Nemeckým automobilkám sa darí horšie ako konkurencii, zistili analytici

Svetové automobilové koncerny zvýšili na začiatku roka tržby, ako aj zisk. Naproti tomu nemeckým automobilkám Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz sa v prvom štvrťroku darilo horšie ako zahraničnej konkurencii. Podľa agentúry DPA to dnes uviedla poradenská spoločnosť EY. Dobrá nie je ani celková situácia v odvetví.

„S poklesom predaja o 1,7 percenta a prepadom zisku o štvrtinu si tri nemecké automobilky viedli celkovo výrazne horšie ako väčšina ich konkurentov,“ uviedla EY.Spoločnosti Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz vykázali spolu tržby v objeme približne 148 miliárd eur (3,7 bilióna Kč), čo je ale stále druhá najvyššia hodnota za prvý štvrťrok za dobu, čo sa táto štúdia spracováva. Na účely analýzy vyhodnotila EY údaje 16 najväčších svetových výrobcov automobilov. Prieskum sa vykonáva od roku 2011.

Merané v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka vzrástol obrat všetkých zahrnutých automobilových výrobcov v prvom štvrťroku o 3,9 percenta približne na 493 miliárd eur. Zisk pred úrokmi a zdanením (EBIT) predstavoval 33,8 miliardy eur, čo bolo o 0,7 percenta viac ako pred rokom.Vďaka rastu zisku o zhruba 87 percent a rastu tržieb o 17 percent sa darilo najmä automobilkám z Japonska. Stál za tým pokračujúci pokles hodnoty jenu, ktorý zlacňuje japonské výrobky v zahraničí a vedie ku kurzovým ziskom.

Juhokórejčania vedú rebríček

Ziskovosť sa mierne znížila. Priemerná marža EBIT, ktorá vyjadruje pomer prevádzkového zisku k tržbám, predstavovala 7,4 percenta. Najziskovejším výrobcom automobilov bola Kia s 13,1 percenta. Juhokórejčania vedú rebríček pred BMW (11,1 percenta) a Mercedesom (10,8 percenta). Ešte vlani bol najziskovejším koncernom Mercedes, a to pred taliansko-americkou automobilovou skupinou Stellantis. Marže výrobcu elektromobilov Tesla klesli oproti predchádzajúcemu roku z 11,4 na 5,5 percenta.

Medzinárodná organizácia výrobcov motorových vozidiel OICA, výroba áut, automobily, rast,
Ilustračné foto. Foto: unsplash.com/Carlos Aranda

Podľa Constantina Galla, ktorý sa v EY zameriava na trh s automobilmi, sa situácia v automobilovom priemysle zhoršuje. „V prvom kvartáli predaj nových áut popredných výrobcov mierne klesol, pričom dopyt sa ani zďaleka neblíži predpandemickej úrovni,“ citovala ho DPA. Od januára do marca výrobcovia predali približne 15,5 milióna áut, čo je približne o tri milióny vozidiel menej ako v prvom štvrťroku 2019.

Gall sa domnieva, že je rýchle zotavenie v súčasnosti v nedohľadne. Ekonomika slabne, geopolitické napätie a vojny spôsobujú v mnohých regiónoch veľkú neistotu. „Navyše nejasný vývoj elektromobility všetko spomaľuje: Predaj elektromobilov je sklamaním ako v Európe, tak v USA,“ hovorí. Otázka, ktoré technológie prevládnu, sa zdá byť opäť pomerne otvorená, čo znamená, že automobilový priemysel bude musieť investovať do niekoľkých typov pohonu súbežne.

Európske automobilky zvýšili predaj áut

Čínsky trh s autami, ktorý je najväčší na svete, sa pritom vyvíja ťažko, aspoň pre západných výrobcov. „Domáci dodávatelia získavajú podiel na trhu, najmä v segmente elektrických vozidiel. Konkurencia je neľútostná,“uviedol Gall. Kým v Európe automobilky zvýšili predaj áut o tri percentá a v USA takmer o šesť percent, v Číne zaznamenali dvojpercentný pokles. Nemeckí výrobcovia však vykázali v Číne mierny nárast. V prvom štvrťroku mala táto krajina na ich celosvetovom predaji nových automobilov podiel 33,2 percenta, uvádza EY.

Viac o téme: automobilky , BMW , konkurencia , Mercedes Benz , Nemecko , Volkswagen

Súvisiace články

Aktuálne správy