Stane sa pýcha nášho hospodárstva prekliatím? Globálny predaj nových áut sa prepadá, Slovensko na to môže tvrdo doplatiť

, Redakcia

Na prílišnú závislosť slovenského hospodárstva na automobilovom priemysle sa upozorňuje už roky. Zdá sa však, že čierny scenár sa začal pomaly napĺňať. Globálne predaje nových vozidiel sa v posledných rokoch prepadli a rekordný rok 2017 je v nedohľadne. Stane sa tak zo Slovenska európsky Detroit?

Podľa združenia automobilového priemyslu zamestnáva toto odvetvie na Slovensku priamo aj nepriamo 261 tisíc ľudí. Závislý je tak na ňom asi každý desiaty slovenský zamestnanec. Slovensko je dokonca celosvetovým lídrom výroby áut na počet obyvateľov. Na tisíc obyvateľov ich vyrobíme v priemere 185. Nad automobilovým priemyslom sa však celosvetovo zmráka. Slovensko by tak na to mohlo doplatiť najviac.

Aj napriek tomu, že globálne predaje v tomto roku medziročne rastú, prepad je v posledných rokoch väčší ako v časoch hospodárskej krízy 2008 až 2009, upozorňujú vo svojej správe analytici VÚB banky. Predaje vozidiel sa tak ešte stále nevrátili na úroveň spred pandémie.

Aké sú dôvody?

Jedným z hlavných dôvodov je pomerne výrazný nedostatok polovodičov a čipov. Tie sú nenahraditeľnou súčasťou modernej elektroniky v nových vozidlách, čím bola výrazne obmedzená výroba vozidiel. Rovnako sa však za posledné roky zmenilo aj správanie spotrebiteľov.

S pandémiou sa totiž do popredia dostala práca z domu, vďaka ktorej ľudia nemusia tak často využívať autá na presuny. V neposlednom rade treba spomenúť aj stále zvyšujúci sa dôraz na ochranu prírody a využívanie iných dopravných modalít. No aj vďaka tomuto trendu budeme v nasledujúcich rokoch pozorovať čoraz rýchlejší prechod na autá s alternatívnym pohonom.

„Nižší dopyt, či možnosti výroby tak potom spôsobili, že ani slovenská produkcia odvetvia stále nedosahuje úrovne z druhej polovice roku 2018. Vlani, podobne ako v minulých rokoch, slovenské automobilky vyrobili „len“ okolo jedného milióna vozidiel a podobný počet začiatkom roka očakávali aj pre tento rok. V roku 2022 vyrobili o 5 % menej vozidiel ako predvlani, kedy zas tento počet medziročne narástol o 4 % voči roku 2020,“ píšu analytici VÚB banky.

Produkciu nových vozidiel však nemožno brať iba od počtu kusov. Automobilky sa totiž čoraz viac zameriavajú na nové, kvalitnejšie a tým pádom aj drahšie modely. Vďaka tomu sa im darí navyšovať zisky aj pri rovnakom počte vyrobených vozidiel.

Elektromobily sa oplatia čoraz viac

Rast cien nových automobilov je však na toľko výrazný, že predbieha aj tempo rastu platov na Slovensku či v Nemecku, čo je jedným z ďalších dôvodov nízkeho dopytu. Pozitívny vývoj však môžeme sledovať na trhu vozidiel s elektrickým pohonom. Tie sa v poslednom období dočkali viacerých vĺn zlacňovania, následkom vysoko konkurenčného prostredia medzi jednotlivými automobilkami.

Na ešte väčšie spopularizovanie elektrických vozidiel však budú musieť viaceré krajiny, vrátane Slovenska, popracovať na dobudovaní nabíjacej infraštruktúry. Slovensko ako automobilová veľmoc sa postupne prispôsobuje aj pokiaľ ide o produkciu áut na alternatívny pohon.

Export hybridných vozidiel je už takmer na úrovni vývozu benzínových áut, no produkcia automobilov poháňaných na čisto elektrický pohon zatiaľ zaostáva, rovnako ako aj predaj.

Komu rastú predaje najviac?

Aj napriek tomu, že automobilový priemysel prechádza v posledných rokoch ťažkým obdobím, luxusným značkám áut sa darí nadpriemerne. Naopak predaje tradičných značiek, ako Ford či Volkswagen, sa aj vplyvom nedostatku čipov či meškaniam v dodávateľskom reťazci výrazne prepadávajú. Oveľa lepšie sa s týmito nástrahami dokázala vysporiadať japonská Toyota. Tá vďaka svojej geografickej polohe netrpela následkami pandémie tak tvrdo ako automobilky v USA či Európe.

Najväčším skokanom posledných rokov sa však v automobilovom priemysle stala americká Tesla, ktorej predaje počas pandémie vystrelili priam raketovo. O podobný úspech sa však snažia aj čínske značky venujúce sa výrobe elektrických vozidiel ako BYD, Nio či Geely. A to, že to Čína myslí s útokom na exportnú pozíciu číslo jedna vážne, dokazujú aj štatistiky.

Počas minulého roka sa totiž Čína stala druhým najväčším exportérom, keď predbehla Nemecko. V tomto roku sa navyše očakáva, že vyexportuje až 4 milióny vozidiel, čím pravdepodobne predbehne aj Japonsko a stane sa tak lídrom v exporte áut.

Opäť nedostatok surovín?

S rozvojom elektromobility však pre automobilky prichádzajú aj nečakané problémy. Na výrobu batérií totiž potrebujú aj materiály, ktoré boli kedysi využívané iba minimálne. Komodity ako lítium, nikel či grafit je tak potrebné vyťažiť. Keďže pre jednotlivé automobilky nie je možné vykúpiť celú trhovú ponuku, aktívne sa budú musieť začať zapájať aj do ťažby týchto surovín.

Aj napriek tomu že, ťažobný priemysel je pre automobilky neprebádaným územím, skôr či neskôr tak budú musieť pristúpiť k krokom ako skupovanie spolupodielov v jednotlivých baniach či garancií nákupu vyťažených materiálov. Môže to byť o to ťažšie, že najväčšími producentmi základnej zložky batérií, teda lítia, sú kultúrne či geograficky vzdialené krajiny ako Austrália, Čína, Čile či Argentína.

Viac o téme: automobilky , automobilový priemysel , Čína , čipy , elektromobily , home office , pandémia covid-19 , plug-in hybrid , Slovensko , ťažba , Všeobecná úverová banka VÚB

Súvisiace články

Aktuálne správy