Naozaj bez rizika?

Garantované produkty: alternatíva k termínovaným vkladom alebo fondom?

V poslednom období sa na slovenskom
trhu začalo objavovať množstvo nových garantovaných produktov.
„Garancia vloženého kapitálu“, „garantovaný výnos“,
„výnosy rizika
straty“, tak to je len výber sloganov, ktoré lákajú investorov.

Podielové fondy tak dostávajú
reálnu podobu konkurencie, ktorá navonok ponúka niečo viac bez zjavnej
nevýhody. Uvedomujú si však investori naozaj všetky výhody a riziká
týchto či už garantovaných vkladov, alebo cenných papierov? O čom je vlastne garantovaný produkt?

V prvom rade treba podotknúť,
že u nás čoraz viac známe garantované vklady sú len časťou veľkej
skupiny produktov nazývanej štruktúrované produkty, do ktorej už
niekoľko rokov investujú veľké finančné inštitúcie a veľkí
investori. Zvláštnosťou týchto produktov je, že sa snažia prispôsobiť
požiadavkám tých-ktorých investorov a legislatívnym podmienkam
toho-ktorého regiónu a že sa neustále vyvíjajú. Nedá sa pri nich
hovoriť ani o rovnakom názvosloví, nieto o harmonizácii, ako je
to pri podielových fondoch. Je to totiž relatívne nové odvetvie
finančných nástrojov, ktoré sa zatiaľ nestihlo ujednotiť na formách
a zatiaľ len čaká na určitú formu samoregulácie. Vývoj, ktorý
dáva toľko prehľadnosti a jasnosti podielovým fondom, sa v tejto oblasti teda len očakáva.
Ak je vôbec pri komplikovanosti a možnostiach štruktúrovaných produktov
možný. Každý správca sa totiž snaží odlíšiť od konkurencie
a vymyslieť niečo nové. Preto je táto skupina relatívne široká
a dá sa do nej zaradiť prakticky čokoľvek, čo finančný trh ponúka:
od garantovaných vkladov po rôzne druhy certifikátov ponúkajúcich
určitý bonusový výnos alebo umožňujúcich niekoľkonásobne vyšší výnos
ako akciový trh.

Príkladom toho je i Slovensko.
Už dnes sa u nás môžeme stretnúť so zaistenými fondmi, s garantovanými
vkladmi, garantovanými dlhopismi
a so zaistenými cennými papiermi. Všetky tieto produkty ponúkajú
klientom v princípe porovnateľné podmienky a výhody, len sú zabalené
do rôznych foriem produktov. Pre jednoduchosť ich nazvime jednoducho:
garantované produkty.

Ako príklad neustáleho vyvíjania
sa týchto produktov svedčí to, ako sa slovenské finančné inštitúcie
veľmi šikovne prispôsobili zákonným podmienkam. Zapracovali garantované
produkty do formy prístupnejšej bežným investorom – „termínovaných“

vkladov. Zákon to umožňuje a na tieto produkty sa tak môže vzťahovať
garancia fondu ochrany vkladov. Presne pre takéto veci predsa tieto
produkty vznikajú. Aby priniesli investorom niečo nové a pre nich
v prijateľnej forme.

Na to, aby investor
naozaj vedel, do čoho investuje, a čo tým môže dosiahnuť, potrebuje
vedieť oveľa viac ako to, že jeho investícia je chránená Fondom
ochrany vkladov, a to, čo sa dozvie z reklamných kampaní.

V prvom rade nie je zlé aspoň
sčasti pochopiť ich zloženie. Aj keď tu je nutné povedať, že
možnosti sú v tejto oblasti v podstate neobmedzené. Vo všeobecnosti
sú tieto garantované vklady, dlhopisy,
fondy… alebo akokoľvek to nazveme – postavené na dvoch skupinách
finančných nástrojov. Prvý je dlhopis
zabezpečujúci určitý vopred určený výnos.
Do tohto dlhopisu

tvorca produktu zainvestuje časť získaných prostriedkov od investorov.
Práve táto časť investície zabezpečí budúcu garanciu vkladu,
je totiž zainvestovaná tak, aby na konci životnosti priniesla investorom
minimálne výšku vloženého kapitálu. Záleží len na tvorcovi,
aký podiel
zvolí. Ak do tejto časti vloží menej, garantuje následne investorom
100 % ich vkladu, respektíve aj menej – 90 %, 80 %. O to viac peňazí
mu však následne ostane na druhú časť garantovaného produktu.
Na druhej strane ak tvorca zainvestuje do dlhopisu
viac, vie investorom priniesť aj určitý malý garantovaný výnos.
S tým sa na Slovensku stretávame bežnejšie. O to menej mu však
potom ostane na druhú časť garantovaného produktu. Tú, ktorá zabezpečí
investorom bonusový výnos
– participáciu na výnose akciových,
prípadne iných trhov. Tá sa zabezpečuje nákupom finančných derivátov naviazaných na ten-ktorý trh. Väčšinou
pritom ide o opcie.
Trh – výnos

závislý, môže byť v podstate čokoľvek. Môže to byť niektorý
z akciových trhov, ako je to bežné na Slovensku. V
tom prípade sa potom môže napríklad kúpiť garantovaný produkt,
ktorý vám prinesie 60 % z výnosu európskeho výnos
však môže byť závislý aj od vývoja hodnoty konkrétnych podielových fondov, komodít (ropa, zlato, striebro,
obilie). V tom prípade sa dá napríklad kúpiť garantovaný produkt,
ktorý prinesie bonusový výnos
10 % v prípade, že cena vybraných dvadsiatich akcií

neklesne pod 80 % svojej počiatočnej hodnoty. Garantované produkty
môžu byť naviazané aj na dlhopisové indexy, prípadne podľa vopred stanovených
kritérií špeciálne vybrané skupiny akcií,
napr. akcie
30 amerických firiem s najvyššou vyplácanou dividendou.
Daňou za to, že investor
získava garanciu minimálneho výnosu, prípadne minimálne návratnosti
ním vloženého kapitálu, je pri garantovaných produktoch poväčšine
to, že ich bonusový výnos
nekopíruje podkladového aktíva 1 k 1. To znamená, že nezískavajú
celý výnos

dosiahnutý napr. akciovými trhmi, ale len určitú percentuálnu časť
z neho.

Znížená miera participácie
nemusí byť pritom jedinou reštrikciou garantovaného produktu. Tvorca
produktu sa rovnako môže rozhodnúť, že obmedzí maximálne možný
dosiahnuteľný výnos.
Napríklad 30 % za 5 rokov. V tom prípade minie na nákup druhej časti
finančných aktív
zabezpečujúcich bonusový výnos
menej a môže klientom poskytnúť mierne vyšší garantovaný výnos.
Investori zase na druhej strane zhora ohraničujú svoj maximálny výnos

a vystavujú sa riziku,
že aj keby napr. trhy rástli o 60 %, oni získajú len stanovených
30 %.

Kvalita produktov

O kvalite garantovaného produktu
rozhoduje práve podiel
garancie a participácie, prípadne výška maximálneho výnosu. Tá
totiž rozhoduje, koľko si tvorca produktu nechá na to, aby zaplatil
svoje náklady a maržu a koľko následne zainvestuje do finančných aktív
zabezpečujúcich garantovaný a bonusový výnos.
Ďalším faktorom, na ktorý by si mali investori dať pozor, je vhodnosť
vybraného podkladového aktíva. To, či je ten-ktorý garantovaný
produkt pre konkrétneho investora menej alebo viac vhodný, závisí
aj od zvoleného Investor

si predsa nebude kupovať garantovaný produkt naviazaný na rast európskych akcií,
ak je presvedčený o tom, že európske akcie
budú v najbližších rokoch klesať. Nie je predsa cieľom získať
po 5 rokoch len vložený kapitál. Cieľom musí byť zarobiť minimálne
to, čo pohltí inflácia,
prípadne viac.

Ďalším nezanedbateľným
faktorom pri výbere garantovaného produktu je výška vstupných prípadne
výstupných poplatkov za predčasný predaj. Pri garantovaných produktoch
už nie je na rozdiel od podielových fondov priestor na účtovanie ročných
poplatkov za správu. Samozrejme, ak človek nebude banke platiť poplatok
za vedenie účtu.

Výhody

Hlavným prínosom a plusom
garantovaných produktov je, že umožňujú aj riziku,
že hodnota ich investície môže klesnúť pod úvodnú investíciu.
Tento fakt totiž odrádza množstvo aj dlhodobejších investorov.
To, či má takáto garancia pri dĺžkach investícií päť a viac
rokov zmysel, musí posúdiť každý investor

individuálne. V každom prípade dodáva investorom pocit istoty a
stability.

Ďalšou z nezanedbateľných
výhod je nákladovosť týchto produktov. I keď sa investor
nemá ako dostať k informácii, koľko reálne zabezpečenie tej-ktorej
štruktúry stálo, a tým je emitentom
a distribútorom umožnené individuálne určovať svoje „skryté“
provízie pri výrobe produktu, je jasné, že tieto produkty si na
rozdiel napríklad od fondov nevyžadujú náklady na ďalšiu správu.
Investori teda šetria na poplatkoch za správu. Výšku v

Súvisiace články

Aktuálne správy