Rozpoznávanie tvárí: Nakupujte tam, kde vás poznajú

, BBC Foto: SITA;YT

Predstavte si, že vkročíte do obchodu, kde ste v živote neboli a predavačka, ktorú vidíte prvý krát, vás pozdraví menom. Nie, nie ste David Beckham ani Lily Allen a tak vás môže pozornosť predavačky mierne zaskočiť. Vďaka softvéru na rozpoznávanie tváre už nemusíte byť celebritou, aby obchodníci vedeli, kto v skutočnosti ste.

Nejde o nič prevratné, japonská technológia NEC, ale aj iné už ponúkajú systémy, ktoré využívajú kamery umiestnené pri vchodoch do obchodov na identifikáciu prichádzajúcich zákazníkov. V momente, kedy vstúpite do priestorov obchodu, sa už príslušný personál postará, aby sa vám dostalo náležitej pozornosti. "Niekde vám môžu ponúknuť šálku kávy a následne ukázať, aký tovar by vás mohol zaujať," hovorí Joel Rosenkrantz, generálny riaditeľ FaceFirst je pre BBC.

Predtým, než systém, ako FaceFirst uvedú do prevádzky, musí byť databáza naplnená fotografiami. Otázka teda znie: odkiaľ pochádzajú? "Môžete sa ľahko dostať k fotkám slávnych ľudí, a cez nich k ďalším potenciálnym zákazníkom z Facebooku. Ak má niekto 10 000 lájkov na Facebooku, môžete použiť profilové fotky všetkých ľudí, ktorým sa to páčilo."

Ďalším spôsobom je získať fotografie ľudí, ktorí majú účet na internetových stránkach obchodníka, v prípade, že sa prihlásia cez Facebook. Alebo jednoducho tým, že sami svoje fotografie pomocou webovej kamery či fotoaparátu zašlú obchodníkovi. "Môžete povedať zákazníkom, že v prípade, ak súhlasia so zosnímaním tváre, dostanú zľavový kupón," hovorí Rosenkrantz.

NEC výslovne uvádza na trh svoj systém ako spôsob "na identifikáciu prítomnosti významných návštevníkov, či už očakávaných, alebo neohlásených", ale systém FaceFirst je v súčasnej dobe skôr nasadený na rozpoznanie známych zlodejov a vyslanie výstražného signálu pre bezpečnostný personál. Podľa Rosenkrantza sa pomocou takéhoto softvéru dokáže znížiť počet krádeží o štvrtinu.

Softvér na rozpoznanie tváre nemusí poznať konkrétneho jedinca, dá sa využiť aj na určenie veku a pohlavia zákazníka. Napríklad výrobca potravín Mondelēz International údajne pracuje na "inteligentných regáloch", ktoré zobrazujú správy zamerané na konkrétnu vzorku populácie. Stačí ak sa zákazník pozrie na displej, systém už zistí, že je to napríklad dospievajúce dievča, zdvihne diétny nealkoholický nápoj a následne zobrazí správu, že nápoj obsahuje iba jednu kalóriu. Naopak u mužov stredného veku by mohol ponúknuť zľavový kupón v podobe QR kódu.

"Máme neoficiálne dôkazy, že výsledky môžu byť celkom zaujímavé," hovorí Tony Stockil, šéf poradenskej firmy Javelin Group. Ako príklad uvádza kampaň v Nemecku, kde sa predajca na železničnej stanici zameral na mužov určitej vekovej skupiny, pripomínal im, že na ďalší deň bol Valentín. To malo za následok vysoký podiel nákupov darčekov na poslednú chvíľu.

Mnoho predajcov v súčasnej dobe experimentuje s iBeacons – Bluetooth zariadeniami, ktoré môžu rozpoznávať blízku prítomnosť smartfónov. Obchodníci vedia, že takýto zákazník vkročil do predajne a vidia aj to, kadiaľ sa pohybuje. Na telefón mu tak môžu poslať špeciálnu ponuku alebo zľavový kupón, ktorý ich podporí v nákupoch priamo v predajni, alebo neskôr  on-line.

Nemecký reťazec reštaurácií Mook Group používa iBeacons úplne inak, na registráciu zákazníkov. Čím častejšie zákazník reštauráciu navštívi, tým vyššie je jeho hodnotenie v rebríčku gurmána. "To, čo sme urobili, je použitie iBeacons ako malej hry k dosiahnutiu luxusného zážitku," hovorí Joel Martinez, technologický riaditeľ spoločnosti Candylabs, internetovej marketingovej  spoločnosti, ktorá aplikáciu navrhla. Všetky údaje o návštevách sú uložené výhradne na telefóne zákazníka, dodáva. To znamená, že zákazníci nebudú automaticky rozpoznaní pri vstupe do reštaurácie. Ak chcú využívať výhody, musia ukázať svoje „postavenie“ v hodnotení na telefóne zamestnancom reštaurácie. "Ochrana osobných údajov je veľmi dôležitá, nechceme, aby si zákazníci mohli myslieť, že reštaurácia sleduje ich pohyb. Chceme zachovať ich súkromie," uzatvára Martinez.

Využite Najvýhodnejšiu ponuku tejto zimy od ZUNO a získajte pôžičku nad 4000 eur s garantovaným úrokom 8,9 % p.a.

Súvisiace články

Aktuálne správy