Výdavky rezortu dopravy majú v roku 2015 klesnúť o 8,2 %

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja by malo v roku 2015 hospodáriť s výdavkami 2,071 mld. eur. Oproti schválenému rozpočtu na tento rok je to takmer o 186 mil. eur menej. V porovnaní s prvým návrhom rozpočtu na budúci rok je to však o 13 mil. eur viac.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja by malo v roku 2015 hospodáriť s celkovými výdavkami 2,071 mld. eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom na tento rok je to o 8,2 %, resp. o 185,87 mil. eur menej. V porovnaní s prvým návrhom rozpočtu na budúci rok je to však o 13 mil. eur viac, ktoré pribudnú k výdavkom na cestnú a železničnú infraštruktúru. Vyplýva to z návrhu štátneho rozpočtu na rok 2015, ktorý v stredu schválila vláda.

Zníženie celkových výdavkov rezortu dopravy súvisí najmä so znížením prostriedkov EÚ a spolufinancovania zo štátneho rozpočtu a kapitálových výdavkov na dofinancovanie projektov Operačného programu Doprava. Na tento rok malo ministerstvo schválené výdavky v objeme 2,257 mld. eur, ale podľa očakávania by mali dosiahnuť 1,894 mld. eur.

Minister dopravy Ján Počiatek by si vedel predstaviť v rozpočte aj viac peňazí, ale rešpektuje potrebu ozdravovať verejné financie. „Musíme vychádzať z reality, v ktorej žijeme, a hlavnú povinnosť vlády, ktorú sme prijali, a to znižovať deficit. Musíme vychádzať z toho, čo je možné a hľadať vnútorné zdroje, aby sme vedeli financovať agendy, ktoré chceme,“ povedal Počiatek po rokovaní vlády. Na hlavné priority, napríklad, výstavbu diaľnic a ciest, či modernizáciu železničnej infraštruktúry, by mali peniaze stačiť. „Pre rezort dopravy je výhodou veľkosť absolútneho čísla rozpočtu a jeho čísla sa počas roka môžu meniť zásadným spôsobom. Preto to nevidím ako tragickú situáciu, len si musíme premyslieť, ako sa s tým vysporiadame,“ dodal minister.

Na rozvoj cestnej a železničnej infraštruktúry je pre budúci rok určených 1,706 mld. eur, čo je medziročne o 301,33 mil. eur menej. Výdavky na vodnú dopravu majú v roku 2015 dosiahnuť 8,45 mil. eur, čo je o 8,23 mil. eur viac. Na podporu leteckej dopravy má ísť opäť 1 mil. eur. Podpora bývania by mala dosiahnuť 154,4 mil. eur, čiže o 13,55 mil. eur menej. Na cestovný ruch je určených znovu 11,22 mil. eur a na ostatné činnosti 55,1 mil. eur, čo je o 8,88 mil. eur viac.

Prostriedky Európskej únie, vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu, by mali vo výdavkoch rezortu dopravy o rok predstavovať 917,73 mil. eur, čo je z celkovej sumy 44,3 %. Medziročne to znamená pokles o 57,36 mil. eur. Samotné európske zdroje v návrhu tvoria 782,75 mil. eur, teda 38 % z celkových výdavkov. Z programového obdobia 2007 až 2013 sa má dočerpať 399,66 mil. eur a z nového obdobia eurofondov 2014 až 2020 by sa malo využiť 383,09 mil. eur. Na domáce spolufinancovanie má ísť 134,98 mil. eur, z toho v oboch obdobiach po 67,72 mil. eur, resp. 67,27 mil. eur.

Výdavky ministerstva dopravy bez peňazí EÚ a spolufinancovania by tak v roku 2015 mali dosiahnuť 1,153 mld. eur, čo je z celkovej sumy 55,7 %. Znamená to pokles o 128,51 mil. eur oproti roku 2014. Navrhnuté bežné výdavky v objeme 880,21 mil. eur sú takmer o 20 mil. eur vyššie. Z toho osobné výdavky, vrátane miezd a odvodov, majú dosiahnuť 21,18 mil. eur, čo je o 53,4 tis. eur menej. Výdavky na tovary a služby v objeme 176,77 mil. eur sa majú znížiť skoro o 5 mil. eur. Bežné transfery sú navrhnuté vo výške 682,27 mil. eur, čo je o 25 mil. eur viac. Kapitálové výdavky by mali dosiahnuť 273,2 mil. eur a klesnúť o 148,5 mil. eur.

Súvisiace články

Aktuálne správy