Legenda žije: Rozprávkový príbeh ako zachrániť značku pred krachom

, iHNed Foto:SITA

Dnes už takmer kultového výrobcu fotoaparátov Leica zachránil bývalý učiteľ pred bankrotom. Inovoval výrobky tradičnej značky a úspešne ich predáva ako luxusný tovar. Už ani posilnená produkcia nedokáže pokryť dopyt.

Bývalý učiteľ waldorfskej školy, Andreas Kaufmann, zdedil obrovský majetok. V roku 2004 začal za svoje dedičstvo postupne skupovať akcie spoločnosti, ktorá stratila krok s konkurenciou a ktorej hospodárske výsledky išli niekoľko rokov vytrvalo dole bez nádeje na zlepšenie. Nemecký výrobca fotoaparátov a ďalekohľadov Leica, s viac ako storočnou históriou, stál tesne nad priepasťou bankrotu.

Počas dvoch rokov navýšil Kaufmann svoj ​​podiel na viac ako 96 percent a pustil sa do práce. Do roku 2009 dokázal vytvoriť niekoľko inovatívnych výrobkov, všetky poistil slávnym Made in Germany. A pustil sa do ofenzívy. Ako píše časopis Manager – Magazin, hneď ďalší rok stúpli tržby na trojnásobok a dosiahli 325 miliónov eur.

Vzápätí získal podporu investičnej spoločnosti Blackstone, ktorá kúpila posledné akcie a spoločne stiahli Leicu z burzy. Teraz kontroluje Kaufmann 55 percent spoločnosti, zvyšný podiel drží práve Blackstone. Ten musel pri začatí investície potvrdiť, že najmenej päť až desať rokov bude svoj ​​podiel držať. Po uplynutí tejto doby je jednou z možností, že sa Leica opäť vráti na burzu.

Andreas Kaufmann

Kaufmann potvrdil, že silný príbeh tradičnej značky môže obstáť aj v technologicky „nadupanej“  konkurencii. Značka znovu slávi úspech po celom svete. Firma postupne buduje sieť vlastných predajní v Európe, Ázii i Amerike. A záujemcovia sa musia mnohokrát pripraviť, že si na nový výrobok počkajú aj niekoľko mesiacov. "Ak dopyt rastie každý rok o sto percent, musíte permanentne zvyšovať produktivitu. To aj robíme, v minulých rokoch sme ročne zvýšili výrobu až o 80 percent. Teraz staviame dve nové dielne," povedal na margo vysokého dopytu Kaufmann pred rokom v rozhovore pre Wirtschaftsblatt. Okrem dvoch tovární v Nemecku majú jednu aj v  Portugalsku. No i napriek novej fabrike s vyššou kapacitou sú dodacia lehoty na niektoré špeciálne objektívy až pol roka. "Ideme na tri zmeny, a napriek tomu nestíhame s výrobou pokryť dopyt," cituje Manager – Magazin Alfreda Schopfa, predsedu predstavenstva LEICA.

I keď Leica vsádza veľa na tradíciu a známu značku, nebráni sa ani moderným trendom. Ročne investuje okolo 12 miliónov eur na výskum a vývoj. Pracuje napríklad aj na vlastných konceptoch pre inteligentné telefóny, ktoré by podľa Kaufmanna mohli mať konečne skutočne dobré systémy pre obrazový záznam.

Budúci rok chce bývalý učiteľ posilniť postavenie firmy v Ázii. Už teraz pochádza takmer 90 percent predaja zo zahraničia, to má vďaka zacieleniu na Čínu ešte vzrásť. Teraz prevádzkuje približne 150 vlastných alebo franšízových obchodov na celom svete. Z toho dve prémiové luxusné predajne v USA a Nemecku, kde sa ponúka výhradne exkluzívny tovar a fotoaparáty s cenovkami až 40 tisíc eur. Obchodná sieť s logom Leica má budúci rok výrazne rásť, v najbližšej dobe chce počet svojich predajní zdvojnásobiť.

Súvisiace články

Aktuálne správy