Kde sa najviac pije pivo: V Austrálii stojí veľké vyše troch eur

, fool.com Foto: SITA

Podľa údajov dát organizácie Statista sa globálna produkcia piva medzi rokmi 1998 a 2012 zvýšila o 50 %, jeho spotreba sa však v rôznych častiach sveta výrazne líši. Napríklad v Saudskej Arábii je konzumácia piva a iného alkoholu úplne zakázaná, naproti tomu v Nemecku alebo Čechách je to súčasť kultúry krajiny.

Na grafike servera FinancesOnline.com, ktorý zostavil rebríček desiatich krajín, kde ročne ľudia utrácajú najviac peňazí za pivo na hlavu, vedie Austrália, v závese za nimi sa drží Íri a Fíni.

Dôležitú úlohu môže v tomto prípade hrať demografia, rovnako ako cena piva. Napríklad priemerný vek obyvateľov Írska je o jedenásť rokov nižší ako v Nemecku. Pivo býva lacnejšie ako víno ​​a tvrdý alkohol, preto ho uprednostňujú mladšie ročníky, ktoré nedisponujú tak veľkú hotovosťou. Inými slovami, čím viac mladých ľudí v krajine, tým viac sa utráca za pivo na osobu, čo zároveň vysvetľuje, prečo Íri minú za pivo takmer trikrát toľko čo Nemci.

Darí sa predovšetkým pivovarníkom v Spojených štátoch. Za posledných 35 rokov narastal počet pivovarov tempom 10 % ročne a z menej než sto na konci 70. rokov sa vyšplhal na viac ako 2500 v roku 2012. Rovnakým tempom by do roku 2025 mohlo byť v Spojených štátoch viac než 6500 pivovarov.

Austrálii prvé miesto v rebríčku zaisťujú predovšetkým vysoké ceny piva. Ako upozorňuje server FinancesOnline.com, ceny piva v Austrálii sú ôsme najvyššie na svete. Za veľké pivo tu v priemere miniete 4,45 dolára, teda zhruba 3,30 eura. Čo do spotreby je Austrália druhá na svete, ale kvôli vysokým daniam na alkohol sa v rebríčku krajín, kde sa za pivo najviac míňa, umiestňuje na vrchole.

V rebríčku najpredávanejších pív sa medzi prvými desiatimi držia za rok 2012 tri čínske značky. Na tretie miesto sa však úspešne votrel Budweiser. Najpopulárnejším pivom sveta je čínsky Snow, ktorú vyrába spoločnosť SAB Miller v spolupráci s China Resources. Snow v roku 2013 zaberala už 5,3 % trhu s pivom. Čínske pivovary v rebríčku najobľúbenejších pív zastupuje aj svetová dvojka, pivo Tsingtao a svetová šestka Len-ťing. Líder pivného priemyslu Anheuser-Busch InBev vlastní svetovú trojku, v roku 2013 mala Bud Light trhový podiel 2,6 %, štvorka Budweiser 2,2 % trhu.

Ďalej v rebríčku Anheuser-Busch InBev drží pozíciu číslo päť s pivom Skol (2,1%), ôsmu priečku s pivom Harbin a deviatou so značkou Brahma (obe 1,4 %). Na siedmom mieste sa v roku 2013 umiestnilo pivo Heineken (1,4%) a na desiatom Coors Light (1,4%). Desať najväčších značiek tak dohromady drží 22,4 % trhu.

Súvisiace články

Aktuálne správy