Legendárna značka na predaj: Vitana už nie je vítaná?

, MF Dnes Foto:TASR;vitana

Bujóny, ochucovadlá, instantné polievky ako keby vychádzali z módy. Aj preto sa v Česku schyľuje k významnému obchodu. Podľa informácií MF DNES získa do niekoľkých mesiacov nového majiteľa tradičná značka instantných potravín Vitana, ktorá patrí nórskej skupine Orkla.

Prípadných záujemcov už kontaktuje americká investičná banka Lazard, ktorá predaj pre Nórov sprostredkúva. Hotovo by mala byť do polovice tohto roka. Zástupca nórskej spoločnosti informácie priamo komentovať nechcel. "Nemôžeme komentovať špekulácie ohľadom predajov a akvizícií, pretože sme spoločnosť na nórskej burze," uviedol pre MF DNES viceprezident pre korporátnu komunikáciu Hakon Mageli. Avšak možné zmeny v regióne nepriamo pripustil s odkazom na prezentáciu pre investorov zo septembra minulého roka. "V tej sme konštatovali, že naše východoeurópske biznisy nedosahujú kritické veľkosti a že budeme revidovať naše strategické možnosti," dodal neurčito.

Podľa všetkého by Orkla mohla predať aj svoje aktivity v Rakúsku, kde funguje pod značkou Felix, a v Poľsku, kde ovláda spoločnosť Delecta. V Česku a na Slovensku operuje pod značkou Vitana.

Vitane v Česku už niekoľko rokov po sebe klesajú tržby, naďalej si však drží okolo dvoch miliárd. Čistý zisk sa v roku 2012 medziročne scvrkol na polovicu. Slabým miestom sú najmä predaje v Česku, zatiaľ čo vývoz jej medziročne mierne rastie, tržby z domácej trhu klesli v roku 2012 asi o sedem percent.

Spoločnosť zamestnáva v troch výrobných závodoch v Česku zhruba osemsto ľudí. Predpokladaná predajná cena sa podľa odhadov a špekulácií z trhu pohybuje okolo 800 miliónov až jednu miliardu.

O záujemcoch sa zatiaľ iba špekuluje. Padajú mená najmä odborových hráčov, napríklad chorvátskej Podravky, tradičných zberačov "značiek" Unilever či Nestlé, ale aj rakúskej potravinárskej spoločnosti Vivatis. Jej zástupcovia na otázky MF DNES však uviedli, že o tomto obchode zatiaľ nič nevedia.

Trh takzvaných sušených potravín v Česku dlhodobo klesá, podľa údajov výskumnej spoločnosti GfK asi o päť percent. To potvrdzujú aj konkurenti Vitany, ako je napr. Maggi, ktorú vlastní potravinársky obor Nestlé. "Kategória dehydrovaných potravín v poňatí Nestlé dlhodobo klesá. Pokles kategórie v hodnote je vyššia než pokles jej objemu, dochádza teda k znižovaniu priemernej ceny výrobkov najmä v dôsledku vysokého promočného tlaku, teda predaja v akciách," hovorí Miroslav Matušinec, marketingový manažér Nestlé. Podľa neho sa najviac prepadli instantné polievky a základy pre prípravu jedál. Naopak stále mierne rastú koreniace zmesi a predpripravené hotové jedlá. "Dá sa povedať, že výrobky Maggi viac-menej kopírujú vývoj trhu," dodáva Matušinec.

Ľudia sa totiž poučili z kuchárskych show a dajú viac na čerstvosť a viac sami varia. "Dôvodom je predovšetkým trend zdravého životného štýlu. Zákazníci preferujú čerstvé potraviny, z ktorých si doma varia sami," potvrdzuje hovorkyňa reťazca Globus Pavla Hobíková. "Posledné dva roky ľudia určite viac premýšľajú o tom, čo jedia. Osobne mám pre používanie rýchlo pripravených jedál pochopenie. Veď ľudia majú po práci na varenie doma čoraz menej času. Ale určite to nepatrí do reštaurácií, tam je to zločin. V nich sú ľudia platení za to, aby vám pripravili poctivé jedlo," uvažuje Roman Vaněk z Pražského kulinárskeho inštitútu.
 

Súvisiace články

Aktuálne správy