Boeing má ďalší vážny problém: Za letu sa utrhla časť trupu, aerolinky uzemňujú jeho lietadlá! (foto)

, ČTK/red

Lietadlá typu Boeing 737 Max 9 budú pod drobnohľadom po piatkovej nehode, keď sa jednému zo strojov v Spojených štátoch za letu vytrhla časť trupu s oknom.

Americké úrady v sobotu z prevádzky dočasne stiahli 171 týchto lietadiel, ktoré majú prejsť dôkladnou inšpekciou. V nedeľu rovnaký krok oznámila panamská spoločnosť Copa Airlines, ktorá má 21 týchto strojov, a aerolinky Turkish Airlines s piatimi boeingmi, napísala agentúra Reuters.

Bezpečnostné kontroly boeingov spustila havária, keď sa lietadlu spoločnosti Alaska Airlines krátko po štarte z Portlandu v Oregone vytrhla časť trupu s oknom. Lietadlo bezpečne pristálo a nikomu zo 177 ľudí na palube sa nič nestalo.

Tisíce cestujúcich teraz čelia rušeniu letov. Spoločnosť Alaska Airlines predpokladá, že narušenie leteckej prevádzky v dôsledku terajších ťažkostí potrvá aj na budúci týždeň. Taktiež spoločnosť United Airlines necháva na zemi všetkých svojich 79 lietadiel Max 9. Alaska Airlines len v sobotu zrušili 160 letov, čo sa týkalo zhruba 23 000 pasažierov. Aj ďalší dopravcovia tieto stroje dočasne stiahli z prevádzky.

Nariadili „okamžité inšpekcie“

Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) nariadil „okamžité inšpekcie“ strojov Boeing 737 Max 9 na celom svete, ale narušenie prevádzky sa podľa serveru BBC News týka predovšetkým USA. Agentúra Európskej únie pre bezpečnosť letectva (EASA) uviedla, že podľa jej informácií žiadne európske aerolínie neprevádzkujú stroje Max 9 s konfiguráciou, na ktorú sa vzťahuje nariadenie FAA. Americký úrad oznámil, že inšpekcia jedného stroja zaberie zhruba štyri až osem hodín.

Jedno z najväčších letísk na svete, londýnske Heathrow, oznámilo, že problémy strojov 737 Max 9 nemajú žiadny dopad na miestne lety a britský Úrad pre civilné letectvo (CAA) potvrdil, že v Británii nie je registrovaný žiadny Boeing 737 Max 9 a dopad preto bude „minimálny“.

Ktorému z dominantných výrobcov dopravných lietadiel fandíte viac?

Šéfka amerického Národného úradu pre bezpečnosť v doprave (NTSB) Jennifer Homendyová v sobotu na tlačovej konferencii povedala, že sedadlá v bezprostrednej blízkosti poškodeného miesta boli neobsadené. „Máme veľké, veľké šťastie, že to neskončilo tragickejšie,“ doplnila.

Diera v trupe sa objavila v ľavej zadnej časti lietadla v miestach, kde výrobca ponúka umiestnenie ďalších dverí pre núdzový východ. Lietadlo aerolínií Alaska Airlines, ktoré bolo v prevádzke iba dva mesiace, túto úpravu nemalo. Podľa agentúry Reuters ponuku na sprevádzkovanie ďalšieho núdzového východu využívajú najmä nízkonákladoví dopravcovia, ktorí kvôli väčšiemu počtu sedadiel ďalší evakuačný východ potrebujú.

Podľa Homendyovej vyšetrovatelia pátrajú po utrhnutej časti lietadla, ktorá pravdepodobne dopadla niekde v oblasti západného predmestia Portlandu. Z lietadla odpadla časť v tvare dverí a utrhli sa aj kusy priľahlých sedadiel vrátane hlavových opierok. Pasažieri v lietadle so zívajúcou dierou v trupe si museli pre pokles tlaku nasadiť kyslíkové masky.

Problémy s kvalitou

Zo 1400 doteraz vyrobených a dodaných lietadiel Boeing 737 Max je asi 220 strojov typu Max 9, uviedla agentúra Reuters. Trupy lietadiel dodáva Boeingu firma Spirit AeroSystems, ktorá sa od neho oddelila v roku 2005. V poslednom čase hlásil Boeing problémy s rýchlosťou dodávok strojov 737 Max práve s odvolaním sa na ťažkosti s kvalitou u dodávateľa Spirit AeroSystems.

Spoločnosť Boeing uviedla, že rozhodnutie FAA víta a že je s úradom v tesnom kontakte. Prepravca Alaska Airlines v sobotu potvrdil, že 18 jeho Boeingov 737 Max 9, teda zhruba štvrtina, už bola podrobená „hĺbkovým inšpekciám“. „Sme v kontakte s FAA, aby sme určili, akú, ak nejakú, ďalšiu prácu treba urobiť, kým budú tieto lietadlá vrátené do prevádzky,“ uviedli Alaska Airlines vo vyhlásení.

Nejde však o prvé vážne problémy vynovených modelov 737 s označením Max. Menší model 737 Max 8 bol po tragických nehodách v rokoch 2018 a 2019 dokonca celosvetovo uzemnený na takmer dva roky, kým spoločnosť identifikovala problémy, ktoré k tragickým haváriám viedli. Napokon sa ukázalo, že za pádmi lietadiel boli poruchy hardvéru a zle navrhnutý softvér, pripomína The Guardian.

Viac o téme: Alaska Airlines , Boeing , Boeing 737 Max 9 , Copa Airlines , havária , Turkish Airlines , United Airlines

Súvisiace články

Aktuálne správy