Najobľúbenejšie turistické destinácie milujeme na smrť

, MarketWatch Foto:TASR/Dano Veselský

Väčšina svetového turizmu sa sústreďuje do niekoľkých vybraných miest, čo vyvoláva obavy z preplnenia. Top 20 krajín predstavujú takmer dve tretiny celosvetového cestovného ruchu, píše sa v správe konzultačnej firmy McKinsey & Company a Svetovej rady pre cestovný ruch. A prvá desiatka krajín z pohľadu medzinárodného turizmu tvorí takmer polovicu všetkých ciest.

Takéto nerovnováhy sa objavujú aj na lokálnej úrovni. Francúzsko je najobľúbenejšou destináciou pre medzinárodný turizmus, ale do Paríža prúdi trikrát toľko návštevníkov na obyvateľa ako do oblasti  Champagne, uvádza sa v správe.
 


Top 20 krajín podľa počtu medzinárodných návštevníkov v roku 2016

Francúzsko 82 miliónov
Spojené štáty 76 miliónov
Španielsko 76 miliónov
Čína 59 miliónov
Taliansko 53 miliónov
Spojené kráľovstvo 36 miliónov
Nemecko 36 miliónov
Mexiko 35 miliónov
Thajsko 33 miliónov
Rusko 32 miliónov
Rakúsko 28 miliónov
Malajzia 27 miliónov
Hong Kong 27 miliónov
Turecko 26 miliónov
Grécko 25 miliónov
Japonsko 24 miliónov
Spojené arabské emiráty 21 miliónov
Portugalsko 20 miliónov
Kanada 20 miliónov
Saudská Arábia 19 miliónov


Problém sa môže v nasledujúcich rokoch ešte zhoršiť, pretože ďalšie tisíce ľudí začnú cestovať do zahraničia. Štúdie ukázali, že mladí si cenia viac zážitky než vlastníctvo vecí. Vysoká koncentrácia turistov v niektorých destináciách už má veľký vplyv na miestne obyvateľstvo aj životné prostredie. V Benátkách počet turistov prekračuje počet miestnych obyvateľov, ide o trend, ktorý spôsobil, že sa mnohí obyvatelia presťahovali. Až 80 % koralových útesov na thajských ostrovoch Koh Khai poškodili ľudia, najčastejšie turisti. Na Filipínach zvýšený cestovný ruchu spôsobil nedostatok vody.

Davy turistov spôsobujú aj horšie zážitky. Na stránkach s recenziami sa turistická skúsenosť zhoršuje kvôli dlhým radom a preplneniu. Riešenie problémov s nadmernými návštevami nie je jednoduché, príčiny a účinky sa totiž od miesta k miestu veľmi líšia. Niekedy je to otázka sezóny, inokedy prekročené denné limity návštevníkov. Niektoré destinácie sa snažia absorbovať množstvo domácich návštevníkov, iné príliv medzinárodných. Alebo oboje. Popri rozvojových stratégiách pre mestá prekračujúce sezónnosť návštev tradičnejších turistov sú etické obavy miestnych obyvateľov, ktorí sa spoliehajú na príjmy z cestovného ruchu. Intervencia na zníženie cestovného ruchu do určitej oblasti by mohla obmedziť hlavný zdroj príjmov pre miestnych obyvateľov a zároveň by takýto zásah mohol spôsobiť, že cieľová destinácia bude prístupnejšia pre bohatších turistov.

Napriek tomu v istých prípadoch bolo úsilie o zníženie preplnenosti úspešné, po vládnom zásahu na reguláciu návštevníkov, napríklad Galapágy. Pomohla aj propagácia a zľavy na prilákanie turistov mimo sezóny, alebo do menej frekventovaných miest. V najvážnejších prípadoch, kedy cestovný ruch vzácne miesta doslova ohrozil, niektoré krajiny úplne zakázali prístup alebo určité činnosti. Na Mallorce sa obmedzila konzumácia alkoholu na verejnosti, úradníci v Ríme zvažujú úplne zamedziť turistickým autobusom dopravu do centra mesta. Francúzska jaskyňa Lascaux je už úplne neprístupná verejnosti, pretože ľudská prítomnosť poškodzuje slávne prehistorické maľby.

Turisti sa tiež už poučili. Mnohí milovníci cestovania sa vzdali populárnych turistických zastávok a vyrážajú za autentickými zážitkami inde. Ekoturistika a zapojenie sa do dobrovoľníckych projektov tiež pomáhajú vyrovnať korozívny vplyv masového cestovného ruchu.

Súvisiace články

Aktuálne správy