Hity Vianoc: Zážitky, kvety aj tlakový hrniec

, Home Credit Foto:TASR;SITA

Tablety, smartphony, LED televízory a elektronika všeobecne. Tovar, ktorý pred sviatkami kupujú ľudia najčastejšie. V každej krajine je ale možné nájsť aj nejakú kuriozitu, ktorej predaj práve pred Vianocami stúpa. Napríklad v Rusku vedie Papinov hrniec a vo Vietname nedajú dopustiť na živé kvety.

Mnohí Česi a Slováci plánujú svojim blížnym darovať peniaze, alebo využiť zľavové servery. Voucher na večeru vo vyhlásenej reštaurácii, pobyt v kúpeľoch či poukaz na niekoľko hodín vo fitnes centre, práve toto pod stromčekom poteší tisíce ľudí v oboch štátoch.

Vyplýva to z prieskumu Skupiny Home Credit, ktorá sledovala predsviatočné nákupné správanie sa v šiestich krajinách. V Číne, Rusku, Vietname, Kazachstane, Českej republike a na Slovensku.

Česi a Slováci milujú elektroniku, svojim blízkym, ale aj sebe budú kupovať obľúbený darček, a to nielen tohtoročných Vianoc – LED televíziu. "Ľudia často nakupujú o Vianociach takzvané rodinné darčeky, ktoré sú síce drahšie, ale slúži pre celú rodinu. Ide často o televízie alebo tablety, ktoré využijú všetci členovia rodiny. Naopak veci pre každodenný chod domácnosti, ako sú chladničky, nakupujú v priebehu roka," vysvetľuje Michal Kozub z Home Credit, prečo sa už niekoľko rokov držia v rebríčku vianočných hitov práve ploché televízie. Podľa obchodníkov budú tento rok rodičia svojim potomkom kupovať vo veľkom práve detské tablety. Viac ako štvrtina Európanov priznáva, že technickým parametrom zariadení a ponukám na trhu nerozumie. Pri nákupe sa riadia on – line recenziami, ku ktorým siaha 44 percent Európanov. Len tretina dá na odporúčanie predavačov v špecializovaných obchodoch. Nákup technologického zariadenia tak považujú za najnáročnejšie. Štvrtina európskych konzumentov pripúšťa, že ich zdĺhavé vyberanie elektroniky dokáže od nákupu odradiť.

Celoeurópsky prieskum spoločnosti Microsoft odhaľuje tiež zaujímavé rozdiely medzi pohlaviami, predovšetkým vyvracia predpoklad, že si technológie pod stromček želajú hlavne muži. Spotrebná elektronika je na samom vrchole zoznamu želaní u 54 percent mužov a 38 percent žien. Nie však v Rusku, tam tento rok letí niečo úplne iné.

Aj 334 rokov od chvíle, kedy Denis Papin vynašiel svoj ​​tlakový hrniec, ktorý dodnes nesie jeho meno, nestráca tento spôsob varenia svoje čaro. Platí to určite v Rusku, kde predaje papiňáku pred Vianocami prudko stúpli. "Či ide len o nejakú anomáliu, alebo nový trend, bude možné vyhodnotiť až neskôr, je ale sympatické, že nie všade musí byť hitom iba inteligentná elektronika, aj keď papiňák vlastne ponúka šikovný spôsob varenia," glosuje správanie ruských zákazníkov Kozub.

Za nezvyklé položky míňajú aj Vietnamci. Zaujímajú ich nielen domáce spotrebiče a už všeobecne populárne smartfóny, ale medzi najviac kupovaným tovarom sa objavili aj kvety. Nákupy rezaných i živých rastlín súvisí s oslavami sviatku Tet, kde práve kvety hrajú dôležitú úlohu. V žiadnej domácnosti nesmie chýbať vetvička rozkvitnutej broskyne či mandarínky. Vietnamci pred sviatkami hojne nakupujú tiež jedlo a nápoje, pretože slávnostné jedlo je dôležitá súčasť celého sviatku.

Číňania a Vietnamci však nemajú najdôležitejšiu nákupnú sezónu pred Vianocami. V Číne ľudia nakupujú predovšetkým na čínsky Nový rok, Vietnamci zase prikladajú veľký význam oslavám sviatku Tet, ktorý sa slávi na prelome januára a februára. Pred jeho príchodom dostávajú zamestnanci z radov úradníkov a robotníkov vyšší plat a zvláštne bonusy. Často hneď vyrážajú do obchodov, kde okrem iného kupujú napríklad domáce spotrebiče.

Súvisiace články

Aktuálne správy