Pohoršenie v Paríži: Za vstup do slávneho bazéna Molitor 180 eur?

, iDnes Foto: SITA;Paris.fr; olicie ČR

Paríž je mestom luxusu, ale vstup na kúpalisko za 180 eur, to už je skutočne silná káva. Treba však dodať, že ide o renovované unikátne kúpalisko z 30. rokov, v ktorom sa zrodila sláva bikín a plavčíka robil slávny Tarzan.

Tento pondelok sa v honosnom 16. okrsku Paríža neďaleko Bolonského lesíka po rekonštrukcii a 25 rokoch chátrania otvorili kultové kúpalisko a plavecký bazén Molitor. Ako informuje portál iDnes, práve tu sa zrodila reklama na bikiny. V tridsiatych rokoch bol vstup na kúpalisko obložený niekoľkými poschodiami uniformných šatní v štýle art deco dostupný všetkým. V lete kúpanie, v zime korčuľovanie. Dnes je ale vstupenka do mýtických mestských kúpeľov na hony vzdialená cene mestských kúpalísk. Bazén prevádzkuje hotelierska spoločnosť Accor pod značkou MGallery.

Bývalý politik Jack Lang vyhlásil, že je "šokovaný " z opätovného sprevádzkovania kúpaliska v rámci luxusného hotelierskeho komplexu, čo vedie ku "komercionalizácii miesta". "Nevystupujem proti súkromnému kapitálu…, ale toto sú miesta, ktoré majú zostať otvorené širokej verejnosti," vyhlásil terajší riaditeľ Inštitútu arabského sveta, ktorý nechal slávne kúpalisko Molitor pridať na zoznam národných pamiatok v čase, keď bol ministrom kultúry. Cituje ho denník Le Figaro.

Pri svojom otvorení v roku 1929 to bola výkladná skriňa štýlu art déco, vitráže, mozaiky, geometrické tvary. Návštevníkom sa otvorili dva bazény. Jeden krytý 33 metrový so sklenenou kupolou určený aj pre zimné plávanie, a letná 50-ka obklopená trávnikom a plážou. Prví ho odskúšali americkí olympijskí šampióni, plavci Aileen Rigginová a Johnny Weissmuller. Hovorí sa, že tento päťnásobný zlatý medailista bol prvý rok plavčíkom, rozhodne však o pár rokov neskôr stvárnil slávneho filmového Tarzana.

Kúpalisko sa okrem letných a zimných radovánok stalo aj prehliadkovým mólom módnych značiek a adresou pre oslavy rôznych sviatkov. Vzbudilo aj polemiky. V roku 1946 sa tu fotila reklama na bikiny a vraj sa aj tu začali dvojdielne plavky nosiť. Modelka, ktorá ich vtedy prvýkrát nafotila, bola tanečnica Micheline Bernardini, píše BBC. Po vytlačení reklamy vraj dostala na 50 tisíc listov od vzrušených fanúšikov. Podobne sa aj tu zaviedla móda opaľovanie hore bez.

Napriek zápisu na zoznam pamiatok, Molitor zavrel svoje brány v roku 1989.Mesto už nemalo na opravy a kúpalisko prestalo spĺňať hygienické normy. V tejto podobe sa stalo obľúbeným miestom pre sprejerov a vyznávačov street artu, ktorí tu označili každý dostupný centimeter múru. Nakoniec pred šiestimi rokmi parížska radnica miesto prenajala na 54 rokov investičnému fondu Colony Capital, ktorý sa pustil do kompletnej renovácie v partnerstve so spoločnosťami Accor a stavebným gigantom Bouygues za 80 miliónov eur.

Ich cieľom bolo priblížiť kultové kúpalisko čo najviac jeho pôvodnej podobe. Obkladové mozaiky sú nové, ale pochádzajú od rovnakého výrobcu ako v roku 1929, ktorý našiel aj rovnaké farebné škály. Boli obnovené aj vitráže, ktoré znázorňujú scény z kúpania. Miesto nezabudlo ani na svoju poslednú minulosť. V lobby tróni Rolls Royce, ktorý patril futbalistovi Erikovi Cantonovi, pomaľované streetartovým umelcom menom JonOne.

Kabínky okolo krytého bazénu sa čas od času zmenia na malé ateliéry pre umelcov či výstavné plochy. Vedenie tu zamýšľa organizovať aj prenosy opier a vrátia sa sem snáď aj módne prehliadky slávnych týždňov módy.

Riaditeľom kúpalisko s 200 zamestnancami sa stal tridsaťročný Vincent Mezard. Tento pôvodne stavebný inžinier dohliadal na rekonštrukciu a miesto ho ohromilo natoľko, že vyhral konkurz na vedenie luxusnej plavárne. Podľa neho je to "miesto otvorené všetkým, ale rezervované len pre niekoho". Pri pondelkovom otvorení nezaváhal a do bazéna skočil ako prvý, v obleku.

Lenže kto si bude chcieť v Molitor zaplávať, musí sa stať hosťom päťhviezdičkového hotela, v ktorom nocľah vyjde v priemere 300 eur. Bazén je súčasťou kúpeľnej Spa zóny, ktorá zaberá 1700 m². Môže sa tiež stať členom vybraného klubu s ročným predplatným 3 300 eur, dostupnému najviac pre 1 000 šťastlivcov. Vedenie zrejme tušilo, akú nevôľu to vyvolá, preto otvára bazén na tri hodiny týždenne školákom zo štvrti. Parížske zastupiteľstvo chce napriek tomu "bezodkladne" požiadať o prehodnotenie cenníka tak, aby bol bazén prístupný širšej verejnosti. Politici si totiž myslia, že s takou cenou za vstup na plaváreň dostáva motto francúzskej republiky zdobiace každú radnici aj väznicu, voľnosť, rovnosť, bratstvo, skutočne na frak.

Súvisiace články

Aktuálne správy