Priame osobné železničné spojenie medzi Kyjevom a Košicami po širokorozchodnej trati by sa malo spustiť do konca roka 2024. Dohodli sa na tom vo štvrtok na spoločnom stretnutí v Michalovciach vlády Slovenskej republiky a Ukrajiny.
Slovenská strana sa v projekte zaviazala vybudovať nástupište v Haniske pri Košiciach, kde má vlakové spojenie končiť. Slovensko má tiež vybudovať príslušnú infraštruktúru na slovenskej časti železničného priechodu Pavlove – Matovce (v Maťovských Vojkovciach) na vykonávanie hraničných a colných kontrol a tiež zabezpečiť tieto kontroly na slovenskej strane. Vytvoriť tiež má komerčnú kyvadlovú dopravu medzi stanicou Haniska pri Košiciach, letiskom Košice a železničnou stanicou v Košiciach.
Ukrajina má zabezpečiť zmenu štatútu medzinárodného železničného priechodu Pavlove – Matovce zo súčasného nákladného železničného priechodu na osobný a nákladný železničný priechod. Potrebné tiež bude zmeniť štatút medzinárodného priechodu pre motorové vozidlá Užhorod – Vyšné Nemecké po rekonštrukcii hraničného priechodu, aby bol aj peším priechodom.
Modernizácii hraničného priechodu Užhorod – Vyšné Nemecké
Obe strany sa dohodli, že zvážia aj zvýšenie objemu nákladnej železničnej dopravy a uprednostnenie využívania prekladiska oboch strán. Pokračovať tiež chcú v modernizácii hraničného priechodu Užhorod – Vyšné Nemecké na ukrajinskej aj slovenskej strane. Pripraviť tiež majú ukrajinsko-slovenskú dohodu o spoločnej kontrole na hraničných priechodoch, ktorá by mala byť podpísaná do konca tohto roka.
Návrh projektu zabezpečenia železničnej osobnej dopravy s Ukrajinou cez pohraničnú stanicu Pavlovo – Maťovské Vojkovce schválila vláda SR koncom marca na výjazdovom rokovaní v Galante.