Rusko kriesi symbol sovietskej éry: Ešte tento rok plánujú obnoviť výrobu áut značky Moskvič

, ČTK/oPeniazoch Foto: pexels.com/Sergey Isaev

Oživenie zaniknutej automobilovej značky inicioval odchod Renaultu z ruského automobilového trhu kvôli ruskej invázii na Ukrajinu. Kontrolný podiel v moskovskej fabrike, v ktorej halách sa pred Renaultmi vyrábali práve moskviče, francúzska automobilka predala mestu Moskva.

Rusko plánuje tento rok v decembri obnoviť výrobu automobilov značky Moskvič zo sovietskej éry, uviedol podľa agentúry Reuters moskovský starosta Sergej Sobjanin. Oživenie zaniknutej automobilovej značky inicioval odchod Renaultu z ruského automobilového trhu kvôli ruskej invázii na Ukrajinu. Kontrolný podiel v moskovskej fabrike, v ktorej halách sa pred Renaultmi vyrábali práve moskviče, francúzska automobilka predala mestu Moskva. Sobjanin v máji uviedol, že vo fabrike zachová pracovné miesta a obnoví výrobu moskvičov.

Dočkáme sa prvého elektromobilu Moskvič?

"Automobilový priemysel sa tento rok vážne prepadol, ale napriek tomu dúfam, že sa nám s pomocou ministerstva priemyslu a obchodu podarí závod v decembri spustiť," povedal podľa agentúry Interfax Sobjanin. Závod plánuje tento rok vyrobiť 600 áut, z toho 200 elektromobilov. V nasledujúcom roku má z jej továrenských hál vyjsť 50 000 vozidiel.

Moskvič 2141 – predposledný model vyrábaný ruskou automobilkou na prelome 80-tych a 90-tych rokov. Zdroj: Zosma, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Úrad moskovského starostu a najväčší ruský výrobca nákladných áut Kamaz sa v auguste dohodli na investícii piatich miliárd rubľov do moskovského závodu. Kamaz hľadá pre výrobu áut v Moskve zahraničného spoločníka. Podľa zdrojov Reuters by mohol pri vývoji a výrobe spolupracovať s čínskym partnerom.

Renault má šesťročnú opciu na návrat

Renault predal svoj väčšinový podiel v automobilke AvtoVAZ ruskej štátnej spoločnosti NAMI údajne za jeden rubeľ, avšak so šesťročnou opciou na spätné odkúpenie. Ten istý podnik tento mesiac odkúpil aktíva japonského Nissanu za jedno euro.

Prečítajte si tiež: Rusi opäť hasia rozpočet: Z Fondu národného bohatstva vyberajú bilión rubľov

Moskvič má svoje korene vo vozidlách, ktoré sú považované za jedny z prvých sovietskych automobilov z 20. a 30. rokov minulého storočia. Po druhej svetovej vojne začala spoločnosť vyrábať autá pod názvom Moskvič, čo znamená Moskvan čiže obyvateľov Moskvy. Podľa analytickej agentúry Autostat je teraz v Rusku stále zaregistrovaných približne 200 000 moskvičov.

Podobne aj v leteckom priemysle

Automobilový sektor však nie je jediný, kde Rusi po uvalení sankcií a odchode západných firiem hľadajú alternatívne plány pre domácu produkciu. Už pred časom sa objavili veľké problémy v leteckom priemysle a prenikli aj informácie, že kvôli nedostatku náhradných dielov museli pristúpiť k rozoberaniu západných strojov aby udržali flotilu v letuschopnom stave.

Prečítajte si tiež: Ambiciózne plány Rusov: Letecký priemysel si má vystačiť s ruskými strojmi

Krátko na to prišla aj správa, že ruský letecký priemysel sa chce kompletne odstrihnúť od západných krajín a do budúcnosti sa chce spoliehať výhradne na vlastné lietadlá vyrobené z vlastných komponentov. Ruský štátny technologický koncern Rostec uviedol, že do konca desaťročia chce takýmto spôsobom vyrobiť zhruba tisícku lietadiel.

Analytici však tieto plány nepovažujú za príliš reálne. Podľa Richarda Aboulafia z americkej poradenskej firmy AeroDynamic Advisory totiž už v čase, keď mali prístup k polovodičom a iným kľúčovým komponentom, mali čo robiť, aby vyrobili aspoň zopár lietadiel.

Súvisiace články

Aktuálne správy