Facebooku a Instagramu hrozí aj na Slovensku spoplatnenie! Ak nesúhlasíte s personalizovanými reklamami, zaplaťte, navrhuje Meta

Bezplatnému využívaniu sociálnych sietí Facebook a Instagram bez súhlasu so zobrazovaním personalizovaných reklám môže v Európskej únii už čoskoro odzvoniť. Materská spoločnosť Meta totiž predstavila plán, podľa ktorého by sa základné služby pri nesúhlase stali spoplatnenými. Používatelia by tak mali na výber: buď reklamy šité na mieru a bezplatné využívanie aplikácie, alebo spoplatnené verzie bez reklám.

Návrh o spoplatnení má byť pokusom splniť nariadenia Európskej únie, ktoré hrozia obmedzením možnosti zobrazovania personalizovaných reklám, bez priameho súhlasu používateľov. Tým by tak mohli ohroziť aj hlavný zdroj príjmu spoločnosti, informuje portál wsj.com. Hlavní predstavitelia americkej spoločnosti tento plán detailne popísali na septembrovom stretnutí, na ktorom sa stretli s regulátormi ochrany súkromia v Írsku a predstaviteľmi úradu digitálnej bezpečnosti v Bruseli. K plánu sa mohol vyjadriť aj hlavný orgán ochrany súkromia EÚ.

Ako sa Meta vyjadrila, plán s neoficiálnym názvom SNA, či predplatné bez reklám, plánuje predstaviť verejnosti už v najbližších mesiacoch. V jednoduchosti by si tak európski používatelia mohli vybrať medzi bezplatným používaním sociálnych sietí s povolením personalizovaných reklám alebo s platenou verziou bez reklám.

Podľa plánov, ktoré Meta regulačným úradom odhalila, by si spoločnosť mala účtovať 10 eur mesačne pokiaľ ide o využívanie Facebooku a Instagramu na počítači a s každým ďalším prepojeným zariadením by sa cena mala zvyšovať o 6 eur. Na mobilných zariadeniach by sa cena vyšplhala až na 13 eur mesačne, keďže americká technologická spoločnosť musela zohľadniť aj poplatky, ktoré si účtujú Apple a Google za platby v aplikáciách.

Prudký zvrat v smerovaní

Plány spustiť možnosť predplatného za základné služby je v ostrom kontraste s doterajším smerovaním spoločnosti Meta. Zakladateľ a výkonný riaditeľ Mark Zuckerberg totiž dlhodobo presadzuje myšlienku, že základné služby by mali byť pre všetkých používateľov platforiem bezplatné a podporované reklamou, aby boli aj naďalej prístupne pre všetky príjmové skupiny. „Nepotrebujete tisíce dolárov na to, aby ste sa spojili s ľuďmi, ktorí využívajú naše služby,“ povedal Zuckerberg ešte v roku 2018.

Naopak severoamerickí používatelia sociálnych sietí spadajúcich pod Metu sa možnosti predplatného bez reklám pravdepodobne tak skoro nedočkajú. Návrhy spoločnosti sú totiž špeciálne upravené tak, aby boli v súlade s požiadavkami regulačných úradov EÚ. Stále však nie je jasné, či regulačné úrady v Bruseli a Írsku schvália tento plán a budú ho považovať za v súlade so zákonmi EÚ. Možné tak je, že budú trvať na verziách, ktoré budú lacnejšie alebo dokonca bezplatné s nepersonalizovanými reklamami.

Niektorí odborníci sú názoru, že jedným z problémov môžu byť aj ceny, ktoré spoločnosť Meta navrhuje. Tie sú podľa nich natoľko vysoké, že pre mnoho používateľov sa môže stať predplatné nedostupným a tak ak chcú pokračovať vo využívaní sociálnych sietí, budú musieť súhlasiť s cielenými reklamami aj proti svojej vôli. Hovorca technologického giganta však pripomína, že spoločnosť „verí v bezplatné služby, ktoré sú podporované prispôsobenými reklamami,“ ale rovnako tak skúma „možnosti, ako zabezpečiť, aby sme dodržali vyvíjajúce sa regulačné požiadavky.“

Po vzore iných

Pri zverejnení plánu o možnosti predplatného, spoločnosť Meta poukázala aj na iné spoločnosti, ktoré už v súčasnosti ponúkajú na výber medzi predplatenou službou bez reklám a bezplatnou službou podporovanou reklamami. Jednou z nich je aj hudobno-streamovacia platforma Spotify. Podľa samotnej Mety sú navyše ceny navrhované pre mobilné zariadenia na úrovni, ktoré za svoje prémiové služby bez reklám účtuje Youtube.

Spoločnosť taktiež poukazuje na júlové rozhodnutie súdneho dvoru Európskej únie, podľa ktorého sa v jednom z odsekov uvádza, že spoločnosti, ktoré pôsobia v sektore sociálnych médií sú oprávnené účtovať „primeraný poplatok“ používateľom, ktorí odmietnu aby ich údaje mohli byť použité na personalizované reklamy.

Mete sa darí

Spoločnosť Meta nedávno zverejnila, že za druhý kvartál tohto roku jej celkové mesačné príjmy v Európe narástli na 17,88 dolárov na jedného používateľa Facebooku. Pokiaľ ide o prierez všetkými sociálnymi sieťami vlastnenými spoločnosťou, priemerný príjem sa vyšplhal na takmer 6 dolárov mesačne. Zverejnené údaje však môžu byť v porovnaní s priemerom EÚ o niečo nižšie, keďže do sledovania sú zahrnuté aj krajiny mimo EÚ ako napríklad Turecko či Rusko.

Podľa odhadov Mety bola základňa dcérskeho Facebooku v EÚ v prvej polovici tohto roku na úrovni 258 miliónov používateľov a na sociálnu sieť Instagram sa pripájalo iba o jeden milión ľudí menej. Z podania pre Americkú komisiu pre cenné papiere taktiež vyplýva, že k 30. júnu mala spoločnosť celosvetovo na všetkých svojich platformách mesačne až 3,88 miliardy aktívnych používateľov.

Viac o téme: Európska únia EÚ , Facebook , Instagram , Mark Zuckerberg , Meta Platforms , poplatky , reklama , sociálne siete

Súvisiace články

Aktuálne správy