Ďalšia zlá správa pre Čínu: Zlatý týždeň sklamal, ekonomika sa bude spamätávať čoraz ťažšie!

Na území Číny sa počas minulého týždňa uskutočnil takzvaný Zlatý týždeň. Ide o 8-dňové prázdniny, počas ktorých čínska populácia vo veľkom cestuje a užíva si najdlhšie obdobie voľna z celého roku. Čínsky ekonómovia však nezaháľali a zozbierali kľúčové údaje o počte ciest či miere výdavkov. Obidva tohtoročné ukazovatele sklamali. Čínska ekonomika sa tak naďalej topí v problémoch.

Podľa údajov čínskeho Ministerstva kultúry a cestovného ruchu sa počas Zlatého týždňa na území pevninskej Číny uskutočnilo 826 miliónov ciest, čo je síce v porovnaní s predpandemickým rokom 2019 4,1-percentný nárast, no aj napriek tomu hlboko za vládnymi prognózami, ktoré očakávali 896 miliónov ciest. Sklamanie priniesli aj dáta o výdavkoch turistov. Tie oproti roku 2019 narástli o 1,5 percenta na 753,43 miliardy jüanov (97,5 miliardy eur), no ministerstvo ešte pred týždňom prognózovalo, že výdavky na cestovný ruch v krajine dosiahnu úroveň 782,5 miliardy jüanov (101,3 miliardy eur), informuje portál cnn.com.

Za očakávaniami zaostal aj turizmus medzi čínskou pevninou a jej ostrovmi. Podľa dát Národnej imigračnej administratívy počas minulého týždňa prekročilo hranice v priemere 1,48 milióna ľudí denne, čo je oproti odhadovanému priemeru 1,58 milióna výrazným sklamaním. Oproti predpandemickému roku 2019 prekročilo hranicu dokonca iba 85,1 percenta ľudí.

Oživenie spotreby spomaľuje

Podľa analytikov Goldman Sachs tak údaje o cestovnom ruchu naznačujú, že oživenie spotreby v sektore služieb mierne spomaľuje, no jedným dychom dodávajú, že rast nie je na konci. „Sme presvedčení, že pre ďalšie oživenie spotreby a služieb bude potrebné ďalšie uvoľnenie politiky, najmä vzhľadom na pokračujúci pokles v oblasti nehnuteľností a stále utlmenú dôveru,“ vyjadrili sa pre americkú spravodajskú spoločnosť CNN.

Údaje o menšom počte cestujúcich ako sa očakávalo potvrdzujú aj dáta z platobnej aplikácie Alipay, ktorú v Číne využíva viac ako 700 miliónov užívateľov. V zahraničí dosiahlo využívanie platobných služieb asi iba 80 percentnú úroveň z roku 2019. Pozitívnou správou je aspoň navýšenie priemerných výdavkov v porovnaní s rokom 2019 o 5 percent.

Hlavným predstaviteľom čínskej vlády tak zostáva dúfať, že úspory domácností v hodnote 2,6 bilióna dolárov, ktoré ušetrili počas reštriktívnych opatrení proti šíreniu koronavírusu, začnú prúdiť do ekonomiky čím by mohli podporiť hospodársky rast. Návrat čínskych turistov za hranice pozorne sledujú aj podniky úzko previazané na vývoj celosvetového cestovného ruchu, keďže práve čínski turisti míňali pred pandémiou najviac. Tempo oživenia čínskej domácej spotreby je tak sklamaním.

Spôsob cestovania sa mení

Analytici Citybank odhadujú, že nárast domáceho turizmu počas Zlatého týždňa zaostal za očakávaniami z dôvodu rozptýlenia zadržiavaného dopytu ako aj oslabenia kúpnej sily, ktorá utrpela v dôsledku zmeny spôsobu cestovania a slabého hospodárskeho rastu. Domáce cesty Číňanov boli ovplyvnené najmä dvoma trendmi, ktoré boli obľúbené najmä u cestovateľov z mladšej generácie.

Zlatý týždeň v Číne
Kytica kvetov na pekingskom námestí Tiananmen pri príležitosti osláv 84. výročia založenia Čínskej ľudovej republiky. Foto: SITA/AP

Jedným z nich bola zmena formy cestovania, keď čoraz viac Číňanov preferuje takzvaný „obrátený turizmus“. Ten vedie turistov aj mimo zaužívaných trás. Rovnako tak bolo cestovanie ovplyvnené objavovaním veľkomiest z pohľadu farmárskych trhov či iných miestnych tradícií. Číňania sa tak snažia uniknúť od veľkých masových atrakcií a vyhľadávať zážitky aj na menej tradičných miestach, myslia si analytici zo Citybank.

Pokles v kinách aj na trhu s autami

Veľký prepad tržieb zaznamenali počas prázdninového týždňa čínske kiná. Podľa údajov online platformy na predaj vstupeniek Maoyan Entertainment, sa počas minulého týždňa predali vstupenky v hodnote 2,7 miliardy jüanov (351,6 miliónov eur), čo je oproti tomu istému obdobiu v roku 2019 prepad o 39 percent. Za posledných päť rokov tak boli tohtoročné tržby druhé najnižšie, keď prekonali iba rok 2022, počas ktorého bola väčšina kín zatvorená z dôvodu tvrdých opatrení proti šíreniu pandémie koronavírusu.

Nízke tržby obzvlášť prekvapili po tom, čo čínske kiná zaznamenali historicky najlepšie leto, keď očakávané filmové trháky prilákali do kín množstvo dievčenských skupín. Slabé tržby kín však mohli byť spôsobené nie príliš zaujímavým filmovým obsahom ako aj faktom, že počas prázdninového týždňa obyvatelia po troch rokoch covidových opatrení radšej cestovali ako sedeli v kinách.

Sklamaním je aj očakávané oživenie domácej spotreby, ktorá nesúvisí so Zlatým týždňom. Podľa dát zverejnených Čínskou asociáciou pre osobné vozidlá, čínski výrobcovia Tesly predali v septembri 74 073 vozidiel, čo je oproti minuloročnému septembru pokles o 10,9 percenta a rovnako tak o 12 percent menej ako počas tohtoročného augusta.

Na čínskom trhu sa spomedzi týchto vozidiel predalo iba 44 tisíc, čo je oproti tomu istému obdobiu minulého roka pokles o 43 percent a v portovaní s augustom úbytok o 32 percent. Tesla je tak v Číne druhým najpredávanejším elektromobilom po domácej značke BYD. Počas minulého mesiaca sa spomalil aj celkový predaj elektrických vozidiel, keď rast spomalil na 23 percent z medziročného augustového nárastu, ktorý bol 26 percent.

Viac o téme: cestovný ruch , Čína , elektromobily , kiná , koronavírus , služby , spotreba , Tesla , tržby , turisti , turizmus , výdavky

Súvisiace články

Aktuálne správy