O zľavách v autobusovej doprave môžu rozhodnúť kraje

Ak by mal do procesu úpravy cestovného v autobusovej doprave vstúpiť štát, podľa ministerstva dopravy by musel v plnej miere fungovať inštitút dopravnej autority. Ten by zosúlaďoval potreby a súbehy celého dopravného systému fungujúceho vo verejnom záujme, tak železničnej, ako aj autobusovej dopravy.

Samosprávne kraje môžu podľa ministerstva dopravy rozhodnúť o zľavách cestovného v autobusovej doprave, ak im to finančná situácia dovolí. Objednávajú a finančne podporujú totiž prímestskú autobusovú dopravu vo verejnom záujme u jednotlivých autobusových spoločností. "Ak by mal do tohto procesu vstúpiť štát, musel by v plnej miere fungovať inštitút dopravnej autority, ktorý by zosúlaďoval potreby a súbehy celého dopravného systému fungujúceho vo verejnom záujme, tak železničnej, ako aj autobusovej dopravy," informoval v utorok agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. "Bohužiaľ, príprava tohto opatrenia momentálne závisí aj od komplikovaných rokovaní so zástupcami autodopravcov alebo vyšších územných celkov," dodal.

 

Zväz autobusovej dopravy (ZAD) sa v pondelok vyslovil za systémovú podporu verejnej hromadnej dopravy, vrátane autobusovej, a nielen železničnej. Reagoval tak na zámer vládneho Smeru umožniť bezplatné cestovanie vlakmi všetkým študentom a dôchodcom a zvýšiť zľavy pre ľudí dochádzajúcich za prácou po železnici. Tieto opatrenia v rámci sociálno-ekonomického balíčka by mali vstúpiť do platnosti 17. novembra 2014, resp. 1. januára 2015.

Štát prostredníctvom ministerstva dopravy centrálne objednáva výkony vo verejnom záujme iba v železničnej osobnej doprave. "Podpora železnice je v súlade s politikou SR aj Európskej únie, ktorá sa snaží podporovať tento druh dopravy ako ekologický a moderný spôsob dopravy a odľahčujúci okrem iného situáciu na cestách," uviedol Kóňa. Pripomenul, že autobusová doprava na základe rozhodnutí v minulosti prešla sčasti do súkromných rúk a sčasti je pod kontrolou vyšších územných celkov.

"Pokiaľ sa nájdu finančné prostriedky na železnice, nemal by byť problém nájsť ich aj na autobusy. Podporujeme cestovanie aspoň za symbolické cestovné, bude to motivovať k tomu, aby si cestujúci lacné cestovanie viac vážili," povedal prezident ZAD Peter Pobeha. Autobusová doprava je podľa ZAD rozhodujúci dopravný prostriedok verejnej hromadnej dopravy pri cestovaní do práce alebo školy vzhľadom na množstvo prepravených cestujúcich. "Podpora len jedného odvetvia verejnej hromadnej dopravy je voči užívateľom ostatných druhov hromadnej dopravy, aj firmám podnikajúcim v autobusovej doprave, diskriminačná," tvrdí zväz autobusárov. Účasť súkromného kapitálu v autobusových spoločnostiach podľa zväzu nie je prekážkou racionálnych rozhodnutí v prospech cestujúcej verejnosti.

Súvisiace články

Aktuálne správy