Dnes už takmer kultového výrobcu fotoaparátov Leica zachránil bývalý učiteľ pred bankrotom. Inovoval výrobky tradičnej značky a úspešne ich predáva ako luxusný tovar. Už ani posilnená produkcia nedokáže pokryť dopyt.
Bývalý učiteľ waldorfskej školy, Andreas Kaufmann, zdedil obrovský majetok. V roku 2004 začal za svoje dedičstvo postupne skupovať akcie spoločnosti, ktorá stratila krok s konkurenciou a ktorej hospodárske výsledky išli niekoľko rokov vytrvalo dole bez nádeje na zlepšenie. Nemecký výrobca fotoaparátov a ďalekohľadov Leica, s viac ako storočnou históriou, stál tesne nad priepasťou bankrotu.
Počas dvoch rokov navýšil Kaufmann svoj podiel na viac ako 96 percent a pustil sa do práce. Do roku 2009 dokázal vytvoriť niekoľko inovatívnych výrobkov, všetky poistil slávnym Made in Germany. A pustil sa do ofenzívy. Ako píše časopis Manager – Magazin, hneď ďalší rok stúpli tržby na trojnásobok a dosiahli 325 miliónov eur.
Vzápätí získal podporu investičnej spoločnosti Blackstone, ktorá kúpila posledné akcie a spoločne stiahli Leicu z burzy. Teraz kontroluje Kaufmann 55 percent spoločnosti, zvyšný podiel drží práve Blackstone. Ten musel pri začatí investície potvrdiť, že najmenej päť až desať rokov bude svoj podiel držať. Po uplynutí tejto doby je jednou z možností, že sa Leica opäť vráti na burzu.
Kaufmann potvrdil, že silný príbeh tradičnej značky môže obstáť aj v technologicky „nadupanej“ konkurencii. Značka znovu slávi úspech po celom svete. Firma postupne buduje sieť vlastných predajní v Európe, Ázii i Amerike. A záujemcovia sa musia mnohokrát pripraviť, že si na nový výrobok počkajú aj niekoľko mesiacov. "Ak dopyt rastie každý rok o sto percent, musíte permanentne zvyšovať produktivitu. To aj robíme, v minulých rokoch sme ročne zvýšili výrobu až o 80 percent. Teraz staviame dve nové dielne," povedal na margo vysokého dopytu Kaufmann pred rokom v rozhovore pre Wirtschaftsblatt. Okrem dvoch tovární v Nemecku majú jednu aj v Portugalsku. No i napriek novej fabrike s vyššou kapacitou sú dodacia lehoty na niektoré špeciálne objektívy až pol roka. "Ideme na tri zmeny, a napriek tomu nestíhame s výrobou pokryť dopyt," cituje Manager – Magazin Alfreda Schopfa, predsedu predstavenstva LEICA.
I keď Leica vsádza veľa na tradíciu a známu značku, nebráni sa ani moderným trendom. Ročne investuje okolo 12 miliónov eur na výskum a vývoj. Pracuje napríklad aj na vlastných konceptoch pre inteligentné telefóny, ktoré by podľa Kaufmanna mohli mať konečne skutočne dobré systémy pre obrazový záznam.
Budúci rok chce bývalý učiteľ posilniť postavenie firmy v Ázii. Už teraz pochádza takmer 90 percent predaja zo zahraničia, to má vďaka zacieleniu na Čínu ešte vzrásť. Teraz prevádzkuje približne 150 vlastných alebo franšízových obchodov na celom svete. Z toho dve prémiové luxusné predajne v USA a Nemecku, kde sa ponúka výhradne exkluzívny tovar a fotoaparáty s cenovkami až 40 tisíc eur. Obchodná sieť s logom Leica má budúci rok výrazne rásť, v najbližšej dobe chce počet svojich predajní zdvojnásobiť.