RegioJet: Trasu Bratislava-Košice ovládneme tak či tak

, HN Foto: SITA

Najneskôr v decembri budúceho roka chce český podnikateľ Radim Jančura vypraviť rýchliky medzi Bratislavou a Košicami. Ako uviedol v rozhovore pre české Hospodárske noviny bude rozdiel iba v tom, či budú vítaní, alebo budú v konflikte ako nepozvaní.

Celý zámer dostať RegioJet na trasu spájajúcu dve najväčšie slovenské mestá vznikol podľa Jančuru tým, že si všimli pripravované obrovské navýšenie zliav, ktoré chystá kabinet Roberta Fica pre študentov a seniorov. To sa má totiž týkať iba vlakov a nie autobusov. A bude to mať obrovský dopad na verejné financie. V liste zaslanom premiérovi navrhli prevzatie všetkých rýchlikov Bratislava-Žilina-Košice, ktoré sú dnes dotované a podľa slov Jančuru jazdia na úrovni devätnásteho storočia či doby komunizmu, navyše sú extrémne pomalé. "Je tam infraštruktúra na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, ale jazdia 120 kilometrov. My ponúkneme lepší servis, lepšie vlaky, a navyše na to nebudeme chcieť dotácie," hovorí podnikateľ pre denník.

Ministerstvo údajne reagovalo tým, že neverí, že to je možné prevádzkovať bez dotácií, a že je to príliš rizikové. "Schôdzku s ministrom dopravy budeme mať v dohľadnej dobe a budeme to riešiť. Buď teda na danej trati prevezmeme všetky rýchlikovej vlaky, zaistíme prestupy a tak, alebo na to pôjdeme samostatne,“ vyhlásil Jančura. "V decembri 2015 však vypravíme rýchliky či už v spolupráci so slovenským štátom, alebo bez neho. Oni totiž jasne hovoria, že ktokoľvek má právo jazdiť po slovenských koľajniciach a oni v tom nikomu brániť nebudú. Buď teda tie spoje nahradíme a štátny dopravca odíde, alebo tam budeme jazdiť obaja. Ale to sa nestane.“

Podľa Jančuru je veľmi nepravdepodobné, že by na spomínanej trase ZSSK svoje vlaky nechala. "Ak by sme začali jazdiť aj my, slovenské ministerstvo na rozdiel od českého chápe, že nemôže dotovať identickú službu jednému a druhému nie. Štátny doprava sa desí toho, že by nastala cenová vojna, do ktorej ísť nechcú. Nemali by ju z čoho hradiť, nemajú totiž tak ohromný majetok ako České dráhy, ktorý by mohli odpredávať a tým získať potrebné prostriedky.“

Jančura v rozhovore naznačil, že nebudú čakať na politické rozhodnutie a už pripravujú nákup vagónov, aby ich mali pripravené na decembri 2015.  Ak by rýchliky prevzali, zostali by na trase aj vlaky kategórie IC od ZSSK, čím sa z RegioJetu stal dominantný dopravca. Dnes RegioJet vypravuje jeden pár vlakov denne v kategórii InterCity medzi Prahou a Žilinou, od októbra predĺži ich trasu až do Košíc. Od decembra chce prevádzkovať denne tri páry spojov kategórie InterCity medzi Bratislavou a Košicami. Na rovnakej trati chce najneskôr o rok neskôr nasadiť aj osem párov nedotovaných rýchlikových spojov, ktoré pôjdu dlhšie, lebo častejšie stoja. Okrem toho už dva roky jazdí na dotovanej regionálnej trati medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom.

 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy