre vágne definované kritériá podľa nej samospráva môže licenciu udeliť alebo neudeliť. Poslanci chcú v zákone vypustiť možnosť dopravného správneho orgánu ukladať žiadateľovi nezmyselné povinnosti, ktoré by mal vyriešiť trh, a zúžiť okruh dôvodov na odňatie licencie.

Súvisiace články

Aktuálne správy