Kedy a kde sa oplatí ísť na nákup oblečenia a obuvi? Najväčšie zľavy sú v susednej krajine!

, Redakcia

Vrchol nákupnej sezóny v závere roka máme za sebou a pozornosť nakupujúcich sa začala upriamovať na výpredaje. Prístup predajcov k sezónnym výpredajom sa však v jednotlivých krajinách líši. Na nákupy oblečenia a obuvi sa podľa analytikov oplatí vyraziť vo februári a v auguste, pričom najväčšie zľavy môžeme nájsť v susednom Rakúsku.

Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA), ktorý je analytickou jednotkou na Úrade vlády SR, sa pozrel na údaje Eurostatu. Podľa nich udalosti posledných štyroch rokov takmer neovplyvnili sezónnu cyklickosť v segmente oblečenia a obuvi v Rakúsku a v Poľsku. „To sa ale nedá povedať o zvyšných troch susedných štátoch vrátane Slovenska,“ dodávajú analytici.

V segmente oblečenia a obuvi sa v rámci susedných štátov sezónne výpredaje najviac prejavujú v Rakúsku. Najväčšie zľavy pritom môžu kupujúci očakávať vo februári a v auguste, keď sa predávajúci snažia zbaviť starého tovaru pred novou sezónou.

Zvyknete vycestovať za sezónnymi nákupmi aj za hranice Slovenska?

„V Rakúsku ide o zľavy približne 15 percent z maxím, ktoré bývajú zvyčajne v novembri a v máji. V Poľsku sú zľavy v porovnaní s Rakúskom tretinové, teda približne 5 percent,“ upozorňuje ISA.

Karty zamiešala inflácia

Určitá sezónnosť bola po nástupe ochorenia covid-19 zachovaná v Maďarsku. To ale podľa analytikov nie je možné povedať o Slovensku a o Česku, kde najmä v prípade Česka silnou infláciou zasiahnuté ceny zdeformovali inak cyklický trh.

Rast cien je pritom v stredoeurópskom regióne rozdielny. V októbri 2023 boli celkovo ceny oblečenia a obuvi v Česku o 46 percent vyššie ako v decembri 2019. V Maďarsku ceny vzrástli o 16 percent, na Slovensku o 14 percent a v Poľsku o necelých 11 percent. Najmenej vzrástli v Rakúsku, a to o 6 percent. Rozdielny vývoj cien v jednotlivých krajinách môžeme vidieť aj v grafe nižšie.

Graf: ISA

„Z dát vyplýva, že čím je vyššia inflácia, tým výraznejšie je narušená sezónna cyklickosť,“ upozorňujú analytici ISA.

Viac o téme: Eurostat , Inštitút pre stratégie a analýzy ISA , maloobchod , nákupné správanie , sezónne výpredaje

Súvisiace články

Aktuálne správy