Bez dopravných a logistických koridorov nemôže fungovať výmena tovarov

Bez siete dopravných a logistických koridorov nemôže fungovať medzinárodná výmena tovaru, čo súvisí s hospodárskym rastom na lokálnej a globálnej úrovni. Povedala v stredu pre TASR štátna tajomníčka ministerstva financií Dana Meager o projekte Hodvábnej cesty medzi Európou a Áziou počas konferencie Jeden pás, jedna cesta. Časté spájanie projektu s prvkami politiky je podľa jej slov zbytočné a nezmyselné a nepomáha to Slovensku.
Štátna tajomníčka je súčasne aj splnomocnenkyňou vlády SR pre vyjednávanie o Ekonomickom páse Hodvábnej a Námornej cesty 21. storočia.
Meager ďalej uviedla, že sa vrátila z pracovnej cesty z Číny, Južnej Kórey a Kazachstanu, kde videla aj špeciálnu ekonomickú zónu. „Slovensko má na to, aby sa stalo svetovým hráčom, jednoducho máme pozíciu na mape, ktorá je geopoliticky strategická. Dokážeme tranzitovať a realizovať logistiku a transport z Európy do ďalekej Ázie,“ uviedla.
„Naša trasa je pozemná, železničná a kontajnerová doprava, o ktorej hovoríme prioritne,“ zdôraznila s tým, že vedie cez Ukrajinu, Rusko, potenciálne cez Kazachstan a Mongolsko, následne cez Čínu, prípadne Južnú Kóreu, Japonsko a ďalšie ázijské krajiny.
V projektoch Európskej únie a strategických projektoch SR je výstavba multimodálneho logistického centra na východnej hranici s Ukrajinou. Celý tento región a priestor sa môže stať aj špeciálnou ekonomickou zónou, ktorá prinesie nové pracovné príležitosti. Podľa nej je Slovensko v štádiu, kedy je významné, ako rýchlo dokáže zrealizovať túto investíciu.
V súvislosti s dozvukmi konfliktu medzi Ukrajinou a Ruskom konštatovala, že sa výrazne znížili objemy prepravovaného tovaru. „Očakávame, že po prezidentských voľbách bude na Ukrajine iná situácia, počkáme si na vývoj udalostí,“ uviedla štátna tajomníčka a spomenula rokovania na vysokej úrovni s ukrajinskými predstaviteľmi v minulosti, na ktorých sa zhodli, že pre obe strany je spolupráca veľmi potrebná.
Medzinárodné vedecké podujatie pripravili Ekonomický ústav Slovenskej akadémie vied v spolupráci s čínskym veľvyslanectvom v Bratislave. Čínska strana na ňom predstavila iniciatívu Jeden pás, jedna cesta, cestné a námorné prepojenie Európy, Ázie a Afriky, ktoré podporí medzinárodný obchod a prinesie hospodársky rozvoj krajinám, ktoré sa zapoja do suchozemskej a námornej Hodvábnej cesty.

Súvisiace články

Aktuálne správy