Električka pred novým Slovenským národným divadlom môže negatívne vplývať na divadlo, tvrdí otvorené fórum

Štúdia bratislavského magistrátu pre plánovanú električkovú trať pred novou budovou Slovenského národného divadla (SND) na Pribinovej ulici v Bratislave je neúplná. Tvrdia to zástupcovia otvoreného fóra Zachráňme kultúru, podľa ktorých môže trať negatívne vplývať na prevádzku divadla. Vyzývajú preto na diskusiu.

Štúdia realizovateľnosti, ktorú v apríli zverejnil magistrát, podľa odborníkov Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity opomína niektoré faktory, dôležité pre posudzovanie hlukovej a vibračnej záťaže prejazdov električiek na SND. Experti konštatujú, že doterajšie zverejnené štúdie sa v nedostatočnej miere zaoberali šírením vibroakustickej energie stavebnými konštrukciami a podložím.

Vzhľadom na vybudenie tzv. dunivého hluku, ktorý spôsobuje prejazd električky, neboli v štúdiách spracované kľúčové analýzy tzv. štruktúrneho hluku. „Nebola vykonaná modálna analýza stavebných konštrukcií (stien, podláh, stropov), ktorá umožňuje zistiť zhodu vlastných frekvencií stavebných komponentov s budiacou frekvenciou, teda rezonanciu priestorov, čo môže rušiť akustické prostredie umeleckej produkcie SND,“ poukázalo fórum.

V štúdii magistrátu vraj chýbajú reálne experimentálne alebo analytické vyhodnocovania výpočtových modelov

Tvrdí, že neúplnosť doterajších štúdií tkvie v hodnotení vplyvu prejazdov električiek najmä vzdušnou cestou, pričom nebol v dostatočnej miere braný do úvahy tzv. štruktúrny hluk. V štúdii magistrátu podľa expertov chýbajú reálne experimentálne alebo analytické vyhodnocovania výpočtových modelov pri ekvivalentnom dynamickom zaťažení. „Pri vibroakustickom rušení sú rozhodujúce výkmity (vrcholové hodnoty) zrýchlenia a nie efektívne hodnoty zrýchlenia, ako sa uvádza v správe,“ skonštatovali.

Štúdia magistrátu tiež uvádza použitie 20-milimetrovej vrstvy izolácie. Tá však podľa otvoreného fóra nedokáže dostatočne utlmiť nízke frekvencie, ktoré sa u koľajových vozidiel generujú a budú vybudzovať vlastné frekvencie do nosných konštrukcií priestorov divadla.

Herec a bývalý minister kultúry Milan Kňažko pripomenul, že rezort kultúry v roku 2017 vydal stanovisko, že ani najmodernejšími materiálmi nie je možné vyrobiť takú konštrukčnú bariéru, aby do okolia neprenikali vibrácie a nízkofrekvenčný hluk. „Všade na svete je snaha vytvárať v meste pešie zóny. Vedenie mesta však z pešej zóny ide spraviť dopravnú,“ podotkol Kňažko.

Pre zachovanie verejného, pobytového priestoru pred divadlom je potrebné hľadať iné riešenia vedenia električiek

Dopravný inžinier Roman Rymarenko reagoval, že pre zachovanie verejného, pobytového priestoru pred SND je potrebné hľadať iné riešenia vedenia električkovej dopravy v Bratislave. „Je smutné a nepochopiteľné, že vedenie mesta nepripustilo diskusiu nad alternatívnym návrhom trasovania električky Olejkárska – Landererova mimo SND,“ poznamenal.

Hlavné mesto v apríli vyhlásilo, že plánovanú električkovú trať pred novou budovou SND by mohli začať stavať v roku 2027 až 2029. Tento variant trate považuje za najlepší, tvrdí, že električka nebude rušiť divadelnú umeleckú produkciu. Odvoláva sa pritom na výsledky štúdie, ktoré prezentovalo ministerstvu kultúry i vedeniu SND. Riešiť s nimi bude aj organizáciu stavebných prác. Ministerstvo kultúry žiada garanciu splnenia všetkých podmienok na odstránenie negatívneho dosahu na prevádzku divadla. Akýkoľvek negatívny dosah považuje za neakceptovateľný. Vedenie SND s trasou nesúhlasí.

Viac o téme: Bratislava , električková trať , električky , Slovenské národné divadlo SND

Súvisiace články

Aktuálne správy