Slovenský boom svedčí i českým firmám

Praha 14. februára (TASR) – České firmy sa nemusia obávať, že by dopyt po ich tovare na dvoch kľúčových zahraničných odbytiskách poľavil. Skôr to bude naopak. Nemecko a Slovensko, kam smerujú zhruba 2 tretiny českého exportu, si totiž hospodársky vedú nesmierne dobre. V utorok to vo svojich predbežných výsledkoch potvrdili štatistici v Bratislave a Wiesbadene.

Nemecko, hltajúce vyše 30 % českého vývozu, vlani v porovnaní s rokom 2005 strojnásobilo tempo rastu HDP na nečakaných 2,7 %. Je to najlepší výsledok za posledných 6 rokov. Nemci stále stavajú na export. Už 4. rok po sebe sú v ňom majstrami sveta, nemajú na nich ani Američania. Na nemeckej vývoznej expanzii sa početnými subdodávkami "priživujú" aj české firmy.

Oveľa menšie, ale tým dynamickejšie Slovensko, podieľajúce sa na českom vývoze viac ako 8 %, hlási za rok 2006 rast o 8,2 %. Najviac od vzniku samostatnej Slovenskej republiky v roku 1993. Znamená to tiež prvé miesto medzi 30 krajinami OECD. Na porovnanie, minuloročný rast Česka sa očakáva okolo 6 %.

Pre Česko, ktorého hospodárstvo je vysoko otvorené svetu (obchod zodpovedá 125 % HDP), sú posledné štatistické správy veľmi povzbudivé, hovoria experti. "To, ako sa darí hospodárstvu západného a východného suseda, je z hľadiska tunajšej konjunktúry úplne kľúčové," uvádza Vojtěch Benda z ING Wholesale Banking.

Pripomína, že Česko s obidvoma krajinami udržiava kladnú obchodnú bilanciu. Vlani v obchode s Nemeckom dosiahlo prebytok 87 miliárd Kč a so Slovenskom 70 miliárd Kč.

Úspech slovenskej ekonomiky sa priaznivo odráža vo výkonoch stavebných firiem. Napríklad český Metrostav pôsobí na Slovensku prostredníctvom spoločnosti Doprastav.

"Privátne investície rastú, pomer súkromných a štátom platených zákaziek sa u nás vlani vyrovnal," hovorí Ján Dudáš z predstavenstva Doprastavu. Firma, ktorej predminuloročný obrat dosiahol 13,5 miliardy Sk, vlani začala vo väčšej miere stavať aj byty a kancelárie v Bratislave, napriek tomu, že je špecializovaná na dopravné staviteľstvo. Prekážky rýchlejšej výstavbe ciest podľa Dudáša kladú občianske združenia a ekológovia.

"Je to rovnaké ako v Česku. Protesty napríklad stále bránia vypísaniu tendra na diaľnicu pri Považskej Bystrici. Môžeme iba dúfať, že tento rok sa podarí stavbu začať," dodal.

Slovenský trh je kľúčovým pre českú farmaceutickú jednotku Zentivu – tá je stále na 1. mieste v odvetví aj vo východnej časti bývalej federácie.

Tiež agrochemický gigant Agrofert podnikateľa Andreja Babiša má u východných susedov pevné zázemie. Vlastní tam chemičky Duslo Šaľa a Istrochem Bratislava.

Taktiež pekárenská spoločnosť Agrofertu Penam sa na Slovensku rozmáha, jej firmy tam majú najvyšší trhový podiel. Rovnako sa darí aj firme United Bakeries, ktorej spoločnosť Delta Pekárne sa chystá na Slovensku ďalej expandovať. "Chute ľudí v obidvoch krajinách sú stále podobné – a máme aj rovnaký problém s extrémne nízkymi cenami pečiva na trhu," povedal hovorca United Bakeries Jaroslav Pomp.

Od roku 2002 vlastní na Slovensku výrobný podnik aj krnovská spoločnosť Kofola. Riaditeľ Kofoly SK Miroslav Majerčák vidí klady, ale aj zápory slovenského trhu. "Vďaka rovnej dani je pre podnikateľov slovenský daňový systém jednoduchší," potvrdzuje.

Previazanosť českej a slovenskej ekonomiky potvrdzuje aj to, že investície prúdia tiež smerom na západ – Slováci podnikajú v Česku.

Slovensko – česká finančná skupina Penta napríklad kúpila Aero Vodochody.

Investičná spoločnosť J&T zasa ovláda nie iba pražský futbalový štadión Sparta, ale tiež Pražskú energetiku alebo areál Zbrojovky Brno. Výrazne sa presadzuje tiež v českom potravinárstve, kúpila napríklad niekoľko miestnych mäsokombinátov.

Ešte jedno má hospodárstvo obidvoch štátov spoločné. Tiahne ho automobilový priemysel. Naplno zatiaľ ide bratislavská továreň Volkswagenu, kde sa vyrábajú vozidlá troch značiek – VW, Audi a Porsche. Výrobný rekord továreň dosiahla v roku 2003, kedy jej brány opustilo 281 000 vozidiel. Vtedy sa automobilový priemysel podieľal na slovenskom exporte 31 %.

Až do minulého roka potom výroba klesala, napriek tomu podiel automobilovej produkcie na exporte rastie. Na Slovensku totiž postavili svoje továrne noví dodávatelia autodielov, ktorí svoju produkciu zamerali na nové automobilky Peugeot v Trnave a Kia v Žiline. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

UPOZORNENIE:

Grafická služba Ekonomickej redakcie TASR vydáva k správe graf.

Súvisiace články

Aktuálne správy