Výrobcovia lietadiel nestíhajú vyrábať, aerolinky ale aj tak nové lietadlá nedokážu prestať kupovať. Airbus a Boeing sa stále stretávajú s problémami v sektore, ktoré im bránia dodať lietadlá predané ešte pred pandémiou. Vďaka oživeniu leteckej dopravy teraz navyše získavajú nové zákazky, ktorých hodnota sa pohybuje v miliardách dolárov. Dodávky týchto strojov ale výrobcovia dokážu uspokojiť až po roku 2030, uviedla agentúra Reuters.
Počnúc aerolinkami Air India cez írsky Ryanair až po nové národné aerolinky Saudskej Arábie – mnoho leteckých spoločností predložilo záväzné či aspoň predbežné objednávky až na 700 lietadiel. Prekvapivé oznámenie spoločnosti Turkish Airlines z tohto týždňa, že firma v júni plánuje objednať 600 lietadiel, potom znamená štvrtú objemnú zákazku o niekoľko mesiacov. Prekonáva aj doterajšiu rekordnú objednávku Air India na 470 lietadiel Airbus a Boeing.
Turecké národné aerolínie v apríli predstavili desaťročný strategický plán, ktorého cieľom je do roku 2033 zvýšiť počet prepravených cestujúcich na 170 miliónov z viac ako 85 miliónov plánovaných v tomto roku. To by tiež zintenzívnilo boj medzi konkurenčnými letiskami v Európe a na Blízkom východe o to, ktoré sa stane dôležitým prestupovým uzlom.
Istanbul, kde bolo v roku 2018 otvorené moderné letisko za 12 miliárd USD (260 miliárd Sk), mnohí považujú za geograficky výhodnú lokalitu, ktorá môže súperiť s hlavnými uzlami, ako je Dubaj a Dauha.
Zo všetkých kútov Európy do všetkých kútov Ázie a Afriky
„Usilujú sa o vybudovanie obrovskej prepojovacej leteckej spoločnosti, zo všetkých kútov Európy a do všetkých kútov Ázie a Afriky,“ uviedol analytik poradenskej firmy Ascend by Cirium Rob Morris. Analytik firmy Aerodynamic Advisory Richard Aboulafia zdôraznil načasovanie tohto oznámenia, ktoré prišlo len pár dní pred konaním volieb v Turecku. Ďalšie upozorňujú, že zákazka takéhoto rozsahu by sa mohla stať aj širšou politickou témou.
Prečítajte si tiež
Ryanair uspel na súde so sťažnosťou na štátnu pomoc pre nemeckú Lufthansu
Oznámenie Turkish Airlines bez ohľadu na rozsah alebo načasovanie ale podľa analytikov predstavuje dôrazné vyhlásenie o zámere. Aerolinky, ktoré prežili pandémiu, totiž bojujú o podiel na trhu bez toho, aby čakali, kým sa stabilizujú globálne dodávateľské reťazce.
„Letecké spoločnosti sa začínajú obávať o budúcu dostupnosť nových lietadiel, a tak sa možno nechávajú vystrašiť a objednávajú skôr,“ dodal Morris.
Nákup lietadiel
Vysokopostavený zdroj z odvetvia upozornil na riziko, že viaceré letecké spoločnosti nakupujú lietadlá, aby obslúžili rovnaký dopyt po cestovaní. Výsledkom by mohol byť previs ponuky nad dopytom, ktorý by v širšom meradle znížil zisky. „Sú to civilné závody v zbrojení, všetci kupujú rovnaké lietadlá pre tých istých ľudí. Kto vie, kto z nich vyhrá? Pravdepodobne nikto,“ povedal zdroj.
Uzavretie dohody o nákupe lietadiel s tak veľkým predstihom prináša aj veľké riziko inflácie. Eskalačné klauzuly môžu v čase dodania lietadla prípadne zvýšiť hodnotu veľkej zákazky o miliardy. Podľa odborníkov si takéto riziko môžu dovoliť len letecké spoločnosti s prísnou kontrolou nákladov alebo silnou politickou podporou.
Prudký rast počtu objednávok tiež prichádza v čase, keď aerolinky čelia rastúcemu tlaku na znižovanie emisií. Kritici tvrdia, že objednanie lietadiel s takým veľkým predstihom by mohlo odviesť pozornosť od novej generácie lietadiel s jednou uličkou, ktorá by mala byť k dispozícii niekedy v rozmedzí rokov 2035 až 2039.
Výrobcovia lietadiel uvádzajú, že lietadlá predávané v súčasnosti už vypúšťajú výrazne menej emisií ako tie, ktoré nahradia. Maximalizujú tak prínos nových palív, ktoré sú považované za najväčšiu nádej pre splnenie cieľa nulových emisií do roku 2050.