Ako môže nový šéf Boeingu napraviť poškodenú povesť firmy

, theconversation Foto:SITA/AP

Boeing očakáva, že ekonomické náklady dvoch smrteľných havárii sa vyšplhajú na 19 miliárd dolárov, a potvrdil svoju prvú ročnú stratu za 20 rokov. Na konci roka spoločnosť prišla o 636 miliónov dolárov a rozlúčila sa aj s prezidentom a generálnym riaditeľom Denisom Muilenburgom.

Investori a regulátori očakávajú, čo bude po príchode nového šéfa, Davea Calhouna. Lebo v prípade škandálu s lietadlami 737 Max sa ukázalo, že sa Boeing jednoznačne domnieval, že je kompetentnejší než v skutočnosti bol. Reakcie firmy na rôzne odhalenia bezpečnostných nedostatkov sa vo všeobecnosti považovali za arogantné, odmietavé či dokonca nevhodné. Vymenovať niekoho, kto bol v predstavenstve posledných desať rokov, za výkonného riaditeľa, sa nedá považovať za recept na nové zmýšľanie, či nezávislé hodnotenie toho, čo treba zmeniť.

Calhoun získal plnú dôveru zamestnancov spoločnosti Boeing, pokiaľ ide o bezpečnosť, čo je pozoruhodné vzhľadom na nedávne udalosti. Nie je však ťažké stať sa inštitucionálne arogantným, ak ste jedným z mála veľkých hráčov v odvetví. Na trhu diaľkových letov sú len dvaja dodávatelia, Boeing a Airbus. Letecké spoločnosti sa ocitli v prostredí s jedným výrobcom, zmena dodávateľa by si vyžadovala obrovské množstvo práce. Boeing musí nadviazať na kontinuitu a to serióznou reakciou na najväčšiu krízu v histórii spoločnosti. To zostáva na pleciach nového generálneho riaditeľa. Mal by urobiť tri veci, ak má uspieť v náprave reputácie svojej firmy.

Ako človek dostatočne zasvätený do problematiky, by mohol mať Calhoun motiváciu pokúsiť sa minulé nedostatky rýchlo zamiesť pod koberec. Najskôr však musí urobiť kompletnú kontrolu a prehodnotenie operácií. Koniec koncov, je to organizácia, ktorá systematicky ignorovala obavy o bezpečnosť, odopierala kritickú dokumentáciu od regulačných orgánov a jej okamžitá reakcia na dve katastrofické havárie bola, že vinu nesie niekto iný.

Calhounovou prvou prioritou musí byť preskúmanie všetkých aspektov fungovania spoločnosti Boeing. Ak má byť dôveryhodná, malo by mať takéto preskúmanie široký mandát a mala by na ňu dohliadať nezávislá strana, ktorá podáva správy nevýkonným riaditeľom. V ideálnom prípade by sa jej zistenia mali sprístupniť regulačným orgánom, akcionárom a širokej verejnosti.

Po druhé, potrebuje obnoviť dôveru. Jedným z najväčších prínosov Boeingu sú jej technickí inžinieri, dizajnéri a pracovníci vo výrobe. Napriek zlyhaniam modelu 737 Max je to spoločnosť s hrdou históriou. Na trhu sa však ten najväčší talent dokáže rýchlo premiestniť. V prípade Boeingu je zrejmé, že v súčasnosti je extrémne zraniteľný stratou talentov. Opätovné vybudovanie pozície si vyžaduje čas, ale začína sa základmi: preukazovanie úcty k práci zamestnancov, jasne odkomunikovať, čo je kľúčový bod, pokiaľ ide o normy, ktorej sa firma chce v budúcnosti držať. Manažéri, ktorí hovoria o zmene, ale konajú rovnako, ako vždy, podkopávajú iné činnosti zamerané na zlepšenie morálky.

Nakoniec musí obnoviť dôveru, najmä regulačných orgánov a zákazníkov, ale aj akcionárov a iných externých zainteresovaných strán. Rastúca dôvera uľahčuje všetky aspekty podnikania. Ak je dôvera slabá, často vedie k väčšej neefektívnosti a nákladom. Regulačné orgány budú chcieť vidieť záväzok k proaktívnejšiemu režimu dohľadu, nie iba jeho dodržiavaniu. Investori budú musieť veriť, že Calhoun je dostatočne nezávislý, aby dokázal, že zmení firemnú kultúru tak, aby reagovala odlišne na výzvy. Tak interne alebo aj externe.

Odchádzajúci generálny riaditeľ ropného gigantu BP Bob Dudley je dobrým príkladom, že sa dá  poučiť z chýb minulých a prijať ich s pokorou. Ale takéto príklady sú zriedkavé. Správna rada spoločnosti Boeing musí zintenzívniť dohľad nad svojím povereným zástupcom, aby sa firma po kríze stala silnejšou a nie slabšou.

Súvisiace články

Aktuálne správy