Strašiak menom Euro 7: Štáty Európskej únie sa zhodli na zmiernení prísnej emisnej normy pre vozidlá. Čo to znamená?

, TASR/red

Rada EÚ pre konkurencieschopnosť v pondelok v Bruseli prijala svoju pozíciu k nariadeniu známemu ako Euro 7 o typovom schvaľovaní motorových vozidiel a motorov, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá, pokiaľ ide o ich emisie a životnosť batérií.

Cieľom nového nariadenia, ktoré sa prvýkrát vzťahuje na osobné automobily, dodávky a ťažké nákladné vozidlá v jednom právnom akte, je stanoviť primeranejšie pravidlá pre emisie vozidiel a znižovať škodlivé emisie z cestnej dopravy znečisťujúce ovzdušie.

Španielsky minister priemyslu, obchodu a cestovného ruchu Héctor Gómez Hernández, v mene predsedníckej krajiny v Rade EÚ pripomenul, že Európa je na celom svete známa výrobou automobilov s nízkymi emisiami a najvyššou kvalitou.

„Chceme aj naďalej prispievať k zlepšovaniu kvality ovzdušia. Naším zámerom je zostať lídrom v oblasti mobility budúcnosti a prijať realistické úrovne emisií pre vozidlá budúceho desaťročia a zároveň pomôcť nášmu priemyslu urobiť definitívny skok smerom k čistým automobilom v roku 2035,“ uviedol Hernández. Spresnil, že španielske predsedníctvo zohľadnilo rôzne požiadavky členských štátov a vyjadril presvedčenie, že prijatím spoločnej pozície sa dosiahla široká podpora, rovnováha investičných nákladov výrobných značiek a aj zlepšenie environmentálnych výhod.

Pozícia Rady EÚ, teda členských štátov, predstavuje rovnováhu medzi prísnymi požiadavkami na emisie vozidiel a dodatočnými investíciami pre priemysel v čase, keď európski výrobcovia automobilov prechádzajú transformáciou smerom k výrobe áut s nulovými emisiami. Všeobecne sa zachovávajú existujúce emisné limity a skúšobné podmienky pre ľahké úžitkové vozidlá. V prípade ťažkých nákladných vozidiel sa emisné limity znižujú a podmienky testovania sa mierne upravujú.

Limity aj pre životnosť batérií

Euro 7 stanovuje limity pre emisie, ktoré nie sú výfukovými plynmi, ako sú častice z bŕzd a pneumatík. Zahŕňa aj minimálne výkonnostné požiadavky na životnosť batérií v elektromobiloch a zavádza prísnejšie požiadavky na životnosť vozidiel. V nariadení sa tiež stanovuje používanie moderných technológií a nástrojov na monitorovanie emisií.

Rada EÚ navrhla pragmatické zmeny v pôvodnom návrhu Európskej komisie, pričom v nich zohľadňuje aj environmentálne a zdravotné ciele. Zachovávajú sa existujúce skúšobné podmienky a emisné limity (stanovené v norme Euro 6) pre vozidlá kategórie M1 a N1 (osobné automobily a dodávky). V prípade vozidiel kategórie M2 a M3 (autobusy a autokary) a vozidiel kategórie N2 a N3 (ťažké úžitkové vozidlá) sú emisné limity nižšie a skúšobné podmienky mierne upravené v porovnaní s normou Euro 6.

Mali by sa emisné normy pre automobily v Európskej únii ešte sprísňovať?

Návrh Rady EÚ posilňuje zosúladenie limitov emisií brzdových častíc a limitov miery oderu pneumatík s medzinárodnými normami prijatými Hospodárskou komisiou OSN pre Európu, zohľadňuje nový cieľ nulových emisií CO2 pre mestské autobusy do roku 2030 a stanovuje jasné lehoty na prijatie vykonávacích právnych aktov s cieľom poskytnúť hospodárskym subjektom jasnosť a právnu istotu.

Zhoda na rokovacej pozícii Rady EÚ poskytuje mandát predsedníckej krajine na rokovania s Európskym parlamentom, ktoré sa začnú hneď po tom, ako aj europarlament prijme svoju pozíciu k norme Euro 7.

Zohľadnili aj pripomienky Slovenska

Európska únia pritom podľa rezortu dopravy zobrala pri rozhodovaní o nastavení novej emisnej normy do úvahy aj pripomienky Slovenska a siedmich ďalších štátov. Táto skupina krajín totiž od predstavenia návrhu normy Euro 7 upozorňovala, že obsahuje nerealistické termíny. Presadilo sa, aby sa ľahké úžitkové vozidlá mohli registrovať 42 mesiacov a ťažké úžitkové vozidlá 60 mesiacov od začiatku uplatňovania nariadenia, ak nebudú plniť normu Euro 7.

„Snažili sme sa dohodnúť, aby automobilový priemysel v čase, keď sa pripravuje na prechod k elektromobilite alebo k vodíku, nemusel vynakladať ďalšie veľké investície na úpravu súčasných spaľovacích motorov, ktoré by mali pri ľahkých úžitkových vozidlách v roku 2035 skončiť,“ uviedol minister dopravy Pavol Lančarič. Upozornil na to, že ak by automobilky museli vynaložiť veľké investície do novej prísnej emisnej normy, viedlo by to k zvýšeniu cien pre konečných spotrebiteľov.

emisná norma Euro 7
Európska únia pri úprave emisnej normy Euro 7 vypočula aj pripomienky Slovenska, tvrdí minister dopravy Pavol Lančarič. Foto: TASR

Hlasovanie ešte neznamená definitívne schválenie normy Euro 7, legislatívny proces je približne v polovici. O pár týždňov sa o norme bude rokovať v Európskom parlamente.

„Samozrejme, privítali by sme, aby poslanci zaujali podobný postoj ako Rada pre konkurencieschopnosť. Po prijatí pozície Európskeho parlamentu sa začnú trialógy a vyjednávanie medzi jednotlivými inštitúciami. Boli by sme radi, ak by sa k dohode dospelo ešte počas španielskeho predsedníctva. Španielsko pristúpilo k rokovaniam veľmi racionálne, čo musím oceniť,“ uzavrel Lančarič.

Čo na to automobilky?

Samotné automobilky na Slovensku zmeny v návrhu novej emisnej normy Euro 7 privítali. „Tento vývoj vnímame veľmi pozitívne, nakoľko sa dohodli dvaja z troch účastníkov legislatívneho procesu a to Európska komisia (EK) a ministri členských štátov na kompromisnom znení pôvodného návrhu emisnej normy Euro 7. Podľa dnes schváleného znenia nie sú nutné mimoriadne veľké investície do technológií spaľovacích motorov, ale európsky automobilový priemysel bude pokračovať a koncentrovať svoju energiu do skutočnej dekarbonizácie, a to rozšírením ponuky elektrických vozidiel,“ povedal pre TASR výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP) Pavol Prepiak.

Ďalším krokom na schválenie návrhu nariadenia je podľa neho prerokovanie v Európskom parlamente. „Pevne veríme, že aj Európsky parlament sa stotožní s argumentami, ktoré viedli ku kompromisným návrhom znenia odsúhlaseným EK a ministrami členských štátov. Koncentrácia kapacít v automobilovom priemysle sa tak bude naplno venovať zavádzaniu bezemisnej dopravy,“ priblížil.

„Tým najlepším, čo sme si mohli v procese prijímania Euro 7 priať, je stabilita a predvídateľnosť prostredia do úplného zákazu registrácií vozidiel jazdiacich na spaľovací motor, ktorý je už za rohom,“ podčiarkol.

Upozornil, že ambiciózny a v niektorých prípadoch technicky nerealistický tlak na úpravu spaľovacích motorov v pôvodnom návrhu emisnej normy Euro 7 od EK doslova pár rokov predtým, ako tento koncept EÚ opustí, by opätovne presmeroval finančné zdroje automobilového priemyslu naspäť na spaľovacie motory. „Oslabili by sme vývoj a výskum bezemisných technológií v Európe a uprostred aktuálneho súperenia s čínskymi výrobcami znížili našu globálnu konkurencieschopnosť,“ dodal Prepiak. Tomuto scenáru EK a Rada EÚ prijatím kompromisného znenia návrhu nariadenia Euro 7 podľa neho zabránila.

Viac o téme: automobily , elektromobil , elektromobilita , elektromobily , emisie , emisie oxidu uhličitého CO2 , emisné normy , Euro 7 , Európska únia EÚ , Ministerstvo dopravy SR MD , Pavol Lančarič , životné prostredie , Zväz automobilového priemyslu SR ZAP

Súvisiace články

Aktuálne správy