Váhostav sa bráni reštrukturalizácii

, E15 Foto: SITA

Už tretí mesiac je v reštrukturalizácii Doprastav, ktorý finančné straty zdôvodňuje nepreplatenými faktúrami za prácu na poľských cestách. Tradičný súper Doprastavu, Váhostav, sa všemožne snaží reštrukturalizácii vyhnúť. Dohodol sa s bankami a s časťou dodávateľov a spolieha na príjmy zo zákaziek.

"Spoločnosť minulý týždeň podpísala rámcovú zmluvu zabezpečujúcu prevádzkové financovanie činnosti so štyrmi bankovými inštitúciami," konštatoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán. Najbližšie dva roky by tak podnik mal byť schopný financovať svoju činnosť, teda existujúce aj nové projekty. Na splátkových kalendároch sa zasa dohodol s viacerými dodávateľmi hlavne zo stavby časti diaľnice D1 Dubná Skala až Turany. Tú označuje za stratovú, a tak ju potrebuje dotovať z iných.

Jedným z faktorov zlého stavu v stavebníctve sú podľa firiem aj šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka nereálne ceny, za ktoré boli vysúťažené projekty v rokoch 2011 a 2012. "Ak by sa udržali dlhší čas, viedli by k výrazným finančným problémom vo všetkých stavebných firmách na Slovensku a v stavebníctve celkovo," tvrdí Halán s tým, že súčasné ceny odrážajú reálne náklady a primeraný zisk. Svojim dielom odvetviu uškodilo aj nerealizovanie PPP projektov okrem jedného úseku cesty R1 pri Nitre.

Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato
Tieto faktory boli prepojené s ekonomickou krízou. "V období recesie patrí stavebníctvo medzi najzraniteľnejšie odvetvia. Treba pripomenúť, že priemerný medziročný pokles stavebnej produkcie v roku 2009 dosiahol 11,3 percenta," hovorí ekonóm Sberbank Vladimír Vaňo. Okrem niektorých mesiacov tak bola stavebná produkcia od konca roka 2008 pod tlakom medziročného poklesu.

Potvrdzujú to aj čísla hospodárenia Váhostavu. Ten sa dostal zo zisku 7,68 milióna eur z roku 2008 postupne do straty 13,47 milióna eur za minulý rok. Zmierniť mínusová čísla by firme mali pomôcť nové projekty. "Tento rok Váhostav považuje za kľúčové začatie prác na nových diaľničných stavbách, ktoré koncom minulého roka vysúťažil v konzorciách s partnermi," dodáva Halán. Ide o úseky na diaľniciach D1, D3 a rýchlostnej ceste R2.

O budúcnosť stavebných firiem sa ale stále obáva minister dopravy. "Dnes sa situácia už vyhrotila tak, že na pokraji krachu sú nielen malé a stredné firmy, ale aj samotní zhotovitelia," zdôraznil Počiatek nedávno v parlamente. Dodal, že po žiadosti Doprastavu o reštrukturalizácii sa nedá vylúčiť, že budú nasledovať aj niektoré iné veľké stavebné firmy.

Súvisiace články

Aktuálne správy