Objednávok na nákup lietadiel pribúda: Aerolinky sa obávajú nedostatku

Výrobcovia lietadiel nestíhajú vyrábať, aerolinky ale aj tak nové lietadlá nedokážu prestať kupovať. Airbus a Boeing sa stále stretávajú s problémami v sektore, ktoré im bránia dodať lietadlá predané ešte pred pandémiou. Vďaka oživeniu leteckej dopravy teraz navyše získavajú nové zákazky, ktorých hodnota sa pohybuje v miliardách dolárov. Dodávky týchto strojov ale výrobcovia dokážu uspokojiť až po roku 2030, uviedla agentúra Reuters.

Počnúc aerolinkami Air India cez írsky Ryanair až po nové národné aerolinky Saudskej Arábie – mnoho leteckých spoločností predložilo záväzné či aspoň predbežné objednávky až na 700 lietadiel. Prekvapivé oznámenie spoločnosti Turkish Airlines z tohto týždňa, že firma v júni plánuje objednať 600 lietadiel, potom znamená štvrtú objemnú zákazku o niekoľko mesiacov. Prekonáva aj doterajšiu rekordnú objednávku Air India na 470 lietadiel Airbus a Boeing.

Turecké národné aerolínie v apríli predstavili desaťročný strategický plán, ktorého cieľom je do roku 2033 zvýšiť počet prepravených cestujúcich na 170 miliónov z viac ako 85 miliónov plánovaných v tomto roku. To by tiež zintenzívnilo boj medzi konkurenčnými letiskami v Európe a na Blízkom východe o to, ktoré sa stane dôležitým prestupovým uzlom.

Ilustračné foto. Foto: unsplash.com/Niklas Jonasson

Istanbul, kde bolo v roku 2018 otvorené moderné letisko za 12 miliárd USD (260 miliárd Sk), mnohí považujú za geograficky výhodnú lokalitu, ktorá môže súperiť s hlavnými uzlami, ako je Dubaj a Dauha.

Zo všetkých kútov Európy do všetkých kútov Ázie a Afriky

„Usilujú sa o vybudovanie obrovskej prepojovacej leteckej spoločnosti, zo všetkých kútov Európy a do všetkých kútov Ázie a Afriky,“ uviedol analytik poradenskej firmy Ascend by Cirium Rob Morris. Analytik firmy Aerodynamic Advisory Richard Aboulafia zdôraznil načasovanie tohto oznámenia, ktoré prišlo len pár dní pred konaním volieb v Turecku. Ďalšie upozorňujú, že zákazka takéhoto rozsahu by sa mohla stať aj širšou politickou témou.

Oznámenie Turkish Airlines bez ohľadu na rozsah alebo načasovanie ale podľa analytikov predstavuje dôrazné vyhlásenie o zámere. Aerolinky, ktoré prežili pandémiu, totiž bojujú o podiel na trhu bez toho, aby čakali, kým sa stabilizujú globálne dodávateľské reťazce.

„Letecké spoločnosti sa začínajú obávať o budúcu dostupnosť nových lietadiel, a tak sa možno nechávajú vystrašiť a objednávajú skôr,“ dodal Morris.

Ilustračné foto. Foto: SITA/AP

Nákup lietadiel

Vysokopostavený zdroj z odvetvia upozornil na riziko, že viaceré letecké spoločnosti nakupujú lietadlá, aby obslúžili rovnaký dopyt po cestovaní. Výsledkom by mohol byť previs ponuky nad dopytom, ktorý by v širšom meradle znížil zisky. „Sú to civilné závody v zbrojení, všetci kupujú rovnaké lietadlá pre tých istých ľudí. Kto vie, kto z nich vyhrá? Pravdepodobne nikto,“ povedal zdroj.

Uzavretie dohody o nákupe lietadiel s tak veľkým predstihom prináša aj veľké riziko inflácie. Eskalačné klauzuly môžu v čase dodania lietadla prípadne zvýšiť hodnotu veľkej zákazky o miliardy. Podľa odborníkov si takéto riziko môžu dovoliť len letecké spoločnosti s prísnou kontrolou nákladov alebo silnou politickou podporou.

Prudký rast počtu objednávok tiež prichádza v čase, keď aerolinky čelia rastúcemu tlaku na znižovanie emisií. Kritici tvrdia, že objednanie lietadiel s takým veľkým predstihom by mohlo odviesť pozornosť od novej generácie lietadiel s jednou uličkou, ktorá by mala byť k dispozícii niekedy v rozmedzí rokov 2035 až 2039.

Výrobcovia lietadiel uvádzajú, že lietadlá predávané v súčasnosti už vypúšťajú výrazne menej emisií ako tie, ktoré nahradia. Maximalizujú tak prínos nových palív, ktoré sú považované za najväčšiu nádej pre splnenie cieľa nulových emisií do roku 2050.

Viac o téme: aerolinky , doprava , letecká doprava , letisko , lietadlo , nákup , Ryanair

Súvisiace články

Aktuálne správy