Ako menia vysoké ceny správanie Slovákov v obchodoch? Oveľa viac zaostrujeme na akcie a zľavy, ukázal prieskum

, Redakcia

Vysoký rast cien bezpochyby vplýva aj na spotrebiteľské správanie ľudí v obchodoch. Inak tomu nie je ani na Slovensku. Ako ukázal prieskum spoločnosti ResSOLUTION Group pre web oPeniazoch.sk, Slovákov vysoké ceny nútia oveľa viac vyhľadávať zľavy a akcie. Takmer polovica z nás tiež pri nákupoch vyberá lacnejšie alternatívy produktov.

Takmer 61 % Slovákov vplyvom vysokého rastu cien častejšie využíva zľavy a akcie v obchodoch. Takmer 48 % z nás zase pri nákupoch kvôli inflácii vyberá lacnejšie alternatívy produktov. Slováci však priznávajú aj to, že kvôli vysokým cenám okresali svoju spotrebu. Až 44 % totiž tvrdí, že obmedzili množstvo nakupovaných vecí.

Až po týchto opatreniach pritom na Slovensku prichádza na rad znižovanie výdavkov na luxusnejší tovar, prípadne nie nevyhnutných výdavkov napríklad na šport alebo kultúru. Obmedzenie výdavkov na luxusnejší tovar alebo službu vplyvom vysokého rastu cien totiž v prieskume uviedlo 36,2 % opýtaných a obmedzenie nie nevyhnutných výdavkov napríklad na šport, kultúru, gastro alebo cestovanie zase necelých 35 % respondentov.

Vyplýva to z prieskumu spoločnosti ResSOLUTION pre web oPeniazoch.sk, ktorý sa realizoval v marci 2023 na reprezentatívnej vzorke 512 respondentov z internetovej populácie staršej ako 15 rokov. Viac ako desatina opýtaných v tomto prieskume pritom uviedla, že svoje spotrebiteľské správanie v porovnaní so stavom pred prudkou infláciou nezmenili vôbec.

Ženy sú šetrnejšie

Prieskum pritom zároveň ukázal, že v aktuálnej vysokoinflačnej dobe sú ženy omnoho šetrnejšie ako muži. Kým na akcie a zľavy sa častejšie obracia až takmer 69 % žien, v prípade mužov je to iba necelých 53 %. Pri nákupoch vyberá lacnejšie alternatívy ako predtým vyše 54 % žien a iba niečo cez 41 % mužov a množstvo nakupovaných vecí obmedzilo 48 % žien, oproti 40 % mužov.

Našla sa však aj odpoveď, kde sa prejavili naopak šetrnejšie muži. Výdavky na luxusnejší tovar alebo služby totiž podľa prieskumu obmedzilo viac ako 37 % mužov, v prípade žien to bolo 35 %.

Prieskum zároveň ukázal, že vysoký rast cien v najmenšej miere, možno prekvapujúco, ovplyvnil spotrebiteľské správanie ľudí s najnižším vzdelaním. V prieskume sa totiž vyjadrilo vyše 14 % respondentov so základným vzdelaním, resp. so stredoškolským bez maturity, vyjadrilo, že nepociťujú potrebu svoje spotrebiteľské správanie zmeniť. Naproti tomu rovnakú odpoveď uviedlo iba necelých 7 % respondentov s vysokoškolským vzdelaním.

Viac o téme: inflácia , makroekonomika , prieskum , rast cien , ResSOLUTION Group , spotrebitelia , spotrebiteľské ceny

Súvisiace články

Aktuálne správy