Zmodernizovaných bolo doteraz 128 kilometrov železníc

Na Slovensku bolo v rokoch 2011 až 2013 zmodernizovaných 109,4 kilometrov železničnej infraštruktúry na hlavnej domácej trati z Bratislavy, Rače po Zlatovce v Trenčíne. Ďalších 18,9 km železníc bolo obnovených na úseku Žilina - Krásno nad Kysucou v rokoch 2008 až 2013.

Na Slovensku bolo v rokoch 2011 až 2013 zmodernizovaných 109,4 kilometra (km) železničnej infraštruktúry na hlavnej domácej trati z Bratislavy, Rače po Zlatovce v Trenčíne. Ďalších 18,9 km železníc bolo obnovených na úseku Žilina – Krásno nad Kysucou v rokoch 2008 až 2013, pričom vlani bola táto stavba už len dofinancovaná. Spolu tak bolo doteraz zmodernizovaných 128,3 km železničných tratí. Vyplýva to z informácie ministerstva dopravy o plnení Programu modernizácie a rozvoja železničnej infraštruktúry na roky 2011 – 2014, ktorú vzala vláda v stredu na vedomie. V súčasnosti pokračuje modernizácia troch traťových úsekov medzi Zlatovcami a Púchovom v dĺžke vyše 40 km a tiež úseku Považská Teplá – Žilina v dĺžke 22,7 km.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) použili v rokoch 2011 až 2013 na modernizáciu a rozvoj infraštruktúry spolu 823,335 mil. eur. Z toho prostriedky Európskej únie predstavovali 377,440 mil. eur (45,84 % z celkovej sumy), domáce spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu 66,485 mil. eur (8,08 %), ďalšie zdroje štátu 126,797 mil. eur (15,4 %), vlastné zdroje podniku 251,795 mil. eur (30,58 %) a úvery 818,59 tis. eur (0,1 %).

V minulom roku išlo na modernizáciu a rozvoj infraštruktúry 281,203 mil. eur, z čoho európske zdroje tvorili 130,264 mil. eur, štátne spolufinancovanie 22,988 mil. eur, iné prostriedky zo štátneho rozpočtu 22,558 mil. eur a vlastné zdroje ŽSR 105,393 mil. eur.

„V záujme SR je čo najrýchlejšie a s najvyššou investičnou prioritou modernizovať najmä trate zaradené do hlavnej siete TEN-T, doplnkovej transeurópskej dopravnej siete TEN-T a infraštruktúry integrovaných dopravných systémov,“ uviedlo ministerstvo dopravy. Ďalší nárast zaostávania SR v realizácii modernizácie železničnej infraštruktúry za susednými štátmi by podľa rezortu mohlo spôsobiť odklonenie prepravy cez SR na siete susedných štátov, a tým zhoršenie postavenia ŽSR a železničných spoločností na dopravnom trhu.

V budúcnosti je nutné viac prihliadať na ekonomickú efektívnosť projektov a hľadať vhodné stavebno-technické riešenia. „Pre projekty modernizácie železničných tratí v úsekoch Púchov – Považská Teplá, Liptovský Mikuláš – Košice a Krásno nad Kysucou – Čadca – štátna hranica SR/ČR prebieha spracovanie analýz možnosti modifikácií projektových dokumentácií s následným vyčíslením úspor a ekonomickej efektívnosti takto upravených pilotných projektov,“ uviedlo ministerstvo dopravy. Potom by sa malo rozhodnúť, aký postup v ďalšej príprave bude zvolený pri týchto pilotných projektoch ako aj pri zostávajúcich štyroch projektoch, a ktoré projekty budú pripravované prioritne pre programové obdobie 2014 – 2020.

Súvisiace články

Aktuálne správy