Prieskum: Čo Slováci plánujú na sv. Valentína 2021

, mastercard Foto: SITA/AP

Na Slovensku sa romanticky podfarbené výdavky za posledných desať rokov zvýšili o 427 percent, v prípade kvetov až o neuveriteľných 1 044 percent. Vyplýva to z každoročne zostavovaného ukazovateľa Mastercard Love Index. 

Štúdia Mastercard Love Index poskytuje podrobný pohľad na nákupné správanie a trendy v súvislosti s najromantickejším dňom roka prostredníctvom analýzy transakcií platobnými kartami na celom svete. Tá aktuálna ukázala, že valentínske výdavky vzrástli za posledných desať rokov celkovo o 180 percent celosvetovo a v Európe dokonca o 648 percent.

Na Slovensku sa za posledných desať rokov počet nákupov darčekov a zážitkov zvýšil o ohromujúcich 2 343 percent. Výrazný rast tak zaznamenali i jednotlivé položky, ako sú napríklad kvety (1 044 percent) či návšteva reštaurácie (844 percent). Darčeky k tohtoročnému Valentínovi na internete obstaralo 41 percent Slovákov. Tí sa začali prikláňať aj k miestnym predajcom: 41 percent sa chystá tento rok nakupovať v susedstve. Vzhľadom na aktuálne opatrenia si Slováci plánujú na Valentína uvariť niečo dobré, vyraziť na romantickú prechádzku do parku či mesta. Tento rok s pokračujúcimi obmedzeniami v dôsledku pretrvávajúcej pandémie sa pre zamilované páry na popredné miesta rebríčka obľúbenosti dostala domáca kuchyňa, romantická prechádzka v parku či meste, jedlo so sebou alebo filmové maratóny. V tomto roku bude slovenským zamilovaným párom na Valentína najviac chýbať práve romantická večera v reštaurácii, ktorú si však až 48 percent vynahradí večerou uvarenou doma.


Čo Slováci plánujú na sv. Valentína 2021

  •             Domáca kuchyňa 48 %
  •             Prechádzka v parku 25 %
  •             Prechádzka mestom 21 %
  •             Jedlo so sebou 20 %
  •             Filmový maratón 15 %
  •             Herný večer 14 %
  •             Domáce kúpele 13 %
  •             Domáci piknik 9 %
  •             Piknik v parku 6 %
  •             Virtuálne rande (Zoom, FaceTime a pod.) 2 %

 „Prieskum Mastercard Love Index sleduje nákupné správanie a trendy vo výdavkoch počas jedného z najromantickejších dní roka už dekádu. Tento rok bol oproti predchádzajúcim úplne výnimočný. Z aktuálnych dát vidíme, že Slováci v súčasnom mimoriadnom stave vyhľadávajú možné príležitosti  na rozptýlenie a Valentín je bezpochyby jednou z nich. Zamilovaní si tak cestu k romantike nájdu aj prostredníctvom nákupu darčekov pre svojich partnerov na internete či kvetín z obchodu v susedstve alebo si jednoducho vytvoria láskyplnú atmosféru doma,“ hovorí Michal Čarný, generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

V priebehu posledných desiatich rokov stabilne rástlo aj nakupovanie na internete a počet online nákupov uskutočnených v období pred sviatkom sv. Valentína sa tak za toto obdobie zvýšil o celých 572 percent, na Slovensku o neuveriteľných 4 857 percent. Takmer polovica (41 percent) opýtaných uviedla, že na internete bude valentínske darčeky nakupovať aj tento rok. Mnoho slovenských spotrebiteľov však tiež podporuje svojich miestnych predajcov: 41 percent sa chystá kvety a darčeky nakupovať vo svojom susedstve. Z európskych krajín sa v minulom roku za kvety najviac utrácalo v Rusku, Švédsku a Spojenom kráľovstve. Medziročne sa zvyšovali aj výdavky za šperky. Tie za posledných desať rokov vzrástli v Európe celkom o 119 percent, na Slovensku dokonca o 208 percent. Za šperky sa najviac utráca v Taliansku, nasleduje Spojené kráľovstvo a Rusko.

Pandémia síce bráni ľuďom, aby navštevovali svojich blízkych, na lásku je však krátka. Takmer každý siedmy (13 percent) respondent si za posledný rok našiel prostredníctvom internetu vzťah a 15 percent uviedlo, že mali rande prostredníctvom videohovoru, napr. cez aplikáciu Zoom či FaceTime. Takmer každý tretí (30 percent) bol na romantickom rande či prechádzke s dodržaním odstupu a necelá petina (19 percent) respondentov sa za posledný rok prihlásila na zoznamovacie stránky alebo do zoznamovacej aplikácie.

Štúdia tiež ukazuje, ako sa za posledný rok zmenili postoje k partnerským vzťahom. Sv. Valentín v roku 2021 tak môže byť tým doteraz najpremyslenejším: 45 percent respondentov (na Slovensku 36 percent) v prieskume uviedlo, že vymýšľaniu darčekov venuje tento rok oveľa viac úsilia a 46 percent (39 percent Slovákov) má v tomto roku ďaleko kreatívnejšie plány ako predtým.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy