Staré motory: Tatra nemôže predávať autá civilným zákazníkom v EÚ

, ekonom

Posledný český výrobca nákladných automobilov nemôže z ekologických dôvodov svojej tento rok vyrobené autá predávať bežným zákazníkom v Európskej únii. Informuje o tom týždenník Ekonom s tým, že výnimkou sú dodávky pre armády a hasičov v niektorých štátoch.

Výnimka je v prípadoch, kedy nie je vyžadované splnenie normy Euro VI. Prísnejšie ekologická norma pre nové úžitkové vozidlá nadobudla účinnosť prvého januára tohto roku. "Vedeli sme, že túto otázku budeme dlho riešiť, a preto sme sa s niektorými európskymi zákazníkmi dohodli, že im tento rok dodáme vozidlá vyrobené pred koncom minulého roka," vysvetľuje Petr Karásek, generálny riaditeľ spoločnosti Tatra Trucks.

Vozidiel zo skladu firma takto tento rok predala skoro sto. "Pri nákupoch, ktoré nie sú urgentné, sme sa naopak so zákazníkmi dohodli, že počkajú do prelomu roka, kedy by sme už mali mať v ponuke aj vozidlo podľa Euro VI," doplňuje Karásek.

Klasické, vzduchom chladené motory Tatra nie sú súčasné emisné požiadavky prakticky schopné splniť. Kopřivnická automobilka síce už mnoho rokov ponúka taj vozidlá s kvapalinou chladenými motormi, a to predovšetkým od firmy DAF, ale aj tie má zatiaľ k dispozícii len do úrovne Euro V. Rokovania o dodávkach motorov DAF spĺňajúcich Euro VI práve vrcholia. "Ladíme posledné detaily, dohoda by mala byť uzavretá počas leta," tvrdí riaditeľ Tatra Trucks. Firma DAF už poskytla kopřivnickému výrobcovi motory pre výrobu prototypov nových áut. Tie majú byť dokončené počas prázdnin. "Vozidlo spĺňajúce Euro VI sa nebude líšiť len motorom, ale aj elektroinštaláciou, rámom, pružením a kabínou. Bude sa síce stále volať Phoenix, ale pôjde o všestranne vyšší vývojový stupeň," upozorňuje riaditeľ Karásek.

Jedným z problémov, ktoré novú dohodu komplikovali, je servis. Tatra už totiž nechce pokračovať v praxi, keď majiteľ tatrovky s motorom DAF musel jazdiť na servis motora do autorizovanej siete DAF a na opravy vozidla do siete Tatry.

Vzhľadom k tomu, že Tatra nemôže svoje tento rok vyrábané autá zatiaľ ponúkať bežným civilným zákazníkom v Európskej únii, vzrástol význam exportu. Ide najmä o Saudskú Arábiu a Rusko. Tatra tiež vyváža desiatky pojazdných podvozkov do Brazílie. Tieto vozidlá sú po doplnení nadstavbou opätovne vyvezené na Ďaleký východ. Najexotickejšia tohtoročná objednávka pochádza z francúzskej Novej Kaledónie.

Tatra sa teraz zúčastňuje napríklad porovnávacích skúšok v rámci tendra kanadskej armády na dodávku 1500 úžitkových vozidiel do ťažkého terénu. Podmienkou je prenesenie finálnej montáže za oceán s tým, že minimálne 50 percent hodnoty zákazky musí pochádzať z Kanady.

Súvisiace články

Aktuálne správy