Myšlienka z Davosu: Stačí 90 bilión dolárov a ľudia už nebudú potrebovať autá

, businessinsider Foto: SITA

Jeden zo spôsobov ako vyriešiť globálne otepľovanie znie. Vezmime 90 biliónov dolárov a počas nasledujúcich rokov prestavajme všetky mestá na svete. Poviete si, že je to plán nejakého školáka, ale opak je pravdou. Ide o jeden z ambicióznych a trochu aj bizarných nápadov, ktoré sa na svet dostali počas Svetového ekonomického fóra.

Návrh prišiel od bývalého viceprezidenta Ala Gorea, bývalého prezidenta Mexika Felipe Calderóna a ich kolegov z Globálnej komisie pre hospodárstvo a klímu. Táto skupina dúfa, že presvedčí svetových lídrov, aby niečo urobili s globálnym otepľovaním, ako samovražedným úsilím ľudstva. Súčasťou tohto boja by malo byť prepracovanie, alebo prestavanie miest a obcí bez áut, prezradil Calderón. "Nemôžeme mať mestá s nízkou hustotou obyvateľstva, predurčené na používanie áut," povedal. "Odporúčame, aby mestá mali vyššiu hustotu a viac hromadnej dopravy." Spolu s programom pre reformu využívania pôdy, a ukončením odlesňovania, by celkové investičné náklady tohto plánu pravdepodobne dosiahli sumu 90 biliónov dolárov, povedal Calderon.

Al Gore (vľavo) a americký spevák Pharrell Williams v Davose
Novinári z BusinessInsider sa Calderóna po panelovej diskusii spýtali, odkiaľ by vzal tak vysokú sumu. Ukázalo sa, že ide o celkovú investíciu do infraštruktúry, ktorá sa pravdepodobne tak či tak minie na modernizáciu a výstavbu miest. Gore a Calderon argumentujú, že peniaze by sa dali minúť aj múdrejšie, postaviť mesto tak, aby ľudí nemotivovalo spaľovať fosílne palivá, len kvôli tomu, aby sa dostali  z bodu A do bodu B.

Kľúčom bude presvedčiť starostu, presnejšie všetkých starostov a primátorov na Zemi, že navrhovanie nových miest týmto spôsobom bude oproti doterajšiemu oveľa výhodnejšie. Ako z hľadiska účinnosti, tak aj prosperity pre obyvateľov. "Chyba ktorú sme v Mexiku urobili bola, že sme nechali mestá rozvíjať tak, ako chceli, a to vedie k neporiadku," povedal Calderon pre BusinessInsider. "Je to v najlepšom záujme starostov, neopakovať tieto chyby" dodal Calderon.

Hlavným problémom ale je, že vedenie mesta si zatiaľ neuvedomuje, že náklady na projektovanie miest pre udržateľnú budúcnosť, môžu byť nižšie ako náklady na neregulovanú výstavbu zameranú na neobmedzené využívanie osobnej dopravy.

Súvisiace články

Aktuálne správy